Vill lära mig meka, behöver hjälp?

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Största problemet med att meka över huvud taget i Göteborg brukar vara att hitta en plats att meka på till rimlig penning. Se sen till att börja med nåt enkelt. Förgasarmotor rekommenderas och nåt standardmässigt som går att googla på och hitta delar till.
 

MXS

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Enhjuling
Tack jag har min chopper som i dagsläget går bra.
Vad är det för kina-moppe? Lägg gärna upp bild.
Hittade en billig pocketbike tror jag det kallades för (på Blocket) för några hundralappar, kan det vara nåt att leka/skruva på? Den är på en 50cc.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Kan ju bli lite elmeck också, så en enklare voltmeter, en skaltång och en lödkolv är inte dumt.

Sen är det bara att börja skruva. Ta det lugnt och metodiskt, och nyttja internet, väldigt sällan som det inte finns någon som haft samma bekymmer tidigare, eller lagt ut en film på nätet hur man gör.
Och här är ett ypperligt forum att ställa frågor också.

Lycka till!
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Några saker/tips som inte kommit fram bland de många bra:
Använd RÄTT verktyg:fakta!
Fasta nycklar/hylsor/ringnycklar till 6-kantskallar/muttrar, inte skiftnyckel eller tång.
Insex till insex, torx till torx...
Kolla att stjärnskruvmejseln passar, det finns olika (philips, pozidriv...).
Kort sagt: se till att verktyget passar, då sparar du många förstörda bultskallar, skruvspår och svordomar...
Och när någon annan har klantat till det är en lagom stor svetstång behändigt:tummenupp. Och grispittar (google is your friend). Spara bara frisk skruv med intakta spår/skallar.
My 2c.
Lycka till!
:hejFredrik
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ska renovera motorn på Farsans TR6:a (Bil) framöver.
Det är bara o vara med om vill.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tack jag har min chopper som i dagsläget går bra.
Vad är det för kina-moppe? Lägg gärna upp bild.
Hittade en billig pocketbike tror jag det kallades för (på Blocket) för några hundralappar, kan det vara nåt att leka/skruva på? Den är på en 50cc.

https://goo.gl/images/omY7yd

Skit i pocketbike. Bättre med en moppe elle tom en gräsklippare.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Första gången jag satte verktygen i en motorcykel var för 2 år sen, i min gamla nergångna Dr650 som jag mer eller mindre fick skänkt.
Sammanfattningsvis så samlade jag på mig kunskapen på nätet samt på forum. Känsla för mekanik och verktyg hade jag tydligen redan :yoparty

...sen så är ju varje framgång en boost för självförtroendet och varje motgång en lärdom såsom när jag rengjorde bromsoket med avfettningsmedel utan att ta ut gummipackningen. Den svällde upp med 30% och satte kolven. Fick då lära mig att aldrig rengöra eller smörja gummi med petroleumprodukter. Dessutom blev jag presenterad för silikonfettet då gummi ska smörjas som sen kan ställa till det om man får det på en yta som ska lackas om. Detta var bara ett litet exempel på vilka lärdomar man lan få efter vägen :fakta
 

llehs

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Luleå
Hoj
Tomt...
Förr i världen hade FMCK en bra utbildningsverksamhet. Vet inte status numera. Kräver nog en del mertid i gröna kläder dessutom.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top