Villalarm?

Smagatusk

Guest
Men om du har ett larm med brand detektor så larmar dom sos om dom detekterar brand eller hur?

Om du har en kamera så kan dom förmodligen kanske om dom har tur se att det brinner om det brinner framför kameran. Dvs om det brinner så lär knappast en kamera göra skillnad på om huset brinner ner eller inte för brandkåren lär knappast komma dit fortare.

Jag har mycket liten erfarenhet när det gäller larm så jag kan mycket väl ha helt fel.

Om man har ett direktkopplat larm ökar risken för falsklarm. Matlagning, oaktsamhet osv... Onödiga utgifter om det skulle inträffa. Min granne har ett brandlarm som är kopplat till hans telefon samt en operatör, men operatören måste få bekräftat av någon att det är en brand som brutit ut och det är kanske inte så lätt när man inte är hemma...

Gällande kameran så sitter den placerad så att den ser rökdeckaren, och rök tagit sig till deckaren så ser kameran det. Även när det är släckt i huset.

Kameran reagerar även på rörelse, så skulle det flamma upp utan att rök nått deckaren så går larmet till och med tidigare.
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Har man en kamera i alla rummen? jag menar risken finns ju att det tex börjar brinna i sovrummet. Och vad gäller inbrott så skulle jag vilja se fakta på hur många villainbrott som klarats upp med hjälp av bilder.

Ursäkta om jag låter negativ. Men jag har alltid varit skeptisk till dessa typer av larm så som tex sector och liknande och funderat varför man väljer kamera så jag uppskattar era svar verkligen. Och sorry att jag kapade tråden en aning :p
 

Smagatusk

Guest
Har man en kamera i alla rummen? jag menar risken finns ju att det tex börjar brinna i sovrummet. Och vad gäller inbrott så skulle jag vilja se fakta på hur många villainbrott som klarats upp med hjälp av bilder.

Ursäkta om jag låter negativ. Men jag har alltid varit skeptisk till dessa typer av larm så som tex sector och liknande och funderat varför man väljer kamera så jag uppskattar era svar verkligen. Och sorry att jag kapade tråden en aning :p

Hur gör du för att göra hemmet och tillvaron säkrare?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag tror personligen att villalarm knappast hindrar utländska stöldligor från att bryta sig in...

Har svårt att tro att ett villalarm med såkallad åtgärd skulle göra sån stor skillnad så det är värt pengarna och den eventuellt inskränkta integritet det skulle innebära. Det skulle förmodligen kännas tryggare men jag tror personligen inte det gör nån skillnad när inbrottspacket kommer och hälsar på.
Kommer nog själv satsa på egna kameror med eget nätverk så man kan kolla läget från tex mobilen.
JAg bor så långt bort från samhällets riddare så dom skulle aldrig hinna hit i tid ändå.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Här jag bor gör det tydlig skillnad, lapparna att det är larmat alltså.

Inbrott i ett flertal hus runt om men inga försök i de larmade husen, dröjer väl inte då då alltfler skaffar larm och när valet står mellan inbrott i larmat hus eller inte inbrott istället för som nu mellan inbrott i larmat hus eller olarmat.....

Ska du ha med larmcentralskoppling ska du vara medveten om att det är enbart en känsla av trygghet, utryckningstiden är oftast längre än vad det tar de vana killarna att hämta det dom vill ha och dra, är bra om man är borta då de fixar så det inte står öppet mitt i vintern och fryser sönder när det väl är tomt.

Från larm (falskt) till koll, ringde mig innan och kollade så jag har tiden i mobilen, tog det 45min, då är bara husockupanter kvar..........
 

Smagatusk

Guest
Jag tror personligen att villalarm knappast hindrar utländska stöldligor från att bryta sig in...

Det hjälper så klart inte mot ALLT, men om mitt larm i framtiden kan förhindra att EN brand sprider sig, att det sker ETT inbrott mindre eller om min sambo och familj känner sig tryggare med ett trygghetslarm kopplat direkt till en larmcentral tycker jag att det är värt pengarna.


Ska du ha med larmcentralskoppling ska du vara medveten om att det är enbart en känsla av trygghet, utryckningstiden är oftast längre än vad det tar de vana killarna att hämta det dom vill ha och dra, är bra om man är borta då de fixar så det inte står öppet mitt i vintern och fryser sönder när det väl är tomt.

