Wheelee drevning Kawa Z1000

Lidbrandt

utrustad
Gick med
2 Sep 2003
Ort
stockholm
Hoj
Kawa Ztusen
Tjoho

Tänkte dreva min kawwa ännu mera för att jaa..ni vet...

Är det någon som kan svara på om jag måste byta orginal kedjan om jag drevar om den 15 fram och 45,46 eller 47 bak? Renthal har dessa drev till min hoj....kör just nu på 15 o 44 och det funkar med stora marginal utan att byta kedja...

:D
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Hur långt bak sitter bakhjulet nu då ?

Ta ett kugg mindre fram och 2 kugg extra bak, det borde funka
 

Lidbrandt

utrustad
Gick med
2 Sep 2003
Ort
stockholm
Hoj
Kawa Ztusen
mr_ping skrev:
Hur långt bak sitter bakhjulet nu då ?

Ta ett kugg mindre fram och 2 kugg extra bak, det borde funka


Det är precis det ja har gjort från orginal...men jag vill ju hu mera :gnissla

Orginal 16 42
Nu 15 44
Vill ha 15 45 eller 46 eller 47 beroende på vad jag MAX kan ha utan att köpa en ny kedja...för det gjorde jag precis..... :D
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Lidbrandt skrev:
Det är precis det ja har gjort från orginal...men jag vill ju hu mera :gnissla

Orginal 16 42
Nu 15 44
Vill ha 15 45 eller 46 eller 47 beroende på vad jag MAX kan ha utan att köpa en ny kedja...för det gjorde jag precis..... :D

Du får väl helt enkelt kolla hur mycket du kan flytta in bakhjulet. Sen får du väl räkna lite på vilka olika radier det blir fram bak om du ändrar drevning och se om det räcker.
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
en kugg mindre fram ger 2 kuggar upp bak. så går du ner 2 kugg fram så kan du gå upp 4a bak ibland t.om. 6 kugg.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Kör så stort som möjligt bak sen reglerar du med framdrevet, jag kör 52 bak på min fighter sen har jag 13,14,15 och 16 fram att välja mellan. Med 16 fram får jag då 3,25:1 och orginal har den 3,20:1 för långturer, sen kan jag enkelt slänga på 13 fram och få 4:1 för bakhjulsbus. :tummenupp
 

cool_jocke

www.stuntindustry.com
Gick med
7 Sep 2004
Ort
hedesunda
Hoj
600rr-07
köp ett 52 drev av mej, då behöver du inte ändra nåt i fram..
drevar man ner för mycket i fram äter man bara upp kedje släparen och svingen om man har otur..... :tungan
 

Lidbrandt

utrustad
Gick med
2 Sep 2003
Ort
stockholm
Hoj
Kawa Ztusen
jag har snackat med renthal och det ska funka med 15 fram o 47 bak med org kedjan på 525...så det får bli så, annars kan man väl förlänga med bara några länkar? Jag kör då inte med kedjelås utan nitar fast den orginal eller med extra länk...om det nu behövs o går ?

Tack för alla tips o trix :tummenupp
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
pontiac skrev:
blir det stor skilnad om man drevar ner den på kör egenskaperna

Du tappar oftast lite toppfart då orginaldrevningen oftast är anpassad för max toppfart med orginal vridkurvan, men du får en piggare hoj spreciellt om du har ett helsystem eller en annan ljuddämpare då har du ändå flyttat upp registret en bit. Köp ett 1 kugg mindre framdrev du blir garanterat inte missnöjd. :tummenupp
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Tänk på att växlarna blir 'kortare' när du drevar om. Drevar du för mycket och inte är duktig på att ligga stabilt i samma fart kommer du få peta i växlar i ett rasande tempo för att hålla framhjulet i luften.
 

Lidbrandt

utrustad
Gick med
2 Sep 2003
Ort
stockholm
Hoj
Kawa Ztusen
alright...om jag nu vill förlänga en 535 standard kedja som jag precis har köpt...var o hur fixar jag det...AWA (V) visste ingenting...någon här som vet o kan ? :tummenupp
 

Lidbrandt

utrustad
Gick med
2 Sep 2003
Ort
stockholm
Hoj
Kawa Ztusen
Rigge skrev:
Ska du inte köra sakta (typ under 30km/h) hjälper det inte alls.

hjälper ingenting alls????

varför finns då dessa drev att välja mellan....är det skillnad på att det inte hjälper alls, eller att det hjälper lite....???

