Vilken systemkamera ska jag ha?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Funderar på att köpa en av de billigare digitala systemkamerorna, t.ex.

Canon EOS 1000D
Canon EOS 1100D
Panasonic Lumix DMC-G2
Nikon D3100
Sony A390

Vilken ska jag ha? Vilken är bäst för de pengarna? Någon jag ska undvika? Jag är ute efter en nybörjarsystemkamera så jag märker nog inte så stor skillnad på det mesta, men ändå...
Nya ligger de på 3-4000:- och jag hoppas på mellandagsrean... ;) Brukar det bli några prissänkningar på systemkameror då? Kan även tänka mig en begagnad till rätt pris, så finns det sådant så hojta till.
Finns det kanske någon annan modell som skulle kunna vara aktuell för en nybörjare?
Hittade en A390 till salu och den skulle vara fullt fungerande och väldigt ny, men den "pratade" lite när man stänger av den. Brukar de göra det eller ska jag skippa den?
Tacksam för massor av svar :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Plocka upp en beggad - fotosidan.se har ett riktigt bra begplank (blocket är bara att glömma, folk är fan inte kloka på riCktIgt :va ).

Vill du ha en liten kamera, snegla på Canon 400D / Nikon D40x och uppåt - kan du leva med en riktig kamera så lär man kunna fynda Canon 30D/40D och Nikon D80/D200 för sansade pengar.

Optiken är viktigare än huset, det är en bra tumregel...objektiven man får med på köpet är oftast bara skräp, det duger att fota med, men har man en gång provat riktigt glas, så ere' rökt för all framtid.

/J
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Men utav de du har listat så säger jag Nikon 3100, självklart föratt jagsjälv kör Nikon. Annars Canon 1100. Finns flest tillbehör till dessa två märken.
Att Sonyn pratar är nog sensorrengöringen som du hör.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
När jag letade systemare så var det hugget som stucket rent prestandamässigt mellan Canon och Nikon, men en grej som fällde avgörandet för mig var att Nikonkameran passade bättre om man hade lite grabbigare nävar, vet inte hur det är idag då jag inte tycker jag är skarp nog för att byta upp mig :p
 

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Typ Göteborg
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Något jag inte tänkte på (köpte en olympus) var att kolla 3epartsprodukter.
I ditt fall hade jag därför valt att snegla på canon eller nikon, de är nog mest"standard" så det e enklare att hitta billiga/begagnade prylar till.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Köp en av dom stora, dvs Canon/Nikon, flest objektiv, prylar och tillbehör, och flest kunnigt folk. Begagnat är bra, och som sagts i tråden, spana in www.fotosidan.se, både deras köp&sälj och deras recensionssidor, dom är kanon! :tummenupp

Eller jag menar, lägg till lite till och köp en Canon EOS 7D, för en sån har jag :tungan
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Välj Canon eller Nikon. De andra gör också bra grejer, men marknaden för begagnat och piratdelar är större till Nikon och Canon.

Det är sedan bra objektiv som kostar den stora slanten.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjo!

Var i samma situation för ett tag sedan. Jag ville ha hyffsad smidighet med kameran så mitt val föll på en minsting för att få ner kamerahusets storlek. Köpte D3000 vilken nu är uppdaterad och heter D3100. Som vanligt så nördade man ner sig och köpte objektiv på objektiv och nu leker man lite med ljuskällor. Jag är jätte-nöjd med kameran, den fyller mitt behov, frånsett på en punkt. Den har inget stöd för att styra blixtar trådlöst.
När jag byter kamerhus så blir det ett kriterium som jag kommer beakta.

Vad jag förstår så har inte alla mindre kameror inbyggd fokusmotor vilket gör att objektiven blir lite dyrare. Det är också värt att ta ställning till hur pass mkt du ska nörda ner dig i fotandet.

