Robe
Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Började plötsligt fundera lite angående "öppet luftfilter"...
Om jag skär upp burken helt o hållet (öppet på sidorna) på min KTM 525a och monterar ett konfilter (typ K&N eller liknande). Hur fungerar det med luftflödet till förgasaren då?
Jag föreställer mig att luftburken har två grundfunktioner:
1. Hålla smuts borta.
2. Ge ett jämt luftflöde.
Om jag tar bort burken så kommer det uppstå en jävla vindturbolens runt filtret när jag framför hojen i lite högre hastigheter.
Runt filtret kommer luften att cirkulera åt alla möjliga håll och när förgasaren sedan suger luft så kan hojen få olika mycket luft beroende på om luftcirklarna pressar luft mot filtret eller bort från filtret?
Kanske inte spelar någon roll att vindcirklarna uppstår, turbohojar brukar ju ha "öppna" filter. Så det kanske är en marginell tryckskillnad som uppstår som man inte behöver ta hänsyn till i dessa fall??
/Robin
Om jag skär upp burken helt o hållet (öppet på sidorna) på min KTM 525a och monterar ett konfilter (typ K&N eller liknande). Hur fungerar det med luftflödet till förgasaren då?
Jag föreställer mig att luftburken har två grundfunktioner:
1. Hålla smuts borta.
2. Ge ett jämt luftflöde.
Om jag tar bort burken så kommer det uppstå en jävla vindturbolens runt filtret när jag framför hojen i lite högre hastigheter.
Runt filtret kommer luften att cirkulera åt alla möjliga håll och när förgasaren sedan suger luft så kan hojen få olika mycket luft beroende på om luftcirklarna pressar luft mot filtret eller bort från filtret?
Kanske inte spelar någon roll att vindcirklarna uppstår, turbohojar brukar ju ha "öppna" filter. Så det kanske är en marginell tryckskillnad som uppstår som man inte behöver ta hänsyn till i dessa fall??
/Robin