Vindflöde runt luftfiltret

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Började plötsligt fundera lite angående "öppet luftfilter"...

Om jag skär upp burken helt o hållet (öppet på sidorna) på min KTM 525a och monterar ett konfilter (typ K&N eller liknande). Hur fungerar det med luftflödet till förgasaren då?

Jag föreställer mig att luftburken har två grundfunktioner:
1. Hålla smuts borta.
2. Ge ett jämt luftflöde.

Om jag tar bort burken så kommer det uppstå en jävla vindturbolens runt filtret när jag framför hojen i lite högre hastigheter.
Runt filtret kommer luften att cirkulera åt alla möjliga håll och när förgasaren sedan suger luft så kan hojen få olika mycket luft beroende på om luftcirklarna pressar luft mot filtret eller bort från filtret?

Kanske inte spelar någon roll att vindcirklarna uppstår, turbohojar brukar ju ha "öppna" filter. Så det kanske är en marginell tryckskillnad som uppstår som man inte behöver ta hänsyn till i dessa fall??

/Robin
 

Bifogat

  • p_oettel.jpg
    p_oettel.jpg
    23.9 KB · Visningar: 106

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är inget du behöver ta hänsyn till . Luftfiltret hjälper i själva verket till att få bort tryckfluktuationer och turbulens och ger ett mer laminärt flöde in i förgasaren.

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Okej. En fundering mindre! Tackar :tummenupp

Du har säkert sett på HD-dragbikes hur man kör med "velocity stack" på förgasaren. Dvs en tratt utan ens ett nät. Pga motorkonstruktionen sitter ju denna tvärs vindriktningeng på en HD och har alltså 90-graders snedanblåsning vilket alltså skapar en massa turbulens in i tratten plus venturieffekt (inducerat undertryck i tratten) , och i slutet av repan går det ju sjukt fort i de högre klasserna. Så det är inga märkbara förluster du får på din hoj.

/J
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vill säga emot.
Luftburken utformas så att den skall ge ett jämnt flöde, samt i viss mån fånga bakpulserna.
Påstås att rätt utformad kan den till och med öka fyllnadsgraden med hjälp av pulsavstämning.
Skulle det fungera, så är det bara i ett mycket smalt register.
Tror inte på detta.

Lurendrejeriet med komiska bluffilter ligger i att de flesta tycker att de får en effektkick på högre varv.
Merparten av denna kick beror på att motorn går sämre på låg och mellanvarv..
Att jämföra med dragbikes är i mitt tycke irrelevant.
På högvarv blir flödet så jämt att utformningen av avgassystem och insug blir ganska ointressant.
Korta trattar både in och ut ger högvarvsegenskaper.
Men allt annat blir sämre.
Lagom är bäst.
Mitt förslag:
Montera ett kvalitetsfilter i originalburken. Flödeskapaciteten bestämms av filterytan. Högre flöde genom mindre filter skapas genom sämre filtrering.
Ergo: så stort som möjligt.
Plocka bort eventuella ljuddämpande flärpar och snorklar i burken.
Möjligen öppna insläppet till burken något. Brukar dock inte behövas.

Öppnar man insidan, skall man öppna utsidan också.
Samma sak här.
Stor volym, lagom flöde.
Bestycka om.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Instämmer!

Hårdtrimmade stånkor går bäst med någon form av luftburk, det är mycket svartkonst bakom att konsturera en luftburk som både ger maximalt luftflöde och tillräckligt turbulensfri luft. På EXC så brukar det bli lagom med några borrade hål i sidan på luftburken samt ett luftfilter som släpper igenom lite mer än de inoljade originalfiltren (förutsatt att du endast åker asfalt)

EDIT: Tittade pa bilden och de har ju hangt pa det storsta Kn filtret som fick plats, detta lar fungera utmarkt da det ar stort nog for att agera luftburk samtidigt som stor filterarea ger litet flodesmotstand.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Originalluftburken är mycket bra för mellanregister det håller jag med om. Jag rekommenderar alltid att behålla originalluftburk men ta bort snorkeln (och insätta K&N eller annan highperf filterinsats i originalluftburken om man är solvent). Sk koniska filter direkt på förgasaren är sällan lika bra, inte minst pga av mindre innesluten luftvolym som jämnar ut flödet genom filterduken.

