Volvo i Hollywood

bjorasen

Ride the winds of change
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Utanför Lund typ..
Hoj
GSX-R 750
Jag har i många år funderat över en grej som i princip alltid händer i Amerikanska filmer.

När det är biljakter/krockar så verkar det alltid finnas en Volvo med bland dom bilar som krockas. Undra om det är någon sådan där grej som är standard i filmer?

Någon mer än jag som har tänkt på detta eller är jag helt paranoid?

Tänk på det nästa gång du ser en film..
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Nä, det har jag inte märkt? :confused:

Däremot om det är någon "fin" person så brukar dessa ganska ofta köra volvo.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Såklart det är ju symbolen som världens säkraste bil.

Sen om man ser någon av karraktärerna köra Volvo då vet man att personen kommer råka ut för en olycka.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
:fakta I Crocodile Dundee II kör dom Saab V4, hur ball är inte det i en Amerikansk film????
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
När jag var i Florida såg jag två män i rastaflätor och tillhörande reggaeutstyrsel, i en beige Volvo 240. Det fick mig att fnissa lite.
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
:fakta I Crocodile Dundee II kör dom Saab V4, hur ball är inte det i en Amerikansk film????

Trodde den filmen var från australien... men det har ju gjorts filmer i hollywood förr som utspelar sig i andra länder...

I övrigt så har jag oxå lagt märke till att volvo ofta dyker upp i filmer.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
"Alla" seriemördare i filmerna åker ju runt i en brun 245 kombi...ingen som tänkt på det?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Trodde den filmen var från australien... men det har ju gjorts filmer i hollywood förr som utspelar sig i andra länder...

I övrigt så har jag oxå lagt märke till att volvo ofta dyker upp i filmer.

Jag gissar bara att den är hollywoodproducerad, det var hur som helst när dom åkte omkring i USA dom körde V4'a.

Det fanns en sida där dom listade vilka Saab modeller som hade varit med i vilka filmer/TV-program.

På samma sätt som brun volvo är överrepresenterad som "mördarbil" i amerikanska filmer så är Saab också överrepresenterad, men då som bil för udda, rika och snobbiga människor, ofta Saab-cab dessutom.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag gissar bara att den är hollywoodproducerad, det var hur som helst när dom åkte omkring i USA dom körde V4'a.

Det fanns en sida där dom listade vilka Saab modeller som hade varit med i vilka filmer/TV-program.

På samma sätt som brun volvo är överrepresenterad som "mördarbil" i amerikanska filmer så är Saab också överrepresenterad, men då som bil för udda, rika och snobbiga människor, ofta Saab-cab dessutom.

Ja Jerry Sainfeld åker väl alltid SAAB Cab, lite olika modeller.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja Jerry Sainfeld åker väl alltid SAAB Cab, lite olika modeller.

Jo, men det gör han ju även privat ( hörde jag "muta")

Kan det vara så att Saabhandlarna i USA/GM är duktig på att produktplacera, eller är det manusförfattarna själva som väljer sånt?

Saab och Volvo var ju vanliga i sina roller redan på den tiden dom var svenska.

Förövrigt körde McGyver Saab tvåtaktare i en film, men spräckte "oljetråget" på en vass sten...
Där ser man hur lite manusförfattare vet om bilar...
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jo, men det gör han ju även privat ( hörde jag "muta")

Kan det vara så att Saabhandlarna i USA/GM är duktig på att produktplacera, eller är det manusförfattarna själva som väljer sånt?

Saab och Volvo var ju vanliga i sina roller redan på den tiden dom var svenska.

Förövrigt körde McGyver Saab tvåtaktare i en film, men spräckte "oljetråget" på en vass sten...
Där ser man hur lite manusförfattare vet om bilar...

Jasså, ska vi ge oss på att sammanställa en lista på filmer/serier där svenska bilmar medverkar?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jasså, ska vi ge oss på att sammanställa en lista på filmer/serier där svenska bilmar medverkar?

