VX1100 Virago 1997 nya fjädrar i gaffel

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hallå.

Har en vx1100 som jag ska byta gaffelpackning och olja på i höst. Men kanske redan i vår då högra läcker lite.

Mina gafflar har luft som preload men har sett att på amerikanska viragos så saknas detta och man har enbart en fjäder inuti.

Exakt detta vill jag ha. Är det någon som vet om jag kan plugga lufthålet och sätta i en längre fjäder?

Tar också tips på om det finns något bra företag man kan få hjälp med expertis att ta hem nya fjädrar som passar samt ev plugga dem?
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
I stället för att leta efter en längre fjäder, är det inte enklare att gör en distans motsvarande den saknade fjäderlängden?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är du ute efter rent funktionsmässigt?
Har gaffeln fått för mycket häng eller vad?

Duell har i alla fall inga fjädrar till den, jag skulle gissa att det är enklast att beställa fjädrar från USA.

Vad gäller luftventilen så brukar man aldrig plugga den. Man använder den också för att släppa ut tryck ur gaffeln.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Vad är du ute efter rent funktionsmässigt?
Har gaffeln fått för mycket häng eller vad?

Duell har i alla fall inga fjädrar till den, jag skulle gissa att det är enklast att beställa fjädrar från USA.

Vad gäller luftventilen så brukar man aldrig plugga den. Man använder den också för att släppa ut tryck ur gaffeln.
Att slippa behöva kontrollera luften i preload samt att utseendemässigt få bort ventilringarna för luften från gaffeln.

Jag vill alltså ha som de flesta vanliga gafflar, bara olja och inget lufttryck. (Ej cross då)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
I stället för att leta efter en längre fjäder, är det inte enklare att gör en distans motsvarande den saknade fjäderlängden?
Jo så kan mn nog också göra men svårt för mig att göra eller tillverka distansen. Fjädern är ju inte byggd för preload heller utan ska bara dämpa det tyngre. Tömmer jag luften ut gafflarna så bottnar fjädringen rätt så mycket mer.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag vill alltså ha som de flesta vanliga gafflar, bara olja och inget lufttryck. (Ej cross då)
Byt gaffelben istället!
Din gaffel är konstruerad för att du ska använda och justera lufttrycket i den, tar du bort funktionen så blir gaffeln sunkig (mjuk och låg). Du kan testa med att släppa ut all luft och funkar det då ok för dig så kan du ta bort ventilerna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att slippa behöva kontrollera luften i preload samt att utseendemässigt få bort ventilringarna för luften från gaffeln.

Jag vill alltså ha som de flesta vanliga gafflar, bara olja och inget lufttryck. (Ej cross då)

Även om du köper nya fjädrar måste du nog räkna med att shimsa in dom ifall du vill ha hänget perfekt.

Är fjädrarna för mjuka däremot så bör dom ju bytas men jag misstänker att det inte är jättelätt att hitta ens original fjädrar till en gammal virago.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Byt gaffelben istället!
Din gaffel är konstruerad för att du ska använda och justera lufttrycket i den, tar du bort funktionen så blir gaffeln sunkig (mjuk och låg). Du kan testa med att släppa ut all luft och funkar det då ok för dig så kan du ta bort ventilerna.

Byta till andra gaffelben som knappast heller har rätt styvhet på fjädrarna?

Man tar aldrig bort ventilerna. Ersätter man dem med pluggar och inte vill ha tryck måste man istället öppna pluggarna med jämna mellanrum för att släppa ut tryck.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Byta till andra gaffelben som knappast heller har rätt styvhet på fjädrarna?

Man tar aldrig bort ventilerna. Ersätter man dem med pluggar och inte vill ha tryck måste man istället öppna pluggarna med jämna mellanrum för att släppa ut tryck.
Aha, lock med litet lufthål löser problemet med övertryck, om det nu inte läcker ut olja. :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Aha, lock med litet lufthål löser problemet med övertryck, om det nu inte läcker ut olja. :va

Såklart det kommer läka olja, troligen rent av spruta olja i ansiktet på dig. Och in kommer vatten plus kondens genom lufthålet och dessutom har du skapat ett ännu mer akut problem genom att du har satt gaffelns gasfjäder ur spel.
Ja, det finns en gasfjäder att beakta på samtliga gafflar även om de har spiralfjädrar.

