Vilken olja till kardan?

mcflickan

Jordling
Gick med
13 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
F650GS
Ska serva kardanen på min Honda revere och undrar var jag kan köpa rätt olja. På ett engelskt forum skriver ngn att han använder "75w90 gear oil, fully syntetic". Är det något jag hittar på biltema? Handboken till mcn befinner sig på annan ort. -__-...

Var köper ni olja?
Jag lägger gärna lite mer pengar om det är skillnad och mc'n mår & går bättre på dyrare olja.
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Jag har för mig, men lita inte på detta förrän du fått bekräftelse av någon annan, att det är ganska vanligt att använda växelhusolja från båtmotorer.
Växelhus och kardanknut är ju dessutom mer eller mindre samma konstruktion.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Stockholms MC-varuhus (http://www.mcvaruhuset.se/) kan säkert sälja den över disk. Samt även se till att du får rätt prylar, till ett lite högre pris samt med hög placeboeffekt :). De är även auktoriserade på Honda.

Det hör ju inte till vanligheten att man byter olja i kardanen, serviceintervallerna på dem är ju oftast extremt långa. Behöver du göra det just pang på nu? Annars kan det ju vara läge att göra en generell mellanservice efter säsongen (byta olja, oljefilter, bromsvätska, kardanolja samt eventuellt kylvätska, tändstift, bromsbelägg, rengöra luftfilter).
 
Last edited:

mcflickan

Jordling
Gick med
13 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
F650GS
Vad är det för skillnad på 75 & 80? (jag menar, vad står siffrorna för? Funderar på ifall denna (bild), kanske är ok? ImageUploadedByTapatalk1372083741.324501.jpg
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Vad är det för skillnad på 75 & 80? (jag menar, vad står siffrorna för? Funderar på ifall denna (bild), kanske är ok? View attachment 387485

Viskositeten ("tjockleken vid olika temperaturer") på oljan. Lustigt att Hondas antika manual bara anger SAE 80. SAE 80 och SAE 80W är olika klassningar. W är en vinterklassning. 80W-90 och 80W-140 är ju också rätt stor skillnad. 80W-90 har man iaf i personbilar, har själv aldrig bytt på en MC och har ingen personlig uppfattning.

Kolla i din Hanyes-manual (om du fått den), de har nog en betydligt mer aktuell referens för lämplig SAE och API-klassning. Eller så pratar du med MC-varuhuset, som är auktoriserade på Honda. Du bör inte chansa vid val av viskositet/klassning.
 

mcflickan

Jordling
Gick med
13 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
F650GS
Viskositeten ("tjockleken vid olika temperaturer") på oljan. Lustigt att Hondas antika manual bara anger SAE 80. SAE 80 och SAE 80W är olika klassningar. W är en vinterklassning. 80W-90 och 80W-140 är ju också rätt stor skillnad. 80W-90 har man iaf i personbilar, har själv aldrig bytt på en MC och har ingen personlig uppfattning.

Kolla i din Hanyes-manual (om du fått den), de har nog en betydligt mer aktuell referens för lämplig SAE och API-klassning. Eller så pratar du med MC-varuhuset, som är auktoriserade på Honda. Du bör inte chansa vid val av viskositet/klassning.

Slutade med att jag bara köpte motorolja & nytt filter @ biltema, åkte sedan till mcbutiken i stan & köpte vad som behövs för att serva kardanen. :D. De var hjälpsamma & trevliga!
Och om det ev var dyrt eller inte, ingen aning, 150:-, känns som inga pengar alls för att få hjälp med att få rätt olja, två små brickor & en o-ring.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Brukar använda saliv när jag slänger fram kardan till folk. :tungan
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top