VTR SP-2 eller RSV Mille?

Hightower

I mitt jobb lyser alltid solen..
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RSV1000Mille Factory -04
Har en fundering på att uppgradera till kommande säsong. Men att ändå hålla mig i tvinträsket.:)
Har vi ngr erfarenheter som kan berika mitt letande om de modeller det står mellan idag, dvs SP-2 samt RSV Mille.. kanske från -03 -04.

Goda / Förbättringsområden som det heter..

Ordet är fritt..

Tacksam för hjälp :pannkyss
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
För mig skulle valet vara enkelt. Millen är en mycket "nyare" cykel med allt vad det innebär. SP2an börjar bli gammal.
Har haft en Mille, en -99a, och det var nog den cykel jag tyckt bäst om, dock måste man veta att det är dyrare att byta delar när det är dags, samt att reservdelarna inte växer på träd. 2.5 månader fick jag vänta på ett urkopplingslager...

/ Wip
 

mickelin

Guest
Engelska tidningar (bla "Performance Bike") hyllar just SP2 (måste vara tvåan) som en av de bästa hojarna genom tiderna.
Glöm sedan inte bort att du har tillgång till två av de mer kompetenta Hondamekarna i landet (nu sticker jag ut hakan) just här i Uppsala med omnejd.
Personligen har jag ingen aning vilken av dom jag skulle ta, ut och provkör....

//Micke
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Rent tekniskt så är väl Aprilians (Rotax) motorn lite vassare med lite mer effekt?!?
Dock så är det lögn i helvete att få tag i delar.
Men efter att ha skruvat lite väl mycket Aprilia så har jag kontakter på att få fram delar till den i rimlig tid.

Honda kvalité är ju alltid Hondakvalité....
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hjärtat säger: Aprulla
Hjärnan säger: Hynda

Eller så skaffar du en radfyra, som ju har två cylindrar till = dubbelt så snabb :tummenupp
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Provkör! Innan du kan bilde dig en uppfattning så måste du provköra båda! Sen kan man alltid säga att man ska köpa den hoj som gör dig gladast! Jag har haft min SP1 i snart 3 månader och är jätte nöjd! Lite trögstyrd men det finns verkligen ingen snyggare hoj! Enligt dom flesta tester så vinner aprilian på nästan varje punkt men hur mycket kan du utnyttja hojen? Kommer du kunna köra den till 100%, inte jag iaf....

//fredrik
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Vad det gäller Aprilian så är det 2 helt olika hojar från -03 till -04.
Allt är ändrat, ram, motor kåpor o mer därtill.

Men hittar du en bra SP2:a så : KÖÖÖP!! dom växer inte på träd direkt
 

Hightower

I mitt jobb lyser alltid solen..
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RSV1000Mille Factory -04
Man tackar..

Tack vänner.
Ja visst skall jag ge mig ut på provturer när jag får chansen.
Om man skall ta en Aprillia så kommer det bli en -04..

Jag känner att det vore enklast att ta en SP-2 ur användarvänlig synpunkt.
Har en vän som hade en trasig Caponord.. 3månader tog det att skaffa fram delar.. sedan böt han bort den.. å då hade inte rätt saker kommit..

Man min måste ju inte gå sönder..:rolleyes: Men man kan ju klota..

Får se hur det går..
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Aprilian, lätt! Har aldrig provkört en VTR. Men drömmer våta drömmar om Aprilia RSV -07, den är helt enkelt överjävligt bra.
 

Tellan

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
15min från Vaksalatorg
Hoj
Aprilia Mille-04
Tack vänner.
Ja visst skall jag ge mig ut på provturer när jag får chansen.
Om man skall ta en Aprillia så kommer det bli en -04..

Finns ju en 04 som du kan provköra. Bara att höra av dej.:tummenupp
Om du vill kan du ju prova Tuonon oxå när du ändå håller på.

Visst é det problem med reservdelar ibland. Största problemet é inte att få tag i dem. Det é att dem är dyra.

