Du har svårt att acceptera att det är World Superbike det handlar om och inte World 1000cc inline four Championship? Det är fritt för alla att bygga en hoj som passar inom reglementet och det är tur att de två italienska tillverkarna vågar gå en annan väg än japanerna och BMW.
Det är fritt för alla att bygga en hoj som passar inom reglementet och det är tur att de två italienska tillverkarna vågar gå en annan väg än japanerna och BMW.
Och du verkar ha svårt att acceptera att reglementet ändrades för att passa Ducati. Det var ingen annan som skrek efter mer kubik...Du har svårt att acceptera att det är World Superbike det handlar om och inte World 1000cc inline four Championship? Det är fritt för alla att bygga en hoj som passar inom reglementet och det är tur att de två italienska tillverkarna vågar gå en annan väg än japanerna och BMW.
Eller så slutar man helt enkelt att tillverka sin cykel som passar i reglementet och vips så får twinnarna 200cc större volym...Du har svårt att acceptera att det är World Superbike det handlar om och inte World 1000cc inline four Championship? Det är fritt för alla att bygga en hoj som passar inom reglementet och det är tur att de två italienska tillverkarna vågar gå en annan väg än japanerna och BMW.
Fantastiskt att en liten firma som Ducati kan köra över alla de andra sex tillverkarna och tvinga igenom en förändring endast till sin egen fördel. Ducatis företagsledning måste vara otroligt skrämmande som klarar att hota en hel organisation.Och du verkar ha svårt att acceptera att reglementet ändrades för att passa Ducati. Det var ingen annan som skrek efter mer kubik...
Jag refererade till 1000cc inline four championship när jag menade en annan väg än jappsen och BMW.Nu vet jag inte exakt vilka två italienska tillverkare du talar om man uppskattar ändå korr-tänkta och sakliga inlägg
Och jag diggar Reas körstil grymt, han och Haga är de skojigaste att titta på.
Jag förstår inte ditt inlägg? Vem skall sluta tillverka vad för att twinnarna ska få större volym?Eller så slutar man helt enkelt att tillverka sin cykel som passar i reglementet och vips så får twinnarna 200cc större volym...
Jaha, och med det säger du att 1000cc fyrcylindrigt är det enda rätta spelsystemet eftersom det bara är det som skall tillåtas? Ska jag tolka dig så?Var nämnde jag Aprilia någonstans?
Läs inte in sånt jag inte skrev då jag tycker de har visat på det direkt motsatta dvs gått runt problemet och skapat en konkurrenskraftig maskin istället för att gå till mamma och gråta!
Har du någonsin hört om ett fotbollslag som får ha tolv spelare på planen för att deras spelsystem kräver det?
WSBK drivs av italienare, har en lång historia ihop med Ducati och sket antagligen ner sig när Ducati sa att de skulle sluta tillverka 999:an. Ett avhopp skulle innebära 5-6 hojar mindre på gridden så istället sa man att de kunde få köra med sin nya 1198-kubiks hoj. Reglementet ändrades därför för att passa Ducati.Fantastiskt att en liten firma som Ducati kan köra över alla de andra sex tillverkarna och tvinga igenom en förändring endast till sin egen fördel. Ducatis företagsledning måste vara otroligt skrämmande som klarar att hota en hel organisation.
WSBK drivs av italienare, har en lång historia ihop med Ducati och sket antagligen ner sig när Ducati sa att de skulle sluta tillverka 999:an. Ett avhopp skulle innebära 5-6 hojar mindre på gridden så istället sa man att de kunde få köra med sin nya 1198-kubiks hoj. Reglementet ändrades därför för att passa Ducati.
...och alla andra tillverkare som har lust att tävla med en twin.Reglementet ändrades därför för att passa Ducati.
... Reglementet ändrades därför för att passa Ducati.
Om mitt minne inte är allt för risigt så var det ju möten med Ducati som föranledde denna regelförändringen så i sak har Du nog rätt. Ducce tänkte inte fortsätta producera en 1 000 cc twin, förmodligen för att gatversionen inte skulle komma att sälja tillräckligt bra.
Men även FIM tillåter ju större cylindervolym för motorer med färre cylindrar. I grunden kan väl detta vara vettigt både för oss konsumenter och för motorkonstruktörer för att undvika rena tävlingsmotorer med eoner av effekt och klent användbart register? Nu kan vi ju välja mellan "tillåtna" hojar med både två, tre och fyra cylindrar med dess karaktärskillnader utan att den ena eller andra konstruktionen har allt för många för- eller nackdelar.
Sedan finns ju alltid tilläggsvikten som ett verktyg för att detaljjustera prestandan.
Vad som ibland slår mig är att det ju är rätt häftigt att vi som konsumenter för i sammanhanget "små" pengar kan handla så pass kompetenta maskiner att dom med rimlig ombyggnation kan räcka hysat långt i racing. Jag kommer på rak arm faktiskt inte ihåg någon annan fordonstyp där detta är möjligt?
Så något gott har väl denna ordning med sig?
Men nu är vi kanske duktigt OT, diskussionen har ju förts i andra trådar och kanske ska hålla sig där?
Mina 2p
...Ducati vann märkesmästerskapet med 20% kubikövertag, helt klart verkar gynnas av det.
...Tydligen skulle väl kubikövertaget kompenseras genom en viktbestraffning men hur det blev med det vet jag ej.
Däremot var det direkt tvärstopp när Öhlins började använda elektroniska stötdämpare på Troy Corsers R1:a.
Om det är favorisering eller bara slump kan bara den insatte svara på. (och det är inte jag)
Det kan bli klart med tre VM titlar för Yamaha imorgon MotoGP, WSS och WSBK. Hyfsat starkt i så fall...
Riktigt trist att Haga inte kvalat bättre, han såg väldigt frustrerad ut på slutet när hojen gick rakt fram pga det bättre fästet i kvaldäcken. Dock är han notoriskt snabb i starten och har varit bra med tidsmässigt på racedäcks så allt kan hända.
Tada, så blev det. Fick en inre bild framför mig nu. En medelålders man på en superduper dekaltrimmad TZR från nittonhundrakallt vinner (bottenstriden) på nästa KM i Linkeboda.
Ja, den är n-ä-s-t-a-n lika bra som en R1 i originalskick. Kanske kan Ducati komma tvåa med den också?Nja ... Ducati skulle ju kunna homologisera desmosedicin och köra med den istället för twinnen ... Det är tillräckligt många tillverkade ... Vad skulle ni gilla det, ni som brinner för riskokarna?
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!
Carlbarks motor arrangerar ... |
|
”Vårservice”!
Ibland hinner man inte rikt... |
|
KTM 990 RC R på väg
KTM har presenterat prototy... |
|
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa
Fotograf: Lotta Kronåker ... |
|
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa
Fotograf: Lotta Kronåker ... |
|
KTM 990 RC R på gång
KTM har presenterat prototy... |
|
Distinguished Gentlemans Ride 2024
Söndagen den 19/5 var det d... |
|
Skönt häng på Rapidos öppet hus!
Idag höll Rapido MC, Stockh... |
|
Högsta antalet viltolyckor på tio år
Under 2023 inrapporterades ... |
|
Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland
Foto: Miles Holden Värva... |