Vill lära mig meka, behöver hjälp?

MXS

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Enhjuling
Hej!
Har förälskat mig i gamla bilar och hojar men kan inget om mek. Skulle vilja lära mig grundera, vad delar heter, hur dom fungerar, lära mig att plocka isär en gammal hoj och sätta ihop den igen. Men vågar inte börja utan några förkunskaper. Så jag undrar om någon har tips vart jag kan vända mig? Bor i Göteborg. Kanske någon vill hjälpa mig? Kan ge lite pröjs för grundlektioner. Vill gärna lära mig som sagt. Undrar även om det finns bra litteratur för mc-mek? Gärna på svenska då min engelska inte är så stabil. Eller om det finns bra youtube-klipp eller dvd med grunderna för mek och vad alla delar heter och hur de fungerar. Tacksam för all hjälp och tips, känner ingen som kan meka. Är optimistisk om att vilja lära mig och själv kunna greja med min nyinförskaffade hoj framöver.

Jag har en hemmabyggd chopper från 1972 baserad på Honda-delar.

Tack på förhand!
/nybörjarn
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tror mekning är nåt man växer upp med, går säkert o lära sig i vuxen ålder =) har du detta intresse borde du ha några grundkunskaper? se till o skaffa lite standard verktyg, kika på youtube el annat, prova dig fram.
kunskap kommer med tiden. de du kanske ska kolla på är nån svetsutbildning kanske?
nåt garage där flera mekar?
honda motorn kanske de går o hitta nån verkstadshanbok till.
prova dig fram, lycka till. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Köp en lite lagom projektig gammal hoj, och fixa det du tycker ser ut att behöva fixas. Läs på varje steg och fråga om du undrar över något.
Mek lär man sig genom att göra. Och fel blir det många gånger på vägen. ::hihi
Sedan är det ju säkert bra att känna någon som har mekat lite förr som kan svara på vanliga frågor.

Youtube funkar rätt bra för att kolla hur man kan göra vanliga mek med.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Börja smått är mitt tips.

Olja/filter är tex ofta ganska lätt och bra att börja med som exempel för att få lite mekvana med den egna hojen.
Annars kan du tex ta av bakhjulet och sätta tillbaka, sen när du behöver tex byta drivpaket så är inte allt helt nytt med att få av hjul, kedja, drev osv. Pss så känns det inte lika stressat och komplicerat när man måste göra "allt" för första gången.

En bra manual är bra med sprängskisser så du ser hur allt sitter samt med vilka moment skruvar ska dras, sen tycker jag denna är ganska bra:
https://haynes.co.uk/catalog/motorc...hbooks/motorcycle-basics-techbook-2nd-edition

Andra rena servicejobb som ofta är ganska lätta är tex att byta bromsvätska och belägg, det ger också mekvana så du får in en känsla för just din hoj.
 

MXS

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Enhjuling
Jag förstår hur du menar, min far eller mor hade dock inget motorintresse. Och jag hade inte det heller under uppväxten. Intresset för muskelbilar, choppers, v8, har kommit i vuxen ålder dom senaste åren nu. Och det är nu som jag vill lära mig. Har tyvärr inga grundkunskaper, är estetiskt lagd i grunden, jag kan måla hojen :)

Verkstadshandbok för motorn låter som en god idé.
Det finns inte kurser att gå? T ex en KY-utbildning i mekanik. Det hade varit bra där jag får lära mig grumderna hur en motor är byggd, fungerar, och alla övriga delar på en hoj.
Standardverktyg har jag en hel del för att komma igång med. Behöver nog mest stöttning, vara lärling där någon redan kan och vet hur grejerna fungerar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag förstår hur du menar, min far eller mor hade dock inget motorintresse. Och jag hade inte det heller under uppväxten. Intresset för muskelbilar, choppers, v8, har kommit i vuxen ålder dom senaste åren nu. Och det är nu som jag vill lära mig. Har tyvärr inga grundkunskaper, är estetiskt lagd i grunden, jag kan måla hojen :)

Verkstadshandbok för motorn låter som en god idé.
Det finns inte kurser att gå? T ex en KY-utbildning i mekanik. Det hade varit bra där jag får lära mig grumderna hur en motor är byggd, fungerar, och alla övriga delar på en hoj.
Standardverktyg har jag en hel del för att komma igång med. Behöver nog mest stöttning, vara lärling där någon redan kan och vet hur grejerna fungerar.

Det har förekommit ett par försök med att få till grundkurser i mek några gånger genom åren, men det har aldrig verkat vara något tillräckligt allmänt intresse.
 