Men nu var det ju inte det frågan gällde. Frågan gällde huruvida fartvinden och effekten av snedanblåsning märkbart och menligt kunde påverka prestandan.

Så du har inte sagt emot alls, du pratar om en annan sak.
/J


Vill säga emot.
Luftburken utformas så att den skall ge ett jämnt flöde, samt i viss mån fånga bakpulserna.
Påstås att rätt utformad kan den till och med öka fyllnadsgraden med hjälp av pulsavstämning.
Skulle det fungera, så är det bara i ett mycket smalt register.
Tror inte på detta.

Lurendrejeriet med komiska bluffilter ligger i att de flesta tycker att de får en effektkick på högre varv.
Merparten av denna kick beror på att motorn går sämre på låg och mellanvarv..
Att jämföra med dragbikes är i mitt tycke irrelevant.
På högvarv blir flödet så jämt att utformningen av avgassystem och insug blir ganska ointressant.
Korta trattar både in och ut ger högvarvsegenskaper.
Men allt annat blir sämre.
Lagom är bäst.
Mitt förslag:
Montera ett kvalitetsfilter i originalburken. Flödeskapaciteten bestämms av filterytan. Högre flöde genom mindre filter skapas genom sämre filtrering.
Ergo: så stort som möjligt.
Plocka bort eventuella ljuddämpande flärpar och snorklar i burken.
Möjligen öppna insläppet till burken något. Brukar dock inte behövas.

Öppnar man insidan, skall man öppna utsidan också.
Samma sak här.
Stor volym, lagom flöde.
Bestycka om.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Ett inlägg:

Det är en bra fråga, och jo, man både bör och måste ta hänsyn till vad som händer om man cuttar bort burken, eller moddar.

Det kan nämligen få tvärtomeffekt.
Och då inte genom den förändrade designen i sig, utan av sekundära effekkter man inte räknat med.
Jag kommer till vad jag menar. Lugn.

Men antag att du öppnar upp burken som du sa?
Ok.
Flödet ökar och du justerar in förgasaren i enlighet med detta.
Alles fine!
Du har fått ett par hästar till.

Det är väl ok?
Visst...

MEn sen kommer man till den otäcka verkligheten.
Som du själv säger: När man kör.

Och då uppstår ju virvlar, baksug och allsköns dj-la luftfenomen runt de olika delarna på hojen.
Det här gör att på vissa platser finns ett STÖRRE övertryck än vad enbart fartvinden hade kunnat åstadkomma. På andra platser finns ett neutralt tryck, lika med omgivande atmosfär, och bakom vissa objekt är det t.o.m undertryck.

Så VAR dessa tryckvariationer ligger spelar en avgörande roll.
Luftburken brukar som exempel sitta någonstans mellan/bakom vaderna/knäna.
Hur kan detta då påverka?

Ett exempel ur verkliga livet:

På de gamla Honda 750 Four, så var luftburken rejält tilltäppt redan på den tiden.
Körde man fort (nåja allt är relativt) med en sån och kniper med benen runt tanken så uppstår ett vakuum bakom förarens ben som gör att hojen blir svinslö pga att luftburken då befann sig i detta undertryck!
Fäller man då isär benen lite, så luft kan slinka in bakom så piggnar hojen till betänkligt!
Och detta är modellspecifikt.

M.a.o kommer inte alla att upptäcka detta fenomen, men det jag säger är att om du ska låta hojen ta sin luft någon annan stans än original, så prova dig fram så du inte ramlar i denna typen av fälla.
Det KAN bli bättre. Det kan oxå bli sämre.