Från larm (falskt) till koll, ringde mig innan och kollade så jag har tiden i mobilen, tog det 45min, då är bara husockupanter kvar..........

Men här pratar du om inbrott och inte trygghetslarmet? Inbrottslarmet är för mig sekundärt då jag har en hund som gör att jag ändå inte kan larma inbrottslarmet (förutom dörren), då han sätter igång rörelsedetektorerna. Larmar bara då hunden är med oss och huset tomt.

Brandlarmet var primärt för mig. Har man haft en bostad som brunnit ner till grunden försöker man göra så mycket som möjligt för att förhindra att det ska hända igen. Från det att larmet går i huset är brandkåren larmad på några sekunder.

Trygghetslarmet är självklart en trygghet då det fungerar som hos äldre ungefär. Skulle nåt hända är det ett tryck på en knapp, då larmas väktare samtidigt som operatören ringer upp för att kolla vad som hänt.

Nu har jag förklarat (försvarat?) mig tillräckligt varför jag känner mig nöjd med mitt larm.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Kommer nog själv satsa på egna kameror med eget nätverk så man kan kolla läget från tex mobilen.

Där om något förligger det väl en risk för integritetskränkning? Mobiler och nät hackas ju av kreti och pleti idag. Att en operatör skulle sitta och titta på stillbilder av olika hem, och just mitt hem, förefaller extremt orimligt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det hjälper så klart inte mot ALLT, men om mitt larm i framtiden kan förhindra att EN brand sprider sig, att det sker ETT inbrott mindre eller om min sambo och familj känner sig tryggare med ett trygghetslarm kopplat direkt till en larmcentral tycker jag att det är värt pengarna.




Men här pratar du om inbrott och inte trygghetslarmet? Inbrottslarmet är för mig sekundärt då jag har en hund som gör att jag ändå inte kan larma inbrottslarmet (förutom dörren), då han sätter igång rörelsedetektorerna. Larmar bara då hunden är med oss och huset tomt.

Brandlarmet var primärt för mig. Har man haft en bostad som brunnit ner till grunden försöker man göra så mycket som möjligt för att förhindra att det ska hända igen. Från det att larmet går i huset är brandkåren larmad på några sekunder.

Trygghetslarmet är självklart en trygghet då det fungerar som hos äldre ungefär. Skulle nåt hända är det ett tryck på en knapp, då larmas väktare samtidigt som operatören ringer upp för att kolla vad som hänt.

Nu har jag förklarat (försvarat?) mig tillräckligt varför jag känner mig nöjd med mitt larm.

Hackade inte på ditt larm utan delgav TS vad jag har för erfarenheter av mitt, det och en liten passus till Plast som inte ansåg att det var någon idé att skaffa något alls, typ. :)
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ja jag får nog erkänna att jag är något av en bakåtsträvare när det kommer till såna här saker.
Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig:p
Om man nu skulle satsa på ett larm med åtgärd vilka alternativ har man då?
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Ja jag får nog erkänna att jag är något av en bakåtsträvare när det kommer till såna här saker.
Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig:p
Om man nu skulle satsa på ett larm med åtgärd vilka alternativ har man då?
Jag är också bakåtsträvare! Senast vill man sälja ett trygghetslarm till mig med motivet att i snitt brinner 17 hus per dag i Sverige. Min undran var 17 av hur många? 3 miljoner? Dessutom tillför larmet bara något när jag inte är hemma (har seriekopplade brandvarnare i hemmet) och om det finns någon hemma 75% av tiden så pratar vi ju om en risk på tre, fyra om dagen. M.a.o. i runda slängar en på miljonen. Kan leva med de oddsen!

Dessutom tänker jag inte kasta bort mitt liv på att oroa mig för allt som olika försäljare/experter påpekar kan hända.
Visst kan mitt hus brinna, det kan bli ett inbrott, min identitet kan bli kapad eller jag kan få i mig arsenik i maxmaten eller vad det nu var plus tusen andra saker. Frågan handlar hur mycket jag vill att det ska ta över mitt liv.
Jag kritiserar inte de som skaffar larm bara lyfter att möjligheten för att oroa sig och behöva öka tryggheten är nästintill obegränsad om du vara vill det...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bortsett från att man kan känna att integriteten är hotad av en kamera så är det ju en rätt bra idé.