//KaliZ
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Själv är jag ju gammal Minoltafantast och använder således Sony då objektiven passar. Dock brukar jag rekomendera vänner och bekanta som frågar om systemkameror att välja Canon eller Nikon om de är noobs på området. I detta fallet skulle jag nog rekomendera Canon då Nikons snikvarianter har annan lösning med fokusmotor i objektivet jfr med proffsmodellerna. Canons objektiv är inte begränsade av detta utan passar oavsett.(bra om man skall köpa begagnade proffobjektiv för att sätta på snik-kameran).
Annars är Nikon/Canon likvärdiga. Finns massvis med objektiv, både original och tredjepart. -Vilket då är nackdelen med Sony, panasonic, olympus, pentax med mera.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
I detta fallet skulle jag nog rekomendera Canon då Nikons snikvarianter har annan lösning med fokusmotor i objektivet jfr med proffsmodellerna. Canons objektiv är inte begränsade av detta utan passar oavsett.(bra om man skall köpa begagnade proffobjektiv för att sätta på snik-kameran).

Objektiven passar fint på Nikon-kamerorna också men man får fokusera manuellt om det inte har inbyggd motor. Det finns dock ett helt gäng andra nackdelar med Canon:en (om man jämför D3100 mot 1100D): sämre bildkvalitet, sämre färgdjup, lägre äkta upplösning, ingen autofokus vid filmning, lägre upplösning vid filmning och ingen självrengörande sensor.

Jag är lite Nikonfantast men jag trodde själv inte det skiljde så mycket på dem i samma prisklass. Det är dock småskillnader i sammanhanget - har man precis börjat fotografera kanske just autofokus är viktigare.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Systemkamera till vad?

Tetig fråga kanske, men har du något speciellt användningsområde/ändamål. Tex. ska du fota snabba sporthojar på bana så ska du kanske kika på en äldre(beg) men snabbare kamera. Är det viktigt att kunna filma? Måste den ha miljarders megapixlar för att skriva ut meterstora plancher. Osv ....
Det är en sak med alla flashiga finesser och hur mycket bättre senaste modellen är... bla bla bla. På skärmen, när bilden är redigerad och visas i 72 px så skulle jag säga att det inte är så stor skillnad.
En stor skillnad på en ny och en äldre modell samt billig/dyr är hur den hanterar dåligt ljus, och ljuset blir snabbt dåligt (svagt), speciellt om man ska ha ett lite längre objektiv krävs ofta mycket ljus för att få ner slutartiden (för att slippa suddiga bilder).
En annan skillnad mellan nybörjar/semiproffs är antalet knappar - reglage som sitter utanpå kameran (man slipper rota inne bland menyer för att ändra inställningar)
Annars, som alla andra säger, håll dig till de stora märkena. Det du snabbast kommer att sakna är fler objektiv, och det kan man hitta begagnat.
lycka till!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tackar så mycket för alla svar! Nu fick frugan för sig att det skulle gå att filma också. Fått för mig att det går med D3100 men inte med D3000. Stämmer det? Hur är det med de andra?

Plocka upp en beggad - fotosidan.se har ett riktigt bra begplank (blocket är bara att glömma, folk är fan inte kloka på riCktIgt :va ).

Vill du ha en liten kamera, snegla på Canon 400D / Nikon D40x och uppåt - kan du leva med en riktig kamera så lär man kunna fynda Canon 30D/40D och Nikon D80/D200 för sansade pengar.

Optiken är viktigare än huset, det är en bra tumregel...objektiven man får med på köpet är oftast bara skräp, det duger att fota med, men har man en gång provat riktigt glas, så ere' rökt för all framtid.

/J

Tackar för tipset med fotosidan! Finfint :) Jag är ju helt och hållet en nybörjare så undrar om jag märker någon skillnad mellan en billig ny och en bättre men begagnad till samma pris?
När du skriver Canon 400D / Nikon D40x och uppåt, vad är uppåt? Är en begagnad Nikon D40 värd 2500:- när man kan köpa en ny D3100 för 3500:-? Och Canon 30D/40D och Nikon D80/D200, vad skiljer? Vilken siffra är bättre än vilken annan siffra? Har inte förstått det...
T.ex. D3100 är en uppdaterad D3000 och D5100 är bättre. Men Vad skiljer mellan t.ex. Canon 400D och 30D eller 40D? Och Nikon D80, D90 och D200 eller kanske D400? Jag fattar ingenting... helt plötsligt försvinner en nolla i slutet på beteckningen. Vad betyder det? Och är 30 bättre än 40 eller 200? Skumt...
Vilken prisklass på vilken kamera är vettigt och när kan det bli bättre att köpa en ny D3100 eller 1100D istället? Då har man ju garanti, men andra begagnade för samma peng eller strax under ger kanske märkbar skillnad? Svårt som fan det här...

