Vilken sporthoj har skönaste ljudet?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När XR1200 släpptes, uppgav HD att det inte var en Buellmotor utan en Harley, just för att skilja märkena åt.
Trotts att Buellmotorerna sätts ihop på linan brevid Harleymotorerna.
De uppgav en effekt av 90 hk på XRmotorn och 101 hk på Buell.
Antagligen betyder det INTE att du har fel!
jag kan mycket väl tänka mig att XR1200 har en Buellmotor med andra kåpor.
Effektskillnade beror antingen på att effekten anges vid annat varvtal eller (troligast) att sämre andning på XRen "stjäl" 11 hk.

Ja XR1200-snurran har ju inte samma part-number som tex Buell XB12-motorn. Det skiljer ju på framförallt extrena detaljer. Men den högre effekten som Sporster XR1200 har i förhållande till övrig Sportsters beror på att man nyttjat teknologin i Buell-motorerna. Det är andra förbränningsrum, kolvar, kammar mm som skiljer en buell-motor från vanliga sportstermotorn. Jag tror dock att det är annat insug/spjällhus på XR1200 eftersom den har en "riktig" tank. Downdraftinsuget på Buell förutsätter ju en dummy-tank i likhet med tex V-rod.

Ang ljud och det gemensama insuget så kan man lyssna på tex XR750 och XR1200. De låter i stort lika mycket Harley på tomgång. Samma potato-potato från den asymmetriska tändföljden.

Jeff Scneider verkar ha rätt bra kläm på hur man kör Sportster :D:Bugar gillar ljudet. Hörs att det är HD-sportstermotor på långt håll, finns inget som har liknande ljud tycker jag.

[YOUTUBE-ID]Jt8qSoTVCy4&feature=player_embedded[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hörs att det är HD-sportstermotor på långt håll, finns inget som har liknande ljud tycker jag.

Sorry Jörgen, men det där låter bara trött och inte alls långt ifrån folkracetrimmad B20 med hål på ljuddämparen...brorsan hade en Amazon som lät ungefär sådär. :D

De är bra på att få en stor motor att låta riktigt trött i alla fall (kom inte dragande med topfuelmonster, det är inte relevant, jag tjötar standard-hd nu).

Sorry. :(
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Bifogat

  • kawabike1.jpg
    kawabike1.jpg
    45.3 KB · Visningar: 90
  • kawabike2.jpg
    kawabike2.jpg
    132.6 KB · Visningar: 98

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sorry Jörgen, men det där låter bara trött och inte alls långt ifrån folkracetrimmad B20 med hål på ljuddämparen...brorsan hade en Amazon som lät ungefär sådär. :D

De är bra på att få en stor motor att låta riktigt trött i alla fall (kom inte dragande med topfuelmonster, det är inte relevant, jag tjötar standard-hd nu).

Sorry. :(

Då har vi heeelt olika smak, jag tycker om sången i den där sporren, även om den inte är så trimmad. Inte så dött, stumt och livlöst som tex en ducce 1098 med sitt korta slag och lätta svänghjul.

Det är lite stjärnmotorsång över HD:n helt enkelt, ett klangdjup och en ton. Inte bara detonationer. Därtill avslagssnarket, det är så basigt klangfullt och nice!

Här är en till sportstermotor med det ljud jag gillar hos dessa. Så skönt slött rytande. Jäkla skicklig förare, vilken gaskontroll, han använder verkligen lågvarvsvridet

[YOUTUBE-ID]hRx1waRZAZM[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Oja . Är nog lite trimmad:va
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Även jag gillar Ducatis ljud, helst från en luftkyld 900 med förgasare och termisar, fy fan vad gott det låter! Och det låter ännu bättre när man sitter på :D

Fast Laverdan låter fint den också :)
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
[YOUTUBE-ID]eaRop_ZMwo0[/YOUTUBE-ID]

Publikens reaktion när de startar den i studion är härlig.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Då hoppar jag oxå in 6 år senare o säger vilken sporthoj som helst som har racefit growler slipon
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Gillar väl dom flesta mc ljud. Utom Fishojarna, de ska ju låta ju! Goldwing e ingen motorcykel tex. Sånna ska ju inte låta. Men jag gillar lite större 1 stånka enduro 4t. Som min husa 450 2011. Luftsuget o nöff ljuden. De e kärlek!
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top