Har du erfarenhet av detta, har du provat själv? Av dom jag frågat och av det jag har läst om på ett forumt som rör enbart min hoj ska det hjälpa rätt så mkt...men om du säger det så.....
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Lidbrandt skrev:
hjälper ingenting alls????

varför finns då dessa drev att välja mellan....är det skillnad på att det inte hjälper alls, eller att det hjälper lite....???

Har du erfarenhet av detta, har du provat själv? Av dom jag frågat och av det jag har läst om på ett forumt som rör enbart min hoj ska det hjälpa rätt så mkt...men om du säger det så.....

Drevar du för mycket så är det ju samma sak att rycka upp den på 4:an som 3:an bara det att det varvar ur fortare. Själv kör jag 15/46 men det är mest för att kunna köra sakta på bakhjulet, våra motorer är väl ganska lika så det bör vara ungefär samma. Jag tycker du ska köra 15 fram som minst och sen köra så stort bakdrev som går utan att ändra kedjan, det är det inte värt.

Såklart är det bara mina synpunkter, andra tycker nog annorlunda.
 

Lidbrandt

utrustad
Gick med
2 Sep 2003
Ort
stockholm
Hoj
Kawa Ztusen
Rigge skrev:
Drevar du för mycket så är det ju samma sak att rycka upp den på 4:an som 3:an bara det att det varvar ur fortare. Själv kör jag 15/46 men det är mest för att kunna köra sakta på bakhjulet, våra motorer är väl ganska lika så det bör vara ungefär samma. Jag tycker du ska köra 15 fram som minst och sen köra så stort bakdrev som går utan att ändra kedjan, det är det inte värt.

Såklart är det bara mina synpunkter, andra tycker nog annorlunda.


alright...men det är nog precis vad jag kommer att göra...beställde först 47 bak...men insåg juh då att jag blev tvungen att förlänga kedjan..och det har jag bestämt mig för att inte göra...så nu blir det 15 46 för mig me....det borde "räck" för mig att kunna leka och så bättre än vad jag hade innan..kanske inte blir jätte stor skillnad...men det blir skillnad...jag vill inte gå ner mera fram för att slita mera på kedja osv... Men jag är ändå intresserad av att veta var och hur man får tag på länkar som gör att man kan förlänga kedjan...för ev. ändring i framtiden.... :banana
 

bonebreak

Bussbörnarn!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
honda 954
på min gammla gat fighter 900 rr-98 så testade jag en massa olika drevningar!!

först gick jag ner en pinne fram och fick en mycket roligare cykel!! pigg som satan! testade sen att gå upp 2 bak också!! allltså 15-44!! jävlar vicken rolig cykel jag fick!! gick på bakhjulet hela tiden!! lite surrig var den dock uppe i fart!! men pendlade till dalarna med den ibland och det gick bra!

testade sen att gå upp 3 till bak! 15-47 men där gick gränsen!! växlarna känndes alldeles för korta och bara ylade uppe i fart!! så för gatåkning ska man inte dreva för mycket!!

men lite drevning gör att du får en cykel som blir jävulskt mycket roligare att köra!!
testa en ner fram och 2 upp bak!!
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
bonebreak skrev:
på min gammla gat fighter 900 rr-98 så testade jag en massa olika drevningar!!

först gick jag ner en pinne fram och fick en mycket roligare cykel!! pigg som satan! testade sen att gå upp 2 bak också!! allltså 15-44!! jävlar vicken rolig cykel jag fick!! gick på bakhjulet hela tiden!! lite surrig var den dock uppe i fart!! men pendlade till dalarna med den ibland och det gick bra!

testade sen att gå upp 3 till bak! 15-47 men där gick gränsen!! växlarna känndes alldeles för korta och bara ylade uppe i fart!! så för gatåkning ska man inte dreva för mycket!!

men lite drevning gör att du får en cykel som blir jävulskt mycket roligare att köra!!
testa en ner fram och 2 upp bak!!

det är inte mycket till drevning :tuttar , började stunta med 3 ner fram, sedan blev det 3 ner fram och 20 upp bak (lite väl häftigt på en gixxer 1000 :rolleyes: ). numera är det original fram och 20 upp bak. är lite surrig men det går att köra motorväg. har faktiskt kört 20-30 mila runder med den drevningen :yoparty

har även kört originaldrevat någon månad i sommras bara för att det ser häftigt ut, men då kom vurporna när det gick sakta :död
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top