Vilken router skall man hava?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Nu är jag trött på min gamla billiga router.

Funkar fint när man bara ska surfa o ladda hem lite skit men krånglar satan när jag ska spela online med ps3an.

Så nu vill jag ha nåt som ger fan i att krångla när jag vill lira lite spel :D
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Köptes in en Zyxel av något slag. Både Modem och Router i samma och med trådlös funktion.

Funkat rätt så bra. Haft lite krångel men det är sällan.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Vad krånglar, trådlösa internt eller ut mot stora vida världen, lite bakgrund tack..

Onlinespel, trådlöst eller trådat spelar ingen roll.

Vad som händer är att det bara går att få till en anslutning till en annan spelare så att säga kanske en gång av 20.

Netgear ska jag inte ha iaf, det är vad jag har nu :D
 

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Huddinge, snättringe
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Onlinespel, trådlöst eller trådat spelar ingen roll.

Vad som händer är att det bara går att få till en anslutning till en annan spelare så att säga kanske en gång av 20.

Netgear ska jag inte ha iaf, det är vad jag har nu :D

Okej, om jag då förutsätter att du bara kör trådat. Du kan nämligen aldrig garantera ett trådlöst nät då det kan störas av olika saker, det räcker att du tex har en hiss i huset. Får du problem med trådat så låter det mer att det är problem med linan. Jag hade samma problem med detta när jag körde on-line tidigare men bad min operatör att ställa ner hastigheten lite för att få det lite stabilare då det "svajade" en del och det löste mina problem.. Du kan ju kolla om du tex kör ADSL!

Vad är det som gör att du misstänker routern?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Okej, om jag då förutsätter att du bara kör trådat. Du kan nämligen aldrig garantera ett trådlöst nät då det kan störas av olika saker, det räcker att du tex har en hiss i huset. Får du problem med trådat så låter det mer att det är problem med linan. Jag hade samma problem med detta när jag körde on-line tidigare men bad min operatör att ställa ner hastigheten lite för att få det lite stabilare då det "svajade" en del och det löste mina problem.. Du kan ju kolla om du tex kör ADSL!

Det är inga bekymmer med varesig min ISP eller det trådlösa.
Problemet är endast att routern inte pallar av nån anledning att ansluta mig till en annan spelare.
Att routers hänger sig o håller på när man tankar hem i maxhastighet över det trådlösa det fattar jag, det gjorde för övrigt den här med tills jag lyckades hitta en stabil fw, men fattar inte varför den trilskas med detta.
Har öppnad upp de portar som krävs, provat med DMZ men de vill sig inte.
Vad fan har jag missat o varför vill de sig inte :S
Har såklart kopplat ps3an direkt till modemet o de funkar galant.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jag blev riktigt nöjd med alla aspekter av mitt hemnät när jag bytte till Netgear WNDR3700.
Xbox, NAS, streaming, torrents och diverse trådlösa nätverkskort hanteras utan problem.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag blev riktigt nöjd med alla aspekter av mitt hemnät när jag bytte till Netgear WNDR3700.
Xbox, NAS, streaming, torrents och diverse trådlösa nätverkskort hanteras utan problem.

Jag siktar på detsamma. Idag sitter jag med lite äldre grejer med G-standard på trådlöst och Gb-portar bara mellan NAS (WD ShareSpace, Linux-baserad och "tweak-bar" [1]) och min egen arbetsdator. Riktigt stabilt som sig bör, men med något eftersatt prestanda och dessutom avsaknad av finesser som mediacenter med streaming mot tv:n, dubbla radionät (gäst och eget, samt med 802.1x).

När man läser på lite om olika wlan-stationer/routrar så ser man att det finns mer än bara det som står i de glättiga annonserna. Bl.a. D-Links 655 och 855 verkar lovande, men det är många som rapporterar in strul med varma enheter och instabil drift (vilket iofs kan ha mycket att göra med klienterna), men även ett bakplan som inte riktigt håller vad det lovar.

Netgear har inte alltid fått bra kritik, men WNDR3700 ser bra ut även i tester. Den har ett bakplan som gör att man mellan Gb-portarna kan trycka igenom aggregerat mer än 400Mbit/s (läste något test på just switchen, minns ej var), vilket är riktigt bra för en så billig router. Inte extrem topp-prestanda för trådlösa, men ändå riktigt bra. Dessutom med chipset som jag vet är stabila med rätt drivrutiner. Den kör original en hackad variant av OpenWRT och går att stoppa in egen programvara i, vilket är i det närmaste ett krav för mig som bygger om miljön.

Både 2,4 och 5GHz N-standard är bra - den kan dessutom köra dessa samtidigt. Det jag haft problem med, är att hitta klientkort som hanterar 5Ghz till mina äldre laptops. Helst cardbus-kort. Det finns fina kort, men som saknar t.ex. Linux-stöd och sedan andra som fått dålig kritik. Siktar nu på D-Link DWA-645 som är det mist dåliga, men som tyvärr bara har 2,4Ghz. Tack och lov har jobb-datorerna bättre inbygga kort och utrustning för tv m.m. kan byggas ut med det också (fast tv:n sätter jag nog via cat6-kabel...).


