Visst, det är en bil men...

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
äntligen har det släppts lite bilder på SAABs nya 9-7X.

Ni som är intresserade kan glutta lite HÄR...
Scrolla längst ner för "the goodies".

Gissa vem supermoto är...
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Frågan är om den kommer till sverige,från början sades det från saab att dom varken skulle släppa sin subaru här eller 9-7x
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Holger skrev:
Frågan är om den kommer till sverige,från början sades det från saab att dom varken skulle släppa sin subaru här eller 9-7x
Det som Peter Augustsson (SAABs vd) sagt som verkar mest troligt är att 9-2X och 9-7X bara kommer säljas i nordamerika. Förhoppningsvis kommer dessa rendera såpass intäkter att nästa generation av modellerna även hittar till europa. Jag vill ha en av varje, nu!

Coolt med V8 i en SAAB :yoparty
 

sandstream

Guest
Tycker den ser ganska trist ut och de kunde ha jobbat mer med att få fram en SAAB-feeling. Inom någon sekund ska man ju veta vem som har gjort bilen när man ser den, tycker jag iaf.

Förstår att SAAB tar fram en sån bil för nötterna i USA, som inte bryr sig ett dugg om resten av världens miljö, men vi får hoppas att vi slipper se dem på Östermalm :huvet
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Såg Motorjournalen när de testade en av dessa bilar... den drog 2,77 liter/milen inne i stan :näsblod finns annat roligt att göra för de pengarna, o om jag skulle lägga sådana pengar på en bil, så inte fan skulle de bli på en stadsjeep :4skrika
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Blade skrev:
Chevrolet EQUINOX!!
Japp, stämmer. Men vilka fler bilar är "samma" som 9-7an?? Nån som kan??


Meissner skrev:
Haha, den här är lika lite Saab som 9-2x.
Skulle vilja säga lite mer, 3,4%, eftersom i 9-7an har de fått göra om lite mer inuti (golvnyckel, bl.a) än bara ändra färger och sätta i egen ratt. Plus att släktskapet GM-SAAB (typ förälder) är _lite_ starkare än Subaru-SAAB (typ kusin). Hårfint, jag vet, men ändå liten skillnad.





Vilka bilar är "samma" som:
Volvo S/V40?
Chrysler crossfire?
Skoda Octavia?
Bentley Continental GT?
Ford Focus?
Peugeot 806?

Det finns hur många som helst som är mer eller mindre samma bil som en annan!!!
 

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Diverse
Supermoto skrev:
Japp, stämmer. Men vilka fler bilar är "samma" som 9-7an?? Nån som kan??


Skulle vilja säga lite mer, 3,4%, eftersom i 9-7an har de fått göra om lite mer inuti (golvnyckel, bl.a) än bara ändra färger och sätta i egen ratt. Plus att släktskapet GM-SAAB (typ förälder) är _lite_ starkare än Subaru-SAAB (typ kusin). Hårfint, jag vet, men ändå liten skillnad.





Vilka bilar är "samma" som:
Volvo S/V40?
Chrysler crossfire?
Skoda Octavia?
Bentley Continental GT?
Ford Focus?
Peugeot 806?

Det finns hur många som helst som är mer eller mindre samma bil som en annan!!!

Din jämförelse haltar en smula.

De bilar du räknar upp har rätt stora skillnader jämfört med sina syskon.

Men 9-2x och 9-7x är ju endast Saab'ar sedan de har ändrat inredning, lyse och märket i grillen.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Meissner skrev:
Din jämförelse haltar en smula.

De bilar du räknar upp har rätt stora skillnader jämfört med sina syskon.

Men 9-2x och 9-7x är ju endast Saab'ar sedan de har ändrat inredning, lyse och märket i grillen.
Ja, jag vet!!! Ville bara visa på att väldigt få bilar är unika numera. Sen att senaste "Saabarna" är väldigt lite Saab är en annan sak. Finns det idag nån tillverkare som inte ger/tar delar från nån annan??? Toyota?

