Vinter närmar sig, "rallybils"köp?

freddetheman

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
KTM 660
Jag letar också vinterpulka, fast en billig jävel, och helst ska det vara BMW. Vad sägs om en E28 520? Eller en E30 320?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag letar också vinterpulka, fast en billig jävel, och helst ska det vara BMW. Vad sägs om en E28 520? Eller en E30 320?

SKa de driva duktigt så finns ju IX modellen

Jag har gått i liknande funderingar. Vilka har ställbar mellandiff från kupén?

Impreza Sti, japanspecade gammelmodeller eller de Sti som kom för den vänsterstyrda marknaden senare.

DCCD heter prylen.
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Vad sägs om en E28 520? Eller en E30 320?

E28'orna är betydligt lugnare att köra med ställ. Där kommer det sakta och försiktigt och man kan hålla god kontroll, dock rätt tråkiga i låg fart (under 70km/h). E30 är raka motsatsen, men den är lika rolig som den är "farlig".
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag letar också vinterpulka, fast en billig jävel, och helst ska det vara BMW. Vad sägs om en E28 520? Eller en E30 320?

Överlever man en sladdvinter i en E30 klarar men sladda med det mesta. Otroligt elaka returer. E28 är betydligt snällare på snö men inte tråkigt. Sen är ju lamelldiff till E30 hårdvaluta. Har inte riktigt koll på hur det är med delar till E28.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Jag vill ha en BMW E32 730 som vinterpulka. Tyvärr kryllar det int av dem med manuell låda.
Har läst mig till att bara manuella lådor från 8orna passar.

Är det så att lådorna från 6orna inte passar alls... eller går det lösa med järnspett,svets och järnvilja?
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Framhjulsdriven... ganska liten notis om att fördelningslådan är rasad :gnissla

Skit oxå, missade det, eller menar han "Four wheel drive" med fwd, vore inte första gången någon skriver på det sättet.

Hur som så är det roliga bilar.:) (förutsatt att alla fyra hjulen driver vill säga)
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Skit oxå, missade det, eller menar han "Four wheel drive" med fwd, vore inte första gången någon skriver på det sättet.

Hur som så är det roliga bilar.:) (förutsatt att alla fyra hjulen driver vill säga)

Den är framhjulsdriven, en liten munsbit :tungan

134254-1388735.jpg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Överlever man en sladdvinter i en E30 klarar men sladda med det mesta. Otroligt elaka returer. E28 är betydligt snällare på snö men inte tråkigt. Sen är ju lamelldiff till E30 hårdvaluta. Har inte riktigt koll på hur det är med delar till E28.

Har bara sladdat e30 på asfalt jag (lamelldiffad), taskigaste med dem är väl styrväxeln, blir ett jäkla rattande. :D
Lamelldiffad e34 är ju otroligt fina på vintern dom iaf. 28 vettetusan, alldrig provat.

Verkar inte gå att få sig någon lamelldiff till min e36:a, så blir väl någonslags billig skitbil & svetsdiffa till vintern antar jag. :leksak
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jag letar också vinterpulka, fast en billig jävel, och helst ska det vara BMW. Vad sägs om en E28 520? Eller en E30 320?

hade en 82,as 528, så jäkla kul bil för pengarna.
låg på motorvägen i en kurva o kolla lite åt sidan för skulle in i långsamfilen när bilarna bakom blinkar. kollar i backspegeln sen framåt och då låg jag på ofriviligt breställ :rolleyes: hade inte ens märkt de, släppte bara gasen så gick den tillbaka fint o snällt. förlåtande bil.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Kolla efter en duktigt trimmad *Seriöst byggd dock* Lancia annars, roligare chassie på dessa och prestanda för pengarna. Gammal bil dock, men har man någorlunda smak så inser man att detta är betydligt mer rally än en ny japan.
Jag hade en trimmad 16V, svårt att tänka mig att man hittar bättre isbil än detta.

Och samma sak gäller bil som hoj, endast riktiga isdäck om man vill ha riktigt skoj. En uppsättning bättre begagnade rallydäck går att få tag på för under 3-4000:-, och finndubb hittar man för 2000:-.
Denna vinter har jag bara några uppsättningar däck men inte råd med nån bil att sätta dem på :(
 

freddetheman

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
KTM 660
Hade en E30 den här sommaren, en 320. Förövrigt min förstabil. Idiot som jag är sålde jag den och köpte en 523 E39. Så jag har aldrig sladdat med en E30, men den var så jävla rolig att köra annars, så det lutar nog mot en sån.

Den jag hade fanns det inget styrservo på, så den kändes som en gokart. Roligare bil har jag fan aldrig kört. Om man ska casual-sladda på parkeringar och sånt med polare, vad gäller? Dubb eller dubbfritt?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Skit oxå, fan va surt med alla dom hästarna på framhjulen... :brinnerup

Men vi är väl överens om att motsvarande bil med 4wd vore klockren som busbil på vintern!?:yoparty

Javisst om dom höll så men det verkar va svårt att få fyrkrafsen att funka. Sen finns ju Nissan Pulsar eller vad dom heter, ganska billiga i england.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
original är subban sjysst men lite understyrt om man är feg. Annars går den väldigt brett om man kör på lite, subarus 4wd är världens bästa såklart det står ju på dekalen i bakrutan :D
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Min egna erfarenhet säger att de flesta fyrhjulsdrivna bilar är rätt tråkiga under normal defensiv körning på vinterväg. Ofta understyr de kraftigt om man inte har lite vrid i motorn precis som vilken framhjulsdriven bil som helst. Det krävs lite varv på motorn för att man ska kunna köra bilen lite mer aktivt. På allmän väg ges man sällan tillfälle att köra bilen på gränsen om man inte är en galning. Leka gör man lämpligast på en sjöis, stor parkeringsplats eller något annat avskiljt ställe.

Slutsatsen är att det är rätt överskattade bilar om de inte är i händerna på en förare som vet vad han gör. Många överskattar fyrhjulsdriftens fördelar vintertid och slutar inte sällan i diket i alla fall.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hellre en billig lite opotentare 4krafsare än en bra dyyr!

Ju fortare man kör mellan träden, dessto roligare har du.
Ju fortare du kör dessto mer har du att förlora ekonomiskt på att köra av.

Körde en 1500 kroners 4x4 sierra v6 på ett skjutfält en vinter. Bästa vinter jag haft tills rallyguden tog den.:gråta

60% drivning bak:yoparty

Med den kunde man lägga upp förställ innan krön o grejer 100 knyck utan att ens vara 101% säker åt vilket håll det skulle svänga:yoparty
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top