Vilka man man även filma med?

Tetig fråga kanske, men har du något speciellt användningsområde/ändamål. Tex. ska du fota snabba sporthojar på bana så ska du kanske kika på en äldre(beg) men snabbare kamera. Är det viktigt att kunna filma? Måste den ha miljarders megapixlar för att skriva ut meterstora plancher. Osv ....
Det är en sak med alla flashiga finesser och hur mycket bättre senaste modellen är... bla bla bla. På skärmen, när bilden är redigerad och visas i 72 px så skulle jag säga att det inte är så stor skillnad.
En stor skillnad på en ny och en äldre modell samt billig/dyr är hur den hanterar dåligt ljus, och ljuset blir snabbt dåligt (svagt), speciellt om man ska ha ett lite längre objektiv krävs ofta mycket ljus för att få ner slutartiden (för att slippa suddiga bilder).
En annan skillnad mellan nybörjar/semiproffs är antalet knappar - reglage som sitter utanpå kameran (man slipper rota inne bland menyer för att ändra inställningar)
Annars, som alla andra säger, håll dig till de stora märkena. Det du snabbast kommer att sakna är fler objektiv, och det kan man hitta begagnat.
lycka till!


Jadu, bra fråga. Sporthojar på bana blir det nog inte. Har aldrig tid med sådant. Tanken är mest att ha med den när jag hittar på något med familjen. Fota ungarna, djuren, semesterbilder och övriga amatörändamål :)
Så värst mycket finesser behöver jag nog inte då, men filmning och bra bilder vill jag ha :) Användarvänlighet står nog ganska högt också, annars från frun spel. Angående hanteringen av dåligt ljus så är jag nöjd om den är bättre än min gamla Dimage5 (som käkat upp batterierna på 10 foton om jag har displayen igång...
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Om filmning nu är ett önskemål, så är Nikons D3100 ditt val.

Canon/Nikon har i princip att ju färre nollor i namnet desto proffsigare modell.
Förutom de gamla D40/50/60/70/80/90/100. Vilket alla är konsumentkameror.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om filmning nu är ett önskemål, så är Nikons D3100 ditt val.

Canon/Nikon har i princip att ju färre nollor i namnet desto proffsigare modell.
Förutom de gamla D40/50/60/70/80/90/100. Vilket alla är konsumentkameror.
Eller iaf antal siffror, 550D har ju lika många nollor som 60D, men är ju en instegsmodell, 600D (efterföljaren till 550D) har ju lika många nollor som 1100D, som ju är enklaste billigaste, snudd på en 350D med annat namn.
 

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Jag har fotat i många år nu och stod i samma val för några år sedan. Hade länge varit inne på Canon och Nikon-spåret men hade fått lite mersmak efter att ha lekt med Sonys F717 och F828 för längesen nu när de kamerorna var heta. Jag gillade Sonys sätt att bygga på och valde därför att köpa A330 när den var färsk på marknaden. Jag har den än idag och har uppgraderat med lite fler objektiv och filter till den och är fruktansvärt nöjd med kameran.

Det som sålde mig var dels att bildstabilisatorn satt i huset på den. Kan verkligen rekommendera att skaffa det fasta f/1.8-50 objektivet som jag gjorde, det har förändrat mycket av min fotografering och tillåter en att leka på helt andra sätt. Det var heller inte dyrt!

Nu orkar jag inte surfa in och kolla upp alla dessa nya modellerna, eftersom jag inte haft behov av att byta kamera på ett tag nu, men kan bara slå ett slag för Sony och en gedigen välbyggd kamera! Jag antar att de inte blivit sämre med A390..

(Förresten, det här med att kameran "pratar" som du kallar det när man stänger av den är inget konstigt. Den ska "prata" lite när man stänger av den, om du syfter på ett knorrande ljud)
 

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
Sjalv gillar jag sony bast. Dock sa fanns det inte tredjeparts objektiv att kopa till dem har i bangkok. Fanns bara till Nikon eller Canon. Canon kandes bast i mina hander sa kopte darfor en 60D, kanon nojd med den.

Men vilka marken anvander sig dina vanner av? kop samma.
Da kan ni lana objektiv av varandra utan att behova kopa dem. Objektiv ar dyrt.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top