zilog
Mr. Hardtechno
Såvida den inte alltid varit fel...
Tja, isf var den fel på förra besiktningen med, och den gick den igenom (dock på marginalen med precis ny katt då med)
Såvida den inte alltid varit fel...
Som sagt kolla slangen..... den brukar spricka och sedan dra tjuvluft där
Kolla först det fundamentala, kaminställningar och tändläge tomgång. (du kan med all sannolikhet använda strobe lampa)
Har du kollat pumpen?
Kolla/rengör sugsilen till att börja med och byt filter iaf.
Hur skulle pumpen kunna orsaka det här? Bilen gör ju ändå norra sidan "väldigt för fort", då borde den få soppa till tomgång med kan man tycka.
Sådär, godkänd besiktning idag då. HC 200 -> 35, CO 0.90 -> 0.10 med halv tank E85 och mer än rejäl varmkörning..
E85 brukar hjälpa en bra bit, men en förutsättning är att katten är fräsch och tar hand om det mesta av HC och CO - är den slut, så hjälper det inte ens att tanka ren E85...
Men nu när bilen ändå är godkänd, så kan det ju vara bra att hitta den verkliga orsaken och få en bil som bör gå bättre. Du hade ju bytt en del grejer redan.
Hade du kollat hela vevhusventilationen att den inte var igenkleggad? Gammal skitig olja i ventilationen, sugs in och förbränns, vilket ger dåliga avgasvärden.
Om du har möjlighet att läsa av OBD2-koder, så gör det (synd du bor så långt bort, jag har flera olika verktyg för kodavläsning m.m., däribland VAG-COM). Ta en titt på vattentempsensorn som även om mätaren i bilen visar på 90 grader, ändå kan vara lite fel och därmed styr insprut och tändning fel. Kan kombineras med dålig termostat. Om man har en IR-termometer (typ Biltemas) kan man se värmen på slangar och rör och se om de ligger på en bra nivå.
Och som det redan pratats om - bränslepumpen kan ge exakt sådana fel. Ett dåligt tryck ger dålig förbränning och höga avgasvärden. Det finns exempel på det, som andra upplevt. En koll av trycket eller helt enkelt byta pumpen (på vinst och förlust) kan fixa problemet. Men de andra åtgärderna är billigare och mer sannolika.
Har du en luftmassemätare på den motorn? De brukar ta slut efter 15-20 tusen mil eller så och ger en slö motor och dåligt anpassad motorstyrning. Dock inte alla motorer som har LMM.
EGR-ventilen och slangar runt den? Kollat med startgas runt och letat läckage med motorn igång?
Skönt häng på Rapidos öppet hus!
Idag höll Rapido MC, Stockh... |
|
Högsta antalet viltolyckor på tio år
Under 2023 inrapporterades ... |
|
Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland
Foto: Miles Holden Värva... |
|
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb
Den 3 augusti i år har Hyde... |
|
Dags för 50:e Custom Bike Show
Lördagen den 1 juni är det ... |
|
Varning för potthål
Foto: STR/Hanna Maxstad ... |
|
Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride
Söndag 19 maj är det dags f... |
|
Ola Stenegärd på MC Collection
Sverige har begåvats med et... |
|
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest
Under tisdagen presenterade... |
|
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest
Under tisdagen presenterade... |