Den finns (fanns) ju redan, IAF vad gällde Saab, jag tror det var något Saabforum/någon Saab klubb som hade den listan, Volvo är jag dock osäker på om det finns, men det skulle inte förvåna mig.

Det finns säkert en benämning för Nerdar som sitter och gör listor med vilka bilar som medverkar i vilka filmer, dom har säkert eget webbforum, där besserwissrar sitter och diskuterar om det var en 240GL eller en GLT som var med i tredje avsnittet av serien Rederiet...

Edit :D HÄR!!!


Och för MOTORCYKLAR!!!!!
 
Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
240 eller 740 verkar vara jävligt poppis bilar i gamla amerikanska filmer ja. Inte ofta man inte ser en.

Och som du säger, alltid dom som kraschas eller sprängs. Smygreklam för hur krocksäkra dom var på den tiden kanske. :D
 

kips

Med lem
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Upplands Väsby
Hoj
En stor & en liten
Det finns säkert en benämning för Nerdar som sitter och gör listor med vilka bilar som medverkar i vilka filmer, dom har säkert eget webbforum, där besserwissrar sitter och diskuterar om det var en 240GL eller en GLT som var med i tredje avsnittet av serien Rederiet...

Edit :D HÄR!!!

Ofyfan, kunde man nästan gissa.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Nä, det har jag inte märkt? :confused:

Däremot om det är någon "fin" person så brukar dessa ganska ofta köra volvo.

Det var ju bland det dummaste jag läst i mitt liv. Lever du under en sten i bäcken eller?

De fina åker för fan E38 såklart. 740iL allt som oftast och 750iL(såldes nästan bara iL, förlängd version, i USA) om de ska vara riktigt fisförnäma James Bondare.

Tomorrow Never Dies - 750iL

The Game - 740iL

Enemy of the State - 740iL

med mera, med mera...

Den finns (fanns) ju redan, IAF vad gällde Saab, jag tror det var något Saabforum/någon Saab klubb som hade den listan, Volvo är jag dock osäker på om det finns, men det skulle inte förvåna mig.

Det finns säkert en benämning för Nerdar som sitter och gör listor med vilka bilar som medverkar i vilka filmer, dom har säkert eget webbforum, där besserwissrar sitter och diskuterar om det var en 240GL eller en GLT som var med i tredje avsnittet av serien Rederiet...

Edit :D HÄR!!!


Och för MOTORCYKLAR!!!!!



Det finns en hemsida som beskriver varenda bil i alfabetisk ordning som varit med i ALLA filmer.

Letar du tex. efter en Ford Mondeo är det baar att söka.

Orka inte leta efter hemsidan om du absolut inte vill att jag ska göra det...
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Robin Williams körde väl en Volvo PV när han rullade in på sin garageuppfart i fillmen "Garp och hans värld". Han rullade väl då in i en bil där frugan satt och sög av en yngling. Har för mig att det slutade så illa att ynglingens snorre blev avbiten. Eller kommer jag ihåg fel?
 

fält

VROM
Gick med
16 May 2007
Ort
Scottsland
Hoj
Skeppshult
240 eller 740 verkar vara jävligt poppis bilar i gamla amerikanska filmer ja. Inte ofta man inte ser en.


Håller med verkar finnas en hel del där borta.
Såg på COPS när dom stoppa 2 pundare i en gamal senapsgul 245 modell äldre :tummenupp

Förresten åker inte nicolas cage PV i slutet av THE ROCK när dom är inne i kyrkan han o frugan o snor nåt stolsben elle va det är??
 
Last edited:

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Svaret är enkelt, det kallas Produktplacering, tillverkarna gör så för att synas och man kan ju kalla det för "smygreklam" om man vill, det förekommer i alla filmer, även svenska, dom säljer ut "reklamplats" för att få budgeten att gå ihop, min arbetsgivare "betalade" för att ha med en servicebil i Göta Kanal 2.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top