Vinkla ut pod filter

Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
god kväll!
Bygger på en suzuki gs 500 från 1978. Kommer installera 4 st podfilter på något vis på denna men behöver lite tips. Förgasare 2 och 3 är inga bekymmer men nummer 1 och 4 blir värre då filtret är för stort och tar i ramen. Detta skulle kunna lösas genom att använda någon sorts ca 30 gradig vinkel utåt. Såg någon som tagit typ avloppsrör i plast som passad bra på hans insug på 50 mm.
Mina är på 41 mm mätt över flänsen på förgasaren så kanske går att pressa på ett 40mm avloppsrör. Andra idéer på konstruktion mottages gärna.
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
okej tack för tipset. Hittade silikonslang i 30 gradig vinkel 41mm vilket känns rimligt, antar att man kan värma dom lite för att passa in dom. Är dom så pass "stum" att du kan ha filtret med klämma bara på slangen?
Om jag väljer att ha så - bör jag då också ha motsvarande lika långa raka slangar på förgasare 2 och 3 för att de ska vara "lika för alla" så att säga?
tack
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
okej tack för tipset. Hittade silikonslang i 30 gradig vinkel 41mm vilket känns rimligt, antar att man kan värma dom lite för att passa in dom. Är dom så pass "stum" att du kan ha filtret med klämma bara på slangen?
Om jag väljer att ha så - bör jag då också ha motsvarande lika långa raka slangar på förgasare 2 och 3 för att de ska vara "lika för alla" så att säga?
tack
I den bästa av världar ska du ha samma längd, och en längd anpassad till den motorkaraktär du vill ha. I verkligheten, på en GS500 från -79, spelar det ingen som helst roll.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Hoppas slangen funkar bra, det finns annars vinklade pod-filter. Ibland är det nödvändigt att använda stacks som slangen och laminärt luftflöde. Här är en alternativ lösning.
Jag har en annan hoj men tillverkade stacks av 50 mm PVC som jag värmde och expanderade med hjälp av värmepistol. Använd något trattliknande som en glasflaska för att expandera röret när den är varm. Kalkylerade längden men till slut använde jag bara samma längd som gummirören mellan luftburk och förgasare. PVC-röret krympte på längden ca 8 mm när den värmdes och expanderades så ha marginal om det är viktigt.
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top