Utvik från ämnet: Likaså hade dessa gamla hondahojar hojar 4st dräneringsslangar från flottörhusen. Dessa stack ner emellan sving och motor ut i det fria.
Nu låg de emellertid lite svagt klämda och mynningarna pekade svagt framåt...
Så där de satt fritt i fartvinden så fungerade dessa som scoop och ledde in luft i flottörhusen.
Och då det byggdes upp ett övertryck där, så rann ingen soppa in, med ännu mera tråkiga påföljder ovanpå luftsvälten.


Det är alltså alltid mycket mer att tänka på än man tror!
Svårdiagnosticerade fel dessutom.

M.v.h
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Exemplet med soppaslangarna tror jag på. Stagnationstrycket i tex 200 km/h bli 1.7 % av atmosfärstryckat och blir några mm Vp. Det kan mycket väl ha påverkat flottörnivån.

Men i fallet med om det tex spelar ngn roll åt vilket håll i en luftström man tex vänder en förgasaröppning så är det många som glömmer att stagnationstrycket (eg det dynamiska trycket eftersom luften inte stannar upp in i förgasaren till skillnad från dina avluftningsslangar) är direkt kopplat till hastigheten på luften. Dvs alla vet att man uppnår fullt stagnationstryck framför tex en vingprofil i den punkt där luften står still, men många glämmer att man uppnår samma stagnationstryck i den bakre spetsen på samma profil i den punkt där luften står still. Så om man skulle välja mellan att ha förgasartrattarna vända helt framåt i 200 km/h på tex en radfyra så skulle trycket in i förgasarna (1.7% mer än atmosfärstrycket minus det faktum att luften inte stannar upp helt i gasaren) vara i stort sett densamma som om förgasarna var vända bakåt och satt i vaken av stillastående luft bakom motorn.

Luffarturbo använder sig ju av en intrikat form på intagskanalen för att först öka hastigheten och därefter uppnå ett ngt högre tryck.

Såna här luftburkar typ hypercharger enligt nedan och annat liknande är rent trams i 0-200 men lurar folk att tro på ngt scoop-effekt

Hypercharger_Honda_Aero_750.jpg


Sedan blir det ju en jäkla skillnad om man på Cb750 kunde tex sitta så att man ströp lufttillförseln med benen eller likande.

Det var ovanståen jag menade när jag tog exemplet om vinkeln på velocity stacken i mitt första inlägg i tråden.
Jag ville med exemplet alltså ha sagt att luftburkens interna utformning, avstämda längd och volym samt filterarea, spelar en större roll för effekten i motorn än hur öppningarna är vända. Det är därför HD-trattarna ofta inte ens är vinklade framåt i dragraceriet, ty det viktiga är hur tratten är utformad och vilken längd den har. Ibland kan det tom vara bra med ett filter då det ger ett mer laminärt flöde in i tratten till skillnad från turbulensen från fartvinden i högre farter.

/J


Ett inlägg:

Det är en bra fråga, och jo, man både bör och måste ta hänsyn till vad som händer om man cuttar bort burken, eller moddar.

Det kan nämligen få tvärtomeffekt.
Och då inte genom den förändrade designen i sig, utan av sekundära effekkter man inte räknat med.
Jag kommer till vad jag menar. Lugn.

Men antag att du öppnar upp burken som du sa?
Ok.
Flödet ökar och du justerar in förgasaren i enlighet med detta.
Alles fine!
Du har fått ett par hästar till.

Det är väl ok?
Visst...

MEn sen kommer man till den otäcka verkligheten.
Som du själv säger: När man kör.

Och då uppstår ju virvlar, baksug och allsköns dj-la luftfenomen runt de olika delarna på hojen.
Det här gör att på vissa platser finns ett STÖRRE övertryck än vad enbart fartvinden hade kunnat åstadkomma. På andra platser finns ett neutralt tryck, lika med omgivande atmosfär, och bakom vissa objekt är det t.o.m undertryck.

