Kan man låna tråden lite och höra vad folk har för synpunkter på ABS vs utan?
Och lägga till att jag står i samma val & kval som TS. RSv4 lockar mer och mer och mer. Men ska man ha ABS så springer kronorna i väg lite till
Det finns en rad olika typer av ABS (men det talar tillverkarna tyst om, naturligtvis !)
Den första ABS typen kom på bilar och innebär att när ett hjul börjar sakta för friktionen blir för låg, du bromsar för hårt, så minskas bromsverkan.
Den typen var också den 1a som kom till hojar. Men om nu friktionen är bra och du bromsar för hårt, ja då voltar du över framhjulet, stoppie som går för långt och du får hojen över dig. Har du en hoj med sådant ABS, bromsa inte så hårt med bra däck och och torr asfalt så du får en stoppie. För det skyddar INTE ABSn mot.
Det finns en tråd här på SH med två BMW S1000RR med ABS som voltat över framhjulet, en i Ryssland och en i Sverige.
Den "2a" typen av ABS har skydd mot volt över framhjulet. Jag tror jag såg det här först i annonser för Aprilia RSV4 2013 så förmodligen kom den typen med skydd mot volt över framhjulet också på en del andra hojar med Bosch ABS år 2013.
Den "3e" typen av ABS till hojar dök upp 2014, först på KTM 1299 om jag minns rätt. Den ska fungera också i kurvor (!?).
Vad den möjligen skulle kunna göra är att förhindra att hjulet / hjulen försvinner åt sidan om det är halt när du bromsar i t.ex. en rondell. Genom att minska bromsverkan. Dvs förlänga bromssträckan.
För det finns inte minsta chans att hindra att du lägger dig om du bromsar till stopp med nedlägg. Det är ju hastigheten/centrifugalkraften som gör att hojen inte lägger sig på sidan trots att hojen och du lutar innåt i böjen. Försvinner hastigheten, ja då lägger du dig.
På ett bra sätt demonstrerat för mig igår.
Jag trampar på cykelbanan till höger om Marconigatan på väg till V:a Frölunda centrum och gör mig klar för att svänga över till vänster på en cykelöverfart vid rondellen ca 100m före spårvagnshållplatsen Musikvägen. Jag påbörjar svängen i låg hastighet, kollar åt vänster att ingen bil kommer och ser en bil i ca 40km/h 10meter bort. Bedömer att bilen inte kan stanna och bromsar med "nedlägg". Stoppar upp helt och lägger mig och min trampcykel på vänster sida. Precis innan jag skulle kört ut på cykelöverfarten.
ABS kan skydda dig om friktionen mot vägbanan är låg och du bromsar så hårt så framhjulet riskerar/låser sig utan ABS.
Tex om du väljer köra av asfalten ut på gräset bredvid. Med framhjulsbroms också på gräset.
Nyare ABS, från 2013, kan också hindra att du voltar över framhjulet. Om du bromsar hårt under goda förhållanden.
Ännu nyare ABS, från 2014, kan rädda dig om du bromsar hårt med nedlägg i tex rondell eller kurva.
Själv har jag bromsat omkull rakt fram på gräs, hade antagligen klarat mig med 1a typen.
Själv har jag bromsat omkull med nedlägg efter kurva, hade antagligen klarat mig med 3e typen.
Jag hade valt ABS om jag vid köp av hoj hade kunnat välja den 3e typen.
Vad ABS inte skyddar mot som en MC handlare påpekade, det är när du kommer i 250km/h och en lastbil kör ut 100 meter framför dig.
Det gäller att hålla en hastighet som inte är högre än man kan klara sig när det händer.