[1] Man behöver stöka om i konfigurationen inloggad via ssh, för att få den att bli stabil och att t.ex. gå ner i sparläge när den inte används. GUI:t tillåter inte sådan detaljnivå. Sitter en liten ARM-processor i NAS:et och en anpassad Linux med en del nyttiga verktyg med.
 

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Ort
Huddinge
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
Jag blev riktigt nöjd med alla aspekter av mitt hemnät när jag bytte till Netgear WNDR3700.
Xbox, NAS, streaming, torrents och diverse trådlösa nätverkskort hanteras utan problem.

Jag kör också på WNDR3700 och har fan aldrig ägt en bättre Router! Full ping på xboxen när man kör BlOps i 95% av fallen är ju inte fy skam=) och då kan jag tillägga att jag kör trådlöst=)
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Köpte mig en ASUS RT-N56U.
Den klarar änsålänge iaf av det jag saknade med den förra :D
 

bondenpaavo

Dekaltrimmare utav rang...
Gick med
2 Feb 2009
Ort
HereSneezeDuck
Hoj
HD Road Glide CVO -19 samt en CBR 1100 XX Super Blackbird -01
Norman: Mycket bra val utav router där om man får tro allt vad som skrivs om den.

Själv ställer jag mig in i den andra kören. WNDR3700 fungerar ypperligt!
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Norman: Mycket bra val utav router där om man får tro allt vad som skrivs om den.

Själv ställer jag mig in i den andra kören. WNDR3700 fungerar ypperligt!

Jau, inte fått igång mediadelningen från hddn till ps3an än dock men annars har det funkat bra.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
...

Netgear har inte alltid fått bra kritik, men WNDR3700 ser bra ut även i tester. Den har ett bakplan som gör att man mellan Gb-portarna kan trycka igenom aggregerat mer än 400Mbit/s (läste något test på just switchen, minns ej var), vilket är riktigt bra för en så billig router. Inte extrem topp-prestanda för trådlösa, men ändå riktigt bra. Dessutom med chipset som jag vet är stabila med rätt drivrutiner. Den kör original en hackad variant av OpenWRT och går att stoppa in egen programvara i, vilket är i det närmaste ett krav för mig som bygger om miljön.
...

Så här ett par månader senare ser läget lite annorlunda ut. 3700:an är fortfarande en jäkligt bra trådlös router, men den v1 som varit stabil, har ersatts med v2 som har lite mer flashminne bl.a. och fått uppgraderad firmware (säkert andra förändringar också - har inte spanat så mycket på det). Men det är en del problem med nya firmware:n på den, som de håller på att fixa med.

Kommer en WNDR3800 också, som i princip är en WNDR3700v2 i ny förpackning (troligen med uppdaterade programvaran). Ett nytt alternativ som dykt upp och som har Broadcom-chip istället för Atheros, är WNDR4000. Den blir troligen bättre med dd-wrt än 3700, tack vare bättre support för chip:et. Verkar vass och har fått bra kritik vid prestandatester.

Men, för samma slantar kan man få en "kissing cousin" i form av Linksys e4200. Samma hårdvara till stor del, men t.o.m. större flashminne och verkar ger aningens bättre prestanda i N-bandet - antagligen tack vare programvara och alignment av antenner m.m. Också den med Broadcom. Ingen openwrt eller dd-wrt firmware ännu, men det lär komma.

Har nu beställt en e4200 och så ett par WUSB600 USB-adapters (dual band). De har inte fullt stöd för att maxa e4200, men tillräckligt för mina behov. Det finns idag inte riktigt några vanliga klienter som fixar full kräm mot e4200 och WNDR4000 annat än s.k. spel-bryggor eller inbyggnadskort till laptops som Intels 6300AGN chip.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Så här ett par månader senare ser läget lite annorlunda ut. 3700:an är fortfarande en jäkligt bra trådlös router, men den v1 som varit stabil, har ersatts med v2 som har lite mer flashminne bl.a. och fått uppgraderad firmware (säkert andra förändringar också - har inte spanat så mycket på det). Men det är en del problem med nya firmware:n på den, som de håller på att fixa med.

Kommer en WNDR3800 också, som i princip är en WNDR3700v2 i ny förpackning (troligen med uppdaterade programvaran). Ett nytt alternativ som dykt upp och som har Broadcom-chip istället för Atheros, är WNDR4000. Den blir troligen bättre med dd-wrt än 3700, tack vare bättre support för chip:et. Verkar vass och har fått bra kritik vid prestandatester.

Men, för samma slantar kan man få en "kissing cousin" i form av Linksys e4200. Samma hårdvara till stor del, men t.o.m. större flashminne och verkar ger aningens bättre prestanda i N-bandet - antagligen tack vare programvara och alignment av antenner m.m. Också den med Broadcom. Ingen openwrt eller dd-wrt firmware ännu, men det lär komma.

Har nu beställt en e4200 och så ett par WUSB600 USB-adapters (dual band). De har inte fullt stöd för att maxa e4200, men tillräckligt för mina behov. Det finns idag inte riktigt några vanliga klienter som fixar full kräm mot e4200 och WNDR4000 annat än s.k. spel-bryggor eller inbyggnadskort till laptops som Intels 6300AGN chip.

Fint med lite uppdateringar i tråden :tummenupp
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top