Wobblande/hoppande bakhjul ej obalanserat

semitard

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki z800
Hjälp snälla människor i sporthoj!

Jag har en z800 som har börjat "wobbla" med bakdäcket i +100km/h. Jag har bytt däck och det är balanserat för ca 200 mil sedan. Inga vikter har ramlat av.
Det ser ut som att kedjan hoppar super mycket trots att den är spänd (ca 2-3cm spel). Även drevet ser skevt ut men jag har liksom inte gjort något speciellt. Bromsskivan går rakt konstigt nog. Skall det vara så?

https://youtu.be/v_YP2vui_a8
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Vill du möjligen dela med dig av vad slutsatsen var så andra i samma situation tar lärdom?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vill du möjligen dela med dig av vad slutsatsen var så andra i samma situation tar lärdom?

Jag skulle sätta en skruvmejsel eller mätklocka mot drevet för att kolla om det är skevt. Likaså mot fälgen och däcket (dock inte mätklocka mot däcket men det fattar ni ju). Sedan kollar inte jag kedjespänningen när hjulet hänger i luften utan när jag sitter på hojen. Det är ju skillnad när utgående axel, svingarmslagringen och bakaxeln är i linje (längre avstånd).
Skulle kolla om ryckutjämnaren sitter rätt, om däcket sitter rätt osv.
Nu kanske fejsbook har koll på detta så inte lager och kedja tar stryk.
TS kanske inte har koll på det här med att ge och ta? Eller vad kom fb fram till?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tyckte det såg ganska uppenbart ut att bakdrevet var skevt. TS håller ju inte kameran speciellt stilla, men kolla skuggan mot fälgnavet..
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Ska vi betta?
Jag gissar på att vänstraste hjullagret gått till SKF-himlen.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kan det göra så jevvla mycket?
Jag sätter en uppblåsbar piltavla på att drevet är skevt!
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Svårt att de något vettigt på filmen, då kameran inte är still.

Men tycker också det det ut som att drevet kastar en del i sidled.
Kolla också genom kedjan så att det inte är någon länk som kärvar/har skurit.
 

semitard

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki z800
Hej allesammans!

Jag har idag plockat ner bakdäcket och gjort rent & inspekterat kedjan. Det verkar som att drevet är skevt som ni sa. Jag vet dock inte hur jag skall mäta drevet, jag kan se att det är lite snett med ögat men jag hittar ingen platt yta som jag kan använda. Har lagt det på golvet i olika lägen och det går alltid att vicka på.

En liten intressant sak är att genom hjulet går axeln, på båda sidor på fälgen sitter det distanser. Innanför distanserna sitter hjullagren. Distansen som sitter mot bromsskivan i bak går att vicka på. Men om jag kör igenom axeln går det inte att rubba på övehuvudtaget. Så jag tror inte det är lagren. Hojen har bara gått 1000mil.
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Det syns ju klart o tydligt att drevet är skevt, om det inte sitter löst förstås men det hade du väl märkt?
 

semitard

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki z800
Hej!

Jag har idag bytt drev och mc verkstaden kollade på drevet vilket var snett. Men jag märker fortfarande att det är "obalans" någon stans. När jag testade nya drevet går kedjan på vardera sida om kedjeföraren om vartannat liksom, hoppar lite fram och tillbaka i sidleds. Det händer då innan framdrevet, plast saken som kedjan glider på. Jag skall be mc verkstaden undersöka hojen som helhet när den åker in på service snart.
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har du någon aning om hur bakdrevet blivit snett, det är ju inte något som bara händer vanligtvis?
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Hej!

Jag har idag bytt drev och mc verkstaden kollade på drevet vilket var snett. Men jag märker fortfarande att det är "obalans" någon stans. När jag testade nya drevet går kedjan på vardera sida om kedjeföraren om vartannat liksom, hoppar lite fram och tillbaka i sidleds. Det händer då innan framdrevet, plast saken som kedjan glider på. Jag skall be mc verkstaden undersöka hojen som helhet när den åker in på service snart.

Har du kollat drevet fram.? Kedjan har kanske tagit stryk av vobblandet?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Överspand kedja som stukat både bakdrev och utgående axel ur växellådan?
 

semitard

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki z800
Tjenare!

Jag har nu bytt kedja och framdrev byts i veckan. Nu hoppar kedjan inte axiellt över kedjeföraren innan framdrevet längre och kedjan beter sig mycket lugnare.
Wobblandet är nästan obefintligt men känns lite lite runt 80km/h.

Kollade framdrevet när den körde på depåstödet och det ser helt rakt ut, inga onormala svängningar eller liknande.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top