Service kostnaden é låg. I stort bara att byta olja. Själv byter jag var 500mil. Motorn går som en klocka. Åkt ca 4500mil tillsamans på båda utan ngt större bekymmer.

Kanon att köra både på bana och väg.:)

Mvh.
Tellan
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Jag som är sugen på att byta bort min "touring hoj" mot något sportigare, är då en Mille -00 något att våga satsa på eller måste man kliva upp till en -03:a?
Någon??
 

Sb

Nånting händer, det är nåt skumt pågång
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Jag som är sugen på att byta bort min "touring hoj" mot något sportigare, är då en Mille -00 något att våga satsa på eller måste man kliva upp till en -03:a?
Någon??

Meh.. du skulle ju köpa min lill-gixxer! :7peta
 

Hightower

I mitt jobb lyser alltid solen..
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RSV1000Mille Factory -04
Mille..

Jag tycker nog du skall ta steget till -04 om du överväger millen..
det hände massa saker med dem inte minst dess uppsyn..

Välkommen i tvin-träsket om du nu gör slag i saken..
 

Dr.Bike

Guest
Jag som är sugen på att byta bort min "touring hoj" mot något sportigare, är då en Mille -00 något att våga satsa på eller måste man kliva upp till en -03:a?
Någon??

Vaddå byta bort? Du skulle ju lämna den till mig för "behandling" sa vi ju! ;)
Men ok:
Tänk på att RSV´n är en HÖG maskin.
Möjligt att du inte når ner med fötterna.

I övrigt säger jag som många: Aprilian är en på alla sätt fin maskin.
Skapad för race.
Med allt vad det innebär av kompromisser (såsom viss bräcklighet/stort underhållsbehov)
Dessutom är den inte driftsäker.
Reservdelshållningen är ju under al kritik och man måste ut i europa för att hitta delar.
Skamligt dåligt.

Själv är jag ju HOndaman, och därför tror många att jag väljer SP2:an bara för det, men som ingenjör sätter jag givetvis upp en matris med en massa kravspecifikationer, och när man häller dessa båda maskiner genom denna sil, så utkristalliserar sig ju SP2:an som en given vinnare.

Sen att man får ett arv, en tradition direkt från HRC gör ju att nackhåren reser sig! bara en sån sak.

Aprilia...i all ära, men för mig som är gammal är det ff ett lågkvalitetsmärke som gör mopeder (små tvåtaktare)... även om de nu seglat upp på senare år som en anka som blivit en vacker svan.
 

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
Jag tycker nog du skall ta steget till -04 om du överväger millen..
det hände massa saker med dem inte minst dess uppsyn..

Välkommen i tvin-träsket om du nu gör slag i saken..

Min rekommendation är att du provkör både modellen fram till -03 och den från -04. Blev stor skillnad i chassi och utseende. Jag upplevde den tidigare millen som mer snabbsvängd, och den nyare lite mer trögsvängd. Den tidigare hade lite humanare körställning än den senare. Om du skulle mot förmodan gå på en äldre maskin, tänk på att utseendet ändrades mellan -00 och -01 också.

Som doktorn säger så ska man också vara medveten om att det är en relativt hög hoj... men det går att sänka dem om man skulle behöva. Faktisk såpass mycket att väldigt kortväxta personer kan köra. Eller så ger man helt enkelt katten i att sätta ner fötterna.:tungan

Är du ute efter mycket godis för pengarna så rekommenderar jag en -03:ans R. Svåra att få tag men prisvärda. Skillnaden mellan -01/02 till -03 var att det monterades på radiella framskivnypor. Behöver man mer pulver och en stadigare maskin så ska man gå på den nyare modellen.

Det där med leveranser och priser på delar... Med lite framförhållning och uppfinningsrikedom behöver man inte bekymra sig. Och jag har pratat med säkra källor som hävdar att förbättringar är på gång.:rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top