Om man vill ha möjlighet att visa polisen bilder på eventuella inbrottsbanditer så finns det hyfsat billiga och någorlunda kompetenta kamerasystem från D-link som bara du själv har tillgång till. Ett sådant system komplett med inspelningshårddisk som förvaras avskilt från kameran kan man få från 3000kr.

Går dessutom att ansluta själv om man är bortrest och bara är sugen på att se hur det ser ut hemma.

Bortsett från att D-link kamerorna går genom D-links servrar och det kan finnas hur många hundra smygrunkare som helst där som har tillgång till din kamera.

Dessutom när någon hackergrupp lyckas knäcka deras lösenordsserver och lägger ut listan på internet så har alla som vill tillgång till den.

Jag har själv en D-link kamera som går på timer hemma hos mig, den går igång ungefär när jag låser dörren bakom mig och stängs av ganska precis när jag kommer hem.

Utöver det har jag ett larm som jag har byggt själv med rörelsedeckare som täcker allt utom skithuset och där har jag inget fönster så vill dom in dit får dom hugga sig in genom väggen.

Dessutom tycker jag att D-link kameran ofta tappar kontakten med nätverket och då får jag ett mail om det, jag har inte testat om det blir bättre om jag kör trådat nätverk till den, men jag betvivlar.

(och nej, det är inte routern som lägger ner, det finns andra saker som skulle gå ner om så var fallet, det är D-links skräpkamera)
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det blir falsklarm lite nu och då. Någon branddetektor man råkar sätta igång med matlagningen eller missar att trycka på rätt knapp på larmdosan osv. Jobbigt att då ha en larmcentral som hör av sig. När de gör utryckning tar det sedan i alla fall så lång tid att buset har hunnit sticka för länge sedan. Om man har larm som går till egna mobiler, epost och kombinerat med kameror - externt med rörelsedetektion tex och internt för att se inne om något händer - så kan man själv fatta beslut om vad som ska göras. Kamerorna ska förstås vara sådana man själv kontrollerar och inte vara kopplade via molntjänster od. Reservkraft på larm och kameror och förstås Internetanslutningen/servrar/mm är nödvändigt om det ska ge något. Visst kan man klippa fiber och teleledningar och ha med sig en störsändare som tjuv, men då rör det sig om avancerad verksamhet som ändå lär vara svår att avskräcka.

Larmet är till för att få veta att något händer och fatta beslut, mer än att det avskräcker. Bättre dörrar, fönster, avhaknings- och brytskydd och lås som gör det jävligt besvärligt, är bättre i det avseendet. Men båda insatserna kompletterar och är viktiga. Inomhus kan man sedan göra en del för att minska eventuella skador och påverkan. Säkerhetsskåp som sitter fast ordentligt, men ändå vardagligt lätt tillgängligt, gör att inte nycklar och värdehandlingar försvinner. Att som de flesta, låta alla nycklar till *allt* ligga framme, i en låda eller i nyckelskåp i hallen vid dörren, är förkastligt.

Apropå D-Link-kameror: jag har sett samma instabilitet hos ett par - usel firmware. En nödlösning kan vara att ha en elektronisk timer som kan skapa korta avbrott med jämna mellanrum och därmed få kameran att starta om. Då blir den inte hängandes i alla fall.
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Jag är anti tjuvlarm då jag bor på landet så det tar för lång tid innan väktare hinner komma samt att grannarna bor för långt iväg för att höra det. Sen har jag även hund så siren inne är inte att tänka på. Kommer ev. istället satsa på kameror med rörelsevakt och som kan maila vid händelse. Har även seriekopplade rökdetektorer som mailar vid brand. Har kollat på följande kameror Siemens ccms2010-IR. Kan ev. köpa dom till ett bra pris. Vad tror ni?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Beroende på var du bor (bor du ensam i skogen är det ingen mening) så är det absolut viktigaste attributet att det sitter ett as till siren och blixtljus på utsidan av kåken. Det är stärre chans att det avskräcker buset än nån köpepolis som är framme på 5 min när buset länsar en kåk på ca 3min. Men de gillar inte uppmärksamhet vad jag förstått.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top