vinterkörning

Gick med
23 Jul 2006
Ort
göteborg
Hoj
cbr 900rr fireblade
har precis inskaffat en aprillia pegaso, för vinter körning i göteborg.
gehöver lite rås av er som har erfarenhet av detta, däck, att tänka på mm..

ssport hojen inne men liten moped leker..
// Douglas
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Däck kan du fixa från Däckstället i Loo , Chengching me dubb e fina.

I den staden behöver man knappt dubb - men det kan vara bra att lägga på några stycken om du vill ha 100%
möjlighet att köra.

Tkc80 utan dubb fungerar också , fördelen är du kan piska sporthojar och motarder vår och höst med dom.

Dessa kan inte jämföras med chenchingena med dubb ,men oftast är det snömodd som gäller när det väl snöar.
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Själv kör jag en BMW Pegaso, kallas Funduro :) Passar hyfsat bra för vinterkörning.

Värst här i Gbg är inte halkan oftast. För de e väldigt sällan halt på vägarna. Snarare allt salt som är bekymret. Tänk på tvätta bort saltet från hojjen.

Kör mjukt, särskilt i svängar. Blött, löv och grus. Släpp inte av gasen om fästet släpper.

Tänk på kör med visiret nere om du kör när de e kallt (fartvinden kan ge frysskador på ögonen).

Förberedelse för riktig vinterkörning
http://www.saarela.se/

Vi syns på vägarna!
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Köp ML olja , sån man sprutar in i balkar o liknande på bilen.
Dränk bågen i detta , täck ramen och under tanken också.
I stora drag hela hojen.

Undvik att få det på varmare delar av motorn och gaffelbenena där du har fjädringsröerlse...Damm fastnar på geggan och sliter sönder packboxarna på nolltid.



Sen på våren kan man ta bort den synliga delen av geggan me lacknafta.
Me denna behandling slipper du tvätta bågen på vhela vintern - inget kan rosta under geggan ändå.

Fetta in alla kontakter me fett.
Fetta in reglagen också så blir du mindre deppig när det regnar helt plötsligt på en nedkyld båge...
Fetta även in alla bultar ta så många du kan - helst alla.
Dom du inte fettat in måste du borra bort med stor sannolikhet.

Glöm inte fetta in hjulaxlarna ordentligt - det kan krävas gasnka många gubbar på en däckfirma för att få väck en hjulaxel efter en vinter....
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
får man fråga vilken njutning du ser med att köra hoj på vintern i gbg?
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Han kanke inte har körkort för bil

vet inte hur lost han bor och hur bra kolektivmöjligheter han har men jag själv som har 2 km till busshållplatsen och 35 min till stan med buss föredrar att åka kolektivt framför hoj när det är slaskigt och jävligt.

därför undrar jag. självklart är jag medveten om att vi alla är olika men jag kunde inte låta bli att fråga.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
vet inte hur lost han bor och hur bra kolektivmöjligheter han har men jag själv som har 2 km till busshållplatsen och 35 min till stan med buss föredrar att åka kolektivt framför hoj när det är slaskigt och jävligt.

därför undrar jag. självklart är jag medveten om att vi alla är olika men jag kunde inte låta bli att fråga.

Säärring! Det klart att man skall köra hoj på vintern om man kan:va Tänk dig en Husa eller en KTM enduro? Fifan vad roligt:yoparty Att köra hoj året runt måste vara optimalt även om den ljusa årstiden är den bästa:) Män kör året runt! Dock inte jag tyvärr.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Säärring! Det klart att man skall köra hoj på vintern om man kan:va Tänk dig en Husa eller en KTM enduro? Fifan vad roligt:yoparty Att köra hoj året runt måste vara optimalt även om den ljusa årstiden är den bästa:) Män kör året runt! Dock inte jag tyvärr.


enduro och stadskörning med en toruingmotard är väl inte riktigt samma sak va?

jag kommer köra enduro i vinter. och köra snö är bland de roligaste jag gjort.



nu när vi ändå är inne på det. du vet inte vem som äger hästhagarna nere vid fortbollsplanen i hästevik?
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
enduro och stadskörning med en toruingmotard är väl inte riktigt samma sak va?

jag kommer köra enduro i vinter. och köra snö är bland de roligaste jag gjort.



nu när vi ändå är inne på det. du vet inte vem som äger hästhagarna nere vid fortbollsplanen i hästevik?

Du har helt rätt! Det skall vara en enduro inte en typ "Pegaso" för att ha riktigt roligt på vintern.

Om det är den gubben jag tror så är det en riktig surskalle! Troligen samma gubbe som äger gården till vänster innan badet! Varför undrar du?
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Du har helt rätt! Det skall vara en enduro inte en typ "Pegaso" för att ha riktigt roligt på vintern.

Om det är den gubben jag tror så är det en riktig surskalle! Troligen samma gubbe som äger gården till vänster innan badet! Varför undrar du?



funderar på om man skall vara snäll pojke och fråga om lov lr bröta in där utan å fråga sen när snön kommer:D

dom blir inte så glada om man kör på fotbollsplanen. och jag känner folk som är engagerade i den så det är inte bra alls.
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Jag inhandlade för någon månad sen en gammal XT600 för den respektingivande summan av 13000 riksdaler, för att ha något att köra på i vinter. Jag har bil och möjlighet att samåka och så, det är enbart för skojs skull. Just nu sitter det odubbade TKC80 på, men jag fick med en uppsättning dubbade Kina-däck också.

Hittills har det bara blivit 1 vurpa, tur jag hade som överlevde den, det gick ju ändå i 15 km/h :D Men så blir det när det är dieselspill i en rondell och spöregn på det... Hur som helst så är jag jäkligt glad att jag sålde blade´n, hade inte varit lika billigt att crasha med den. Det är väl också det som lockar mig, att ha en snuskbillig hoj som man inte behöver bry sig jättemycket om, lägger man ner den så reser man den och böjer tillbaka växelpetaren och kör vidare.
 

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Ort
göteborg
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
klart man kör hela vintern thats motard
kör på race regn däck på vintern där kan vi snacka om grepp dock jobbigt i snö
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
klart man kör hela vintern thats motard
kör på race regn däck på vintern där kan vi snacka om grepp dock jobbigt i snö

Hur funkar det i längden med race regndäck? Dom måste ju hålla betydligt bättre i och med den låga temperaturen, men till vilken utsträckning? Går det slitagemässigt att jämföra med säg, ett mjukt gatdäck på sommaren?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top