Vilket Verktygssats ?

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Hej Kamrats !

Igår fick jag en kortslutning i hjärnan och köpte en Yamaha XS400 -82, för att bygga om den i min ''källare'' lr lägenhet ( om frun inte lämnar mig ) till en Scrambler / Brat.

Jag ska köpa nu en verktygssats som ska vara bra och nästan alla verktyg i den ska användas. Min budjet är 1500-2000kr ink leverans. Jag har hittat en verktygssats på ebay från USA för 1500, den innehåller allt som jag kan tänka mig behöva för att plocka isär hojen...

http://www.ebay.com/itm/322139976661?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Jag använde en grannens verktygssats från biltema för 1500kr som har en 100års garanti... den var riktig skit, hylsnyckel pajade efter ca 6 timmar.... den höll inte hylsyrna och dom ramlade ut...

Nu till min fråga !

Kan någon av er som är kunniga hjälpa mig och länka olika verktygssatser som är BRA och som kommer att hålla i längden? Hellre beställer jag något från Tyskland eller USA och väntar i en månad och får en bra sats till ett bra pris än åker och köper något från biltema för 2000 som jag kan beställa från Kina för 500kr...

Tack för er tid :) !
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Kamasa, Bahco är väl säkra kort skulle jag gissa.

Pappa har en sats från kamasa (hylsor i alla storlekar, två olika spärrhandtag, samt blocknycklar och bitssats) som han använt i cirka 20 år nu. Känns fortfarande som nya. Spärrhandtagen funkar hur bra som helst också, fortfarande. Klickar som om de vore nya!
 

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Craftsman verkar tillverkas både i Kina och USA, svårt att veta var det du länkade till är tillverkat även om det säljs från USA.
Kina grejerna verkar hålla sämre kvalitet.
https://www.youtube.com/watch?v=1o7rWxSymsg

USA tillverkade verktygen verkar bra enligt nedanstående recension.



Craftsman

Craftsman makes a range of "qualities", from Ace Hardware to near-Snap-On. Their Craftsman Professional hand tools are pretty well-regarded (see review).
Cost: 3.5 Somewhat expensive unless you get a sale, but not so much as Snap-On.
Value: 5 I rate these highly because they are still very good quality tools with a good warranty, and for less than Snap-On.
Warranty: 4 Lifetime no questions asked replacement on hand tools. Almost always in stock, zero turn around time. Power tools aren't as great; 1 year limited warranty, with option to buy 2nd year of the same for a few bucks when you get the tool. Very easy to find a Sears store.
Usability: 5 As with Snap-On, these tools never fail unless you use them wrong. The worst I've had happen was breaking the tip of a P2 phillips driver while using it correctly. Very stubborn screw, though. A quick trip to Sears and I had a new one.
Overall: 5 It's hard to get such a good combination of price, value, and warranty. For me, Craftsman is simply the best for a home mechanic, or in many cases a professional. Many of my tools at work are Craftsman.
 
Last edited:

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Förresten, om man bortser från hylsstorlek som man behöver för däck ( extra stora ), så borde väl hylsorna upp till 21 räcka för det mesta???

- - - Updated - - -

Tack, tänkte inte på det, men för 120 dollar så hoppas jag att dom är tillverkade i USA.
Man vet u aldrig dessvärre...:mad:
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Personligen skulle jag inte beställa verktygssats från ebay/kina oavsett om det mesta även på den svenska marknaden tillverkas där.

Anledningen till det är att oavsett om grejerna tillverkas i Kina eller ej så genomgår de mer rigorösa kvalitetskontroller innan de blir godkända för att säljas av svenska återförsäljare. Det är lätt att skriva en flashig annons på ebay och prata om sin kvalitet när man vet att köparna bor på en annan kontinent eftersom man själv måste stå för frakten om något ska reklameras/returneras.

Jag skulle faktiskt rekommendera antingen en biltema-sats med motivationen att OM något faktiskt går sönder så har du just 10 års garanti på grejerna - och det är ganska mycket kortare sträcka att åka om du behöver byta något.

Mitt andra förslag är mellanproffs-segmentet där jag alltid haft goda resultat av Bahco. Man får vad man betalar för, men i Biltemas fall nästan mer än så. Vill du ha stora Bahco-satsen så går den över din budget, men då bör du inte heller behöva köpa några fler hylsnyckelsatser i ditt liv.

http://www.clasohlson.com/se/Hylsny...gclid=CJCQl4iI880CFeThcgodHkgAXg&gclsrc=aw.ds
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Personligen skulle jag inte beställa verktygssats från ebay/kina oavsett om det mesta även på den svenska marknaden tillverkas där.