Så VAR dessa tryckvariationer ligger spelar en avgörande roll.
Luftburken brukar som exempel sitta någonstans mellan/bakom vaderna/knäna.
Hur kan detta då påverka?

Ett exempel ur verkliga livet:

På de gamla Honda 750 Four, så var luftburken rejält tilltäppt redan på den tiden.
Körde man fort (nåja allt är relativt) med en sån och kniper med benen runt tanken så uppstår ett vakuum bakom förarens ben som gör att hojen blir svinslö pga att luftburken då befann sig i detta undertryck!
Fäller man då isär benen lite, så luft kan slinka in bakom så piggnar hojen till betänkligt!
Och detta är modellspecifikt.

M.a.o kommer inte alla att upptäcka detta fenomen, men det jag säger är att om du ska låta hojen ta sin luft någon annan stans än original, så prova dig fram så du inte ramlar i denna typen av fälla.
Det KAN bli bättre. Det kan oxå bli sämre.



Utvik från ämnet: Likaså hade dessa gamla hondahojar hojar 4st dräneringsslangar från flottörhusen. Dessa stack ner emellan sving och motor ut i det fria.
Nu låg de emellertid lite svagt klämda och mynningarna pekade svagt framåt...
Så där de satt fritt i fartvinden så fungerade dessa som scoop och ledde in luft i flottörhusen.
Och då det byggdes upp ett övertryck där, så rann ingen soppa in, med ännu mera tråkiga påföljder ovanpå luftsvälten.


Det är alltså alltid mycket mer att tänka på än man tror!
Svårdiagnosticerade fel dessutom.

M.v.h
 
Last edited:

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen, här är lite info angående trattar, HD och höga hastigheter:http://www.hotrodsbikeworks.com/tech/0705_hrbp_carburetor_velocity_stacks/index.html

Själv har jag den bestämda uppfattningen att det visst har betydelse att tratten sticker ut tvärs luftflödet när hastigheten börjar bli hög!

Jag har provat detta i några år, så en viss erfarenhet har jag :)

Det artikeln beskriver är ju det jag nämde ovan, dvs att problemet med velocity stack i fartvinden består i turbulensen som virvlar in i tratten. Det stödjer ju även mitt resonemang att man faktiskt kan ha gain av ett filter trots att det bidrar med ett negativt delta-tryck, tack vare att filtret ger en mer laminär och rotationssymetrisk inströmning i tratten.

Det jag vill komma åt är än en gång att det är en försvinnande liten effektvinst som kan uppnås genom ngn form av övertryck till följd av vinkeln på tratten, eller som i frågeställarnes fall, vinkeln på hålen i hans luftburk.

Stagnationstrycket (idealt) i 200 km/h är ju som sagt bara ca 1.7% av atmosfärstrycket. Det motsvarar ju ung en turbo med laddet 1,7 hundradels bar...

Jag kan hålla med om att de är dumt att åka med en velocity stack ute i fartvinden. Men det beror ju, precis som din artikel beskriver, på nackdelarna med turbulent luft in i tratten. I frågeställaren fall så sitter ju hans tänkta hål uppströms filtret, dessutom ska luften gå igenom hela luftburken. Så i hans fall lär inte ev turbulen upplevas nere vid förgasaren. Dessutom är ju en motard ingen högfartsmissil.

Ikväll ska jag premiärstarta sprutet om allt går väl! :)

/J
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Spana i supermoto TRIMTRÅDENstår en del om luftfilter där.

