Vinterförvaring av mc

tonfisk1337

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia SMV 750
Ja då var det dags att ställa mcn för året.

Har dock lite funderingar om vad man ska göra.

Det jag gjort är tvättat hela skiten noggrant som aldrig förr.
Vaxat in precis allt.
Ny olja.
Nytt filter.
Smörjt kedjan.
Täckt över hojen.

Är första året på kortet så har ingen erfarenhet förutom på crosshojarna då man rev ner allt under vintern med det orkar jag ju inte göra nu.

Så tips om vad som är smart att göra mer.
Batteri?
Tömma/fylla tank?

Ös på!
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Vaaa ... !?.Dags att ställa av hojen den 26 Augusti !?.Varför, har jag missat något eller tog bensinen slut i världen.Har ju "minst" hela September och Oktober kvar att köra de dagar vädret är vettigt.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag brukar duscha på 5.56 eller liknande på motor, sving, hjul typ metalldelar på hojen.

Glöm inte att byta luft i däcken till vinter luft. :tummenupp
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Varför ställa av den nu? Vägen blir ju inte hal förens oktober/november.. :dummer
 

Ammorb

Noob
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Tullinge
Hoj
'91 Honda CBR 600f2 (skrot)
Är det dags att ta fram hojen i slutet på februari, om sex månader?
:glömdet
 

tonfisk1337

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia SMV 750
Haha ja jag håller med om att det är tidigt men börjar studentlivet nu :näsblodoch kommer inte ha alls mycket tid över fram till december så då bet jag i det sura och väntar till våren istället.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Sörmlandski Oblast
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jag har skrivit om det tidigare också men en sak som man kan fundera lite över om man har lust är drivmedlet. Bensin är nu för tiden att betrakta som färskvara så om man ska långtidsförvara hojen kan det vara en idé att hälla i alkylatbensin i tanken istället för vanlig bensin. Eller åtminstone toppfylla med alkylat. Alla tillsatser i bensin gör att bensinen blir dålig efter en tid och man får mer avlagringar i soppasystemet. Det är väldigt stor skillnad på kvalitén på den bensin som säljs i dag i jämförelse med vad som fanns i pumparna på 80-talet. Alkylatbensin har mycket längre hållbarhet. Några månader/över vintern spelar ingen större roll men vid långtidsförvaring kan detta vara värt att fundera lite över. Båtar vinterförvaras på samma sätt som motorcyklar och vad det gäller båtar så är en stor del av motorproblemen idag drivmedelsrelaterade.

http://www.nboljor.se/page/6/alkylatbensin.aspx

Har längre hållbarhet, 3-5 år jämfört med 3-5 månader för vanlig bensin.

Jag och sambon brukar ofta toppfylla med alkylat inför vintern för att få bättre hållbarhet på drivmedlet. Vi har märkt att motorerna går lite bättre efter vintern när vi fyllt på med alkylat i jämförelse med vanlig bensin. Och ska dom stå längre än över vintern skulle jag nog fundera lite på att köra slut på så mycket soppa som möjligt och fylla hela tanken med alkylat. Det skadar definitivt inte i alla fall.

//J
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag tvättar hojen.
Smörjer kedjan och sen så får den stå på depåstöden.
Bensinen i hojen brukar hamna i bilen (Snålverner:D)

Laddar batteriet dagen innan jag tar ut den igen.
Kör några mil och byter olja och filter.

Har aldrig haft problem med något.
Batteriet är sedan 2009.


I år ska jag dock tömma förgasarna så nålventilerna inte blir sura.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag hoppas verkligen att du trollar med oss! -Hösten är ju den absolut bästa tiden att köra hoj. -Mindre trafik på vägarna, skönare temperatur, inget grus och inga mygg. Innan oktober är det verkligen ingen panik med att ställa in hojen.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ingen verkar ha nämnt depåstöd. Har man det kan det ju vara bra att använda. Brukar själv ställa upp Duccen på depåstöd över vintern och lufttrycket brukar hålla sig perfekt över vintern. Framdäcket däremot som står i backen brukar så gott som alltid vara lite för lågt när det är dags att plocka ut hojen på våren.

Annars verkar det mesta tagits upp. Jag brukar fylla upp tanken med etanolfri bensin på hösten (läs Statoil eller Preem 98 oktan). Inga andra tillsatser i tanken. Har aldrig haft några problem att starta upp hojen på våren. Akrylatbensin är något jag ska ta med mig om det rör sig om riktigt lång avställning (läs 12 månader eller ännu längre). Batteriet monterar jag ur och sätter det på underhållsladdning. Det räcker att sätta det över en natt eller två direkt för att sedan sätta det på underhållsladdning på våren. Tänker man på det kan man sätta det på laddning under vintern också, men det är nog inte nödvändigt om batteriet är avmonterat. Det finns ju ingen förbrukare att tala om.
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Depåstöd är ganska viktigt vad jag förstår, dels för fjädringens skulle samt att däcken KAN tappa något av sin rundhet om dom står för länge på samma ställe på däcken. Läste det någonstans så det är inte så att jag själv råkat ut för det.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Minusgrader är inte idealiskt för däcken egentligen. I synnerhet om det är däck som är tänkte att fungera i högre temperaturer. Vet att man t ex inte rekommenderar att man förvarar r-däck till bilar i minusgrader och detsamma borde gälla bandäck till motorcyklar. Men var gränsen går kan jag inte svara på. Dvs hur känsliga "vanliga" mc-däck för gat/banåkare är. Men det finns säkert redan svar på det om du söker på Google. Kanske rent av i någon äldre tråd på forumet.
 

The-Jesterhead

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Staffanstorp
Hoj
Kawasaki Z750 -2012
Väldigt intressant tråd :)
Kanske man ska införskaffa sig ett depåstöd :)
Första året för mig med att ha Hoj så har en del o lära om man säger så ^^
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top