Jag visste nåt sånt skulle komma, därför skrev jag mer eller mindre och tog de exempel som poppade upp först i huvvet. Jag har fullständig koll på de bilar jag räknade upp. 806/Ulyssé/C8 är nog mer lika varann än 9-7 / Equinox t.ex. Jag tror dessutom att de flesta inte vet hur lite volvo det är i deras nya S40. Gamla S40 t.ex var till 65% Mitsubishi Carisma. Men solklart har Volvo haft mer att säga om nya S40 än Saab om 9-7/9-2.
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Är lite kluven till det här med SAAB 9-2X/9-7X, iofs är jag "Volvoit" sen födseln, men jag vill självklart att det skall gå bra för all svensk bilindustri. Jag tycker det sänker SAABs profil att släppa en "stadsjeep" som i princip är byggd på ett lätt lastbilschassie...men jag förstår GM, nån gång måste man få svarta siffror i boken. Tycker bara inte det är rätt väg att gå, men det får tiden utvisa. Det är ju ingen nyhet att amerikanarna saknar ett visst mått av förfining när det gäller bilköpande så modellerna kommer säkert dra in en del stålar, hoppas bara de inte släpper dem i Europa.

@Supermoto: Din jämförelse blir lite missvisande eftersom de flesta modellerna du nämner handlar om gemensamt utvecklade produktplattformar, i SAABs fall har inte de fått säga nåt om den strukturen alls, utan den har varit färdigutvecklad när de kommit in i bilden. Även om t ex gamla Volvo S40 hade XX% gemensamt med Carisma hade ändå Volvo varit med och utvecklat de procenten, inte bara fått ritningarna skickade.
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Marcus skrev:
Är lite kluven till det här med SAAB 9-2X/9-7X, iofs är jag "Volvoit" sen födseln, men jag vill självklart att det skall gå bra för all svensk bilindustri. Jag tycker det sänker SAABs profil att släppa en "stadsjeep" som i princip är byggd på ett lätt lastbilschassie...men jag förstår GM, nån gång måste man få svarta siffror i boken. Tycker bara inte det är rätt väg att gå, men det får tiden utvisa. Det är ju ingen nyhet att amerikanarna saknar ett visst mått av förfining när det gäller bilköpande så modellerna kommer säkert dra in en del stålar, hoppas bara de inte släpper dem i Europa.

@Supermoto: Din jämförelse blir lite missvisande eftersom de flesta modellerna du nämner handlar om gemensamt utvecklade produktplattformar, i SAABs fall har inte de fått säga nåt om den strukturen alls, utan den har varit färdigutvecklad när de kommit in i bilden. Även om t ex gamla Volvo S40 hade XX% gemensamt med Carisma hade ändå Volvo varit med och utvecklat de procenten, inte bara fått ritningarna skickade.
Jag är oxå väldigt kluven till det. Men om det innebär att SAAB gör vinst och de får mer att säga till om när nya gemensamma plattformar ska tas fram så inte mig emot.
Både i 9-2 och 9-7 har ju faktiskt SAAB fått en hel att säga till om vad gäller modifieringar på befintliga modeller såsom styrning och chassi. Fast jag tycker ju inte att en stor, oeffektiv och mullrande V8 riktigt passar SAAB (även om det är lite fränt, hehe). Hade varit vettigare att tokladda nån av de befintliga sexorna istället. Eller varför inte en mindre men effektivare BMW-åtta, weeeeee. Men eftersom de ska säljas i USA så.....

Jag vet att jämförelsen som ni (Marcus & Meissner) tydligen tolkade den inte är klockren men det var inte vad jag var ute efter.
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Det är ju ändå lite sjukt att inom väldig kort tid så har både SAAB och Volvo en stadsjeep med USA-V8 på programmet...det visar ju bara på hur viktig USA-marknaden är för båda märkena.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Marcus skrev:
Det är ju ändå lite sjukt att inom väldig kort tid så har både SAAB och Volvo en stadsjeep med USA-V8 på programmet...det visar ju bara på hur viktig USA-marknaden är för båda märkena.
Volvos V8 ska väl utvecklas av Yamaha (kan inte bli fel) enligt det senaste jag läst. Verkar iofs ologiskt men uppgifterna har kommit från flera håll.


EDIT: Har hittat lite mer motorinfo här...
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top