Såna här luftburkar typ hypercharger enligt nedan och annat liknande är rent trams i 0-200 men lurar folk att tro på ngt scoop-effekt


/J

Men den ser ju ut som en birdcatcher från en rejsbil, alla vet ju att sådana går jettefort:gnissla :tungan

Är inte luftburken på offroad/crossmoppar en kompromisspryl mellan att hålla skiten ute och ha ett tillfredsställande luftflöde? Jag menar, för gatbruk på en supermoppe kan man ju tumma en hel del på detaljen hålla skiten utanför?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Spana i supermoto TRIMTRÅDENstår en del om luftfilter där.



Men den ser ju ut som en birdcatcher från en rejsbil, alla vet ju att sådana går jettefort:gnissla :tungan

Ja varje gång det glider upp ngn franshoj med såndär luftburk och brappar med gasen och vill rejsa, stärkta vid åsynen av min 883-logga på den lilla sporstern, så kan jag knappt hålla mig för skratt. Jag tror att det var Noyah och Generali som låg bakom mig sist det hände. De skrattade som fan de också vid nästa rödljus. Gubben med hyperchargern och hans polare var helt chockade :rofl

Så det är bevisat att de som köper hypercharger inte kan så mycket om motorer, ty isf försöker man inte rejsa mot en S&S1640sportster med en 1700 Wildstar, Kawa Vulcan, nya frans-HD mfl som brukar ha de där luftburkarna :hihi

EDIT: Tittade pa bilden och de har ju hangt pa det storsta Kn filtret som fick plats, detta lar fungera utmarkt da det ar stort nog for att agera luftburk samtidigt som stor filterarea ger litet flodesmotstand.

Ja jag tycker att det effektmässigt ser riktigt bra ut för gatåka jag med, ingen bra setup att sjösätta i gyttjan dock :hihi

Såna där borrade hål i lunburkssidorna har jag sett på tävlingsmotarder också. Det verkar vara en vettig feature när man inte behöver ta hänsyn till lera och vatten som på crossarna.
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ja jag tycker att det effektmässigt ser riktigt bra ut för gatåka jag med, ingen bra setup att sjösätta i gyttjan dock :hihi

Såna där borrade hål i lunburkssidorna har jag sett på tävlingsmotarder också. Det verkar vara en vettig feature när man inte behöver ta hänsyn till lera och vatten som på crossarna.

Jag är tvåa, avhängd av en harley:va :)

stärkta vid åsynen av min 883-logga på den lilla sporstern, så kan jag knappt hålla mig för skratt.

Lätt att le lite när skylten nästan gäller per cylinder...
 
Last edited:

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Hej alla luft snillen!

Jag har länge undrat vad som skulle bli effekten av av att gör två hål på en luftburk, fästa ett plaströr modell lagom i hålen(täta) leda ut den andra änden i färdriktningen??? Hur blir hojen när det trycks ner luft i luftburken? Har en dröm om att det skulle bli som en billig typ av (kompressor?) kanske man skulle täta hela burken o bara ha "Rören" kvar...
Vad skulle hända?

Förlåt om jag lånar tråden lite!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hej alla luft snillen!

Vad skulle hända?

Förlåt om jag lånar tråden lite!

Absolut ingenting...

Vad du beskriver är vanlig hederlig luffarturbo eller trycksatt luftburk som det heter på finare svenska. Ger i bästa fall något % mer effekt i hög hastighet (över 200km/h) men i övrigt är det mer marknadsföringstjafs än någon verklig effekt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack snälla Boris, jag hade inte orkat en gång till :hihi

/J
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Jaha!..trodde nästan att frågan varit uppe en,kanske två ggr...
Tänker ju så här...Bensin+luft+gnista= Pang. luften expanderar av värmen och trycker ner kolven=/hk.
Ju mer luft man få att expandera i cylindern....ja ni vet! Varför borde inte då efekten märkas redan vid lägre farter då porsches vinge glider ut redan
vid 70 km/h...
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Det är så lite tryck att det inte märks på en motor. När det gäller vingar är det luftflödet som är viktigt istället för trycket, så dom funkar på ett helt annat sätt.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top