Det har sina skäl att saker ser ut som det gör.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Den samlade expertisen ger utfall på att min plan låter som en dålig ide...

Jag vill ha en snygg gaffel och kapa bort framskärmshållarna och runda gafflarna där nere.
Lite som den här snubben gör:

Att ta bort ventilerna är som sagt både för estetiskt och att slippa fylla / kontrollera luften.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Byt gaffelben istället!
Din gaffel är konstruerad för att du ska använda och justera lufttrycket i den, tar du bort funktionen så blir gaffeln sunkig (mjuk och låg). Du kan testa med att släppa ut all luft och funkar det då ok för dig så kan du ta bort ventilerna.
Har testat att släppa ut all luft och hojen blir okörbar. Den bottnar direkt. Blev förvånad hur mycket luften dämpar. och då skall det vara aslite luft också. Kommer inte ihåg nu hur mycket trycket skulle vara men det är typ två tre pump med cykelpumpen...
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Just nu kanske planen bara är att renovera gafflarna och försöka slipa bort den fula skärmhållardelarna...

Sen ska jag också säga med handen på hjärtat att jag råkade böja sönder luftröret som går mellan ventilerna. Så det är lite jobbigt att behöva kolla på två ventiler nu / en på varje gaffel.

Kan ju försöka hitta begagnat men vill samtidigt inte ha det fula röret och gaffeln funkar bra med två ventiler också men med mer jobb.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det här är inte snyggt alltså...
Vill även polera nedra gaffeln ...
 

Bifogat

  • IMG_20240313_113618.jpg
    IMG_20240313_113618.jpg
    3.2 MB · Visningar: 8

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det gick ju även att vrida ventilerna kom jag på. Det här räcker för mig. Jag släpper den pucken.

Men slipningen är kvar.

Jag tänkte ev kapa de största delarna själv och sedan lämna in för jobb med en lathe?

Vill även ha en custom styrkrona.

Tyvärr lägger man väl ner efter ha sett offerten och förstår igen varför det bara är är typ två som bygger hojar i sverige. Haha
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Men fan alltså, det ska också vara jobbigt. Det är dessa typer av modifikationer som gör att man bondar med hojen. Man säljer liksom inte en hoj för 15k när man lagt 100h på att polera gaffeln. =) Hehe
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den samlade expertisen ger utfall på att min plan låter som en dålig ide...

Jag vill ha en snygg gaffel och kapa bort framskärmshållarna och runda gafflarna där nere.
Lite som den här snubben gör:

Att ta bort ventilerna är som sagt både för estetiskt och att slippa fylla / kontrollera luften.

Styvare fjädrar före luftassistans är inte en dålig idé. Lufttrycket ökar friktionen hos tätningarna så det är positivt att kunna reducera det.

Däremot är det något som jag personligen skulle tveka att kosta på en snart 30 år gammal virago. Och så det faktiska problemet att hitta fjädrar. Har du fjädrarna lösa så man kan mäta dom så kan det eventuellt vara lättare att hitta fjädrar som passar.

Jag vet inte hur det ser ut med ventilerna på en virago men jag tycker det borde bli smäkrare med separata ventiler och kanske går de byta ut mot något ännu smäkrare.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@Two stroke man Du har ju helt rätt.
Blev positiv nu när jag såg att mn kan vrida bort en ventil och den andra ser helt ok ut. Jag kan leva med detta. Den ultrafula styrkronan tar ändå blicken till sig.

Har varit inne på att byta hela fronten till en äldre R6/R1 med delar från cognito parts men det är lätt en operation för runt 25-30k med alla delar. Vet inte om jag känner för det riktigt nu och problemet är att jag fortfarande vill ha längre gaffel än R6/R1. De är ju bättre till caferacers och en sån vill jag inte bygga.
 

Bifogat

  • IMG_20240313_121223.jpg
    IMG_20240313_121223.jpg
    2.6 MB · Visningar: 11
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top