MXS

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Enhjuling
Tack zoda, bra tips med att börja med små saker. Det är nog mest rädsla nu tror jag, att våga skruva av bakhjulet och hoppas på att jag får dit det på rätt sätt och att det sitter å inte lossnar när jag kör iväg :)

Tack såg ett annat tips också om den boken från Haynes, så jag gjorde en beställning på den nu, skulle komma om 1 vecka från england.
 

MXS

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Enhjuling
OK Ulvhamme, synd det! Måste ju finnas fler än jag som inte växte upp med en händig motorintresserad förälder kan jag tycka.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack zoda, bra tips med att börja med små saker. Det är nog mest rädsla nu tror jag, att våga skruva av bakhjulet och hoppas på att jag får dit det på rätt sätt och att det sitter å inte lossnar när jag kör iväg :)

Tack såg ett annat tips också om den boken från Haynes, så jag gjorde en beställning på den nu, skulle komma om 1 vecka från england.

I Haynes så bör det finnas med en uppgift för med vilket moment bakhjulet ska dras, så skaffa en momentnyckel och följ det så ska det nog inte vara något problem.
Generellt kan man väl säga så ska man meka i lugn och ro, ta sin tid på sig och dokumentera alla steg man gör när man plockar isär saker så blir det lättare att få ihop det igen. Med en manual är det ju lättare för då har någon annan redan dokumenterat alla stegen. :D
Ett vanligt nybörjarfel är att dra åt skruvar för kung och fosterland, vilket inte behövs, och dessutom kan skada gängor. en momentnyckel hjälper avsevärt mot att dra saker för hårt eller för löst.
 

MXS

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Enhjuling
Ulven, har du några bra nybörjarvideos-tips på Youtube så får du gärna länka. Jag är helt grön som sagt men heller inte trög :) tror jag ska kunna lära mig om jag bara får bra grundskola. Jag kan ju skruva ihop möbler och leksaker som jag skruvat isär genom åren.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det första man måste ha är ett orubbligt intresse för dessa fordon.Nästa är en hyfsat bra verktygsuppsättning och naturligtvis en lämplig plats att utföra detta skruvande på.Nästa är vilja att prova på utan att vara rädd för att allt ska gå sönder.Man kan lära sig mycket genom att prova men måste naturligtvis dra gränsen där man inser att man ger sig på något som man inte kommer att kunna slutföra.
 

MXS

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Enhjuling
Tack Ulven, ska fixa alla verktyg som kan behövas kommande veckor.
Vilka märken håller bäst? Har läst till mig att Bahco ska vara ett bra gediget märke.
 

MXS

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Enhjuling
Ankan, det låter klokt. Jag kommer få tillgång till en lokal jag kan ställa hojen i om ett tag, där tänkte jag skapa en liten hörna med verktyg så jag kan börja lite smått. Hojen är ju tung som ett as. Vad behöver jag för att få upp den på något ställ eller bord? Måste man ha någon elektrisk lyft? Mc-ställ? Om ni har tips på vad jag kan behöva så tar jag tacksamt emot.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ankan, det låter klokt. Jag kommer få tillgång till en lokal jag kan ställa hojen i om ett tag, där tänkte jag skapa en liten hörna med verktyg så jag kan börja lite smått. Hojen är ju tung som ett as. Vad behöver jag för att få upp den på något ställ eller bord? Måste man ha någon elektrisk lyft? Mc-ställ? Om ni har tips på vad jag kan behöva så tar jag tacksamt emot.

Biltema har ett litet sortiment av hojlyftar som är av varierande kvalité, men duger iaf. Ett rejält mekbord med lyft kan nog vara praktiskt med, men ligger nog utanför hobbymekandets budget. :D
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Köp något gammalt halvrisigt för ett par tusen med en rephandbok och sätt igång :tummenupp Gärna nått som det är hyfsade priser på delar, du kommer troligtvis att skruva sönder endel saker.
Får väl gärna vara något halvfungerande, börja felsöka på stendöda ting utan mekvana är nog rätt hopplöst.

(Att ta lite foton i olika vinklar innan man plockar isär saker kan vara till god hjälp när man ska få ihop det.)
 

MXS

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Enhjuling
Ok! Någon länk som klarar lyfta en tung chopper på 600cc?
Som inte kostar mig allt och lite därtill :)
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Bara för att flika in lite, ett mekbord är säkert skönt att ha men du behöver absolut inte skaffa ett nu för att lära dig skruva.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ett hydrauliskt lyftbord är perfekt för att kunna sitta bekvämt när man mekar med hoj eller t.ex. vill sitta bekvämt vid svetsarbeten m.m.
 

Bifogat

  • 20160103_195849.jpg
    20160103_195849.jpg
    147.2 KB · Visningar: 70
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top