Anledningen till det är att oavsett om grejerna tillverkas i Kina eller ej så genomgår de mer rigorösa kvalitetskontroller innan de blir godkända för att säljas av svenska återförsäljare. Det är lätt att skriva en flashig annons på ebay och prata om sin kvalitet när man vet att köparna bor på en annan kontinent eftersom man själv måste stå för frakten om något ska reklameras/returneras.

Jag skulle faktiskt rekommendera antingen en biltema-sats med motivationen att OM något faktiskt går sönder så har du just 10 års garanti på grejerna - och det är ganska mycket kortare sträcka att åka om du behöver byta något.

Mitt andra förslag är mellanproffs-segmentet där jag alltid haft goda resultat av Bahco. Man får vad man betalar för, men i Biltemas fall nästan mer än så. Vill du ha stora Bahco-satsen så går den över din budget, men då bör du inte heller behöva köpa några fler hylsnyckelsatser i ditt liv.

http://www.clasohlson.com/se/Hylsny...gclid=CJCQl4iI880CFeThcgodHkgAXg&gclsrc=aw.ds

Tack för tips, jag holler med, det är just det enda som stoppar mig är ifall något skiter sig så blir det så mycket strul med återköp...

Fin sats för 3000, får se om jag tar den, är lite mer än vad jag hade tänkt mig :fyllisar
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Har en fundering bara. Stjärnmejslarna gissar jag bör ha "JIS-standard" (inte dom två standarder vi har i Europa) så att du inte drar sönder skruvarna. Finns lite info om det här på forumet.

Lycka till med bygget! Och jag bor särbo då min hoj står i vardagsrummet så var glad om du har en förstående kvinna :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Detta köpte jag på swedol http://www.swedol.se/hylsnyckelsats-1-4-och-1-2-98-delar.html
Inte ovanligt att dom har kampanjer , tror jag gav halva det priset

Håller med om AMPRO, klart godkänd kvalité, köpte min lite större väska 2010 och den är fortfarande med på alla bandagar/race och det enda jag har och använder hemma med.

Kan få komplettera med vissa special men det gäller nog de flesta satser, ibland behövs det en tunnare hylsa exempelvis men det är ju bara att handla 1 istället för en hel sats som, även om den går att använda, blir onödigt dyr.
Bits köpte jag en hel låda med alla tänkbara varianter, den med från AMPRO/Svedol, köpt samtidigt och de både håller och låter bli att käka upp skruven så, AMPRO-prisvärt, inte bäst men fullt användbara och fungerande.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skruvar mycket och använder enbart biltema. Har haft sönder ett spärrhandtag då jag i ett stressat läge (byta till regndäck på grid) använde det som hammare. I övrigt håller allt. Kvaliteten är fullt tillräckligt bra och man köper ett hylskitt och sen resten löst för att kunna skräddarsy för mcbruk.
Tex så vill man gärna ha dubba blocknycklar i 8,10,12,13 och 27(bakhjulet)
 

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Tack för tips, jag holler med, det är just det enda som stoppar mig är ifall något skiter sig så blir det så mycket strul med återköp...

Fin sats för 3000, får se om jag tar den, är lite mer än vad jag hade tänkt mig :fyllisar

Har du råd med en tusing till så slå till, du kommer inte ångra dig.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Har du råd med en tusing till så slå till, du kommer inte ångra dig.

Den där satsen har jula och då och då till halva det priset! Jag har haft en sådan sats i runt 5 år nu och använder den en del tycker jag! Super nöjd!!! Men nog kan man behöva komplettera med en del småsaker ibland.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Köp en bra biltema /jula/clas. Om du drar sönder nått så lätt att byta. Drar du sönder nått ofta köp en bättre av den. Har både biltema sandvik ock kamasa.Funkar alla tre. Framförallt så är det ju garanti på sakerna så skulle det gå sönder bara att byta.
 

Wiggge

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2016
Ort
Hörby
Hoj
-14 Aprilia Tuono V4R
Köpte mitt jonesway verktygsskåp begagnat på blocket för 2500kr och jag är toknöjd.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag har kört med detta de senaste åren: https://www.netonnet.se/art/hemhush...221195.9451/?gclid=CJy9jeTK880CFWqQcgodYD4ARA

Jag har kompletterat med lite hylsor längs vägen, men det är en väldigt bra start. Jag köpte min sats på ICA Maxi för strax under tusingen och jag ser fortfarande ibland att de finns där för samma pris.

I de större satserna känner jag att det ofta finns en massa delar som du aldrig kommer använda och då är det bättre att lägga de extra pengarna på delar du faktiskt behöver.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top