Vill lära mig meka, behöver hjälp?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Marcus80

Guest
Synd du bor så långt bort. Annars hade jag lärt dig gratis, älskar arbete, jag kan titta på i timmar ;)
 

MXS

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Enhjuling
Tack Marcus! :)
Du får gärna höra av dig om du ska till Gbg framöver så kan vi göra en heldag. Bjuder på käk och dryck! :)
 

MXS

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Enhjuling
OK tack för klippen Laidback, uppskattas! Ska insupa all info så här nu i början.
Hittade en manual för min motor igår, det är en Honda CB 500 Four. Men hojen är ombyggd till en chopper av förra ägaren. Ska lägga upp en bild i dagarna på den.
 

Keelogger

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2015
Ort
Jämshög
Hoj
Kawa Z1000 -05
Har du tid och pengar över? köp en gammal moppe! simplare än så kan det inte bli och väldigt bra att börja skruva med :)
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Skärp er grabbar, killen har aldrig mekat och vill ha lite grundläggande tips. Så börjar man rabbla upp momentnyckel för att dra bakhjulet, hydraulisk hojlyft osv.....:huvet

En enkel 1-stånka med förgasare, haynes handbok o youtube. Vartenda verktyg kan köpas på biltema. Skall man meka med kopplingen så lägger man ikull hojen, så slipper man tappa ur dyr olja också.

Sedan är det timmar som räknas, precis som att lära sig spela ett instrument, ett nytt språk osv.....

Lycka till !!!:tummenupp
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
En kompis till mig lärde sig att meka genom att samla och laga gamla gräsklippare som han fick gratis.

Inget han behövde oroa sig för om han inte lyckades laga eller ha sönder.

En av de bästa mekarna jag känner som inte gått någon utbildning och finurliga lösningar som t ex:
Han hade en VOLVO insprutningsmotor men inga ingen insprutningspump, bara förgasare.

Han tog 50-öringar och täckte "hålen" med, och en metallskena över dem att få dem att sitta kvar, vad han tätade med kommer jag inte ihåg.

Och sen monterade han förgasaren. Klart!!
 

MXS

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Enhjuling
Tack Triumph!
Såna grundläggande små tips är perfekt, är lite ute efter "husmorstips" i mek-väg. Sånt som kan vara bra att tänka på. Jag är helt grön som sagt. Idag kollade jag en video hur man laddar batteriet, så nu har jag skaffat en laddare och ska göra det i helgen :) nånstans måste jag ju börja och jag ser fram emot detta. Ska bli kul att se vart jag är om 1 år vad jag lärt mig.

Ps. Haynes-boken är på väg hem, ska komma i lådan nästa vecka.
 

Marcus80

Guest
Tyvärr ska jag inte ditåt den närmaste tiden. Kommer ihåg när jag började skruva maskiner (dock längesedan) jag gick efter mottot: kan jag skruva isär det kan jag få ihop det. Mycket handlar om att våga och inte vara rädd för att göra fel. Du ska se att du lär dig snabbt ;)
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Skaffa något som det inte spelar så stor roll om du förstör, då blir du mindre rädd att göra fel:) Sen vad det är spelar mindre roll, moppe, gräsklippare, motorcykel eller gammal bil. Själva hantverket är rätt lika. Skaffa lite olika basic verktyg; hylsnyckelsats, ringnycklar, skapliga skruvmejslar, några tänger och polygrip. Börja enkelt så det är på en kul nivå, och ta det som det kommer:tummenupp
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Köp nåt gammalt eller billigt du har råd att trasha. Sen renoverar du upp den motormässigt. Allt (nästan) finns på nätet.

Jag har en Kinesisk moppe som inte går som den skall. Tror det är ett skitfel, antingen den undertrycksstyrda bensinkranen som inte öppnar som den skall eller helt enkelt skit i filter/tank som inte släpper fram soppa.

Har ett par cylindrar att byta med. Det finns en förgasare att skruva ner, göra rent och sätta ihop igen. Det är 4-takt så det finns ventiler att kröka när kammen monteras fel mm. Den moppen är fruktansvärt billig just nu.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
alltsa.. finns passionen kommer du lara dig. jag kunde inte ett skit innan jag kopte mc. all information finns pa natet.
borja med att kolla in www.dansmc.com gammal sida men bra for nyborjare

som dom andra sagt. om du kopt en sprillans ny hoj, hade jag inte experimenterat med den, utan hellre nagonting du inte kommer grata blod over ifall den inte startar.

sen skulle jag rekomendera att kopa en fullvardig sats med vertyg. nagot vi redan avhandlat tidigare pa sporthoj.
borja att kopa en stor verktygsats. lite dyrt i borjan men vart. for att du har allt. samt att du har en lada i satsen som gor att du ordning pa verktygen. biltema funkar bra. sen far du komplementera med en massa andra verktyg, och special verktyg. men dom kan du kopa in efterhand, du behover dom.
for har du inte ratt verktyg blir det latt sa dar ooverstigligt nar man skall meka. rattare sagt det gar inte. lycka till

och glom inte moment nycklar nar du anda haller pa
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top