Vilken laddare till Lithiumbatteri?

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Någon gång i veckan... batteriet dras ur mer än det hinner laddas när jag använder den
Nå'nting är trasigt. Om batteri/laddning/strömförbrukare är friska; skall de klara minst en månad utan att man behöver ladda (jag laddar mina stillastående fordon var tredje månad).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så med detta kan jag alltså använda min Ctek Zafir 45 att ladda hojen?
Den börjar ladda vid 12,9v.
När jag är osäker så kan jag alltså kasta på laddaren på hojen några timmar för att vara säker på att den orkar igång när man sen ska ut och åka?

PRECIS. Slänger du på din Ctek Zafir några timmar innan du ska ut och åka som kommer den ladda batteriet upp till ca 14,3 Volt.
Vilket är vad du kan förvänta dig med ett Lithium-Ion på en hoj. Batteriet är då så fulladdat det kan bli.
Däremot fungerar KANSKE inte Ctek Zafir 45 för underhållsladdning. Som du ser det !
Du vill ju att batteriet ska vara full-laddat när du tar hojen. Men start av underhållsladdning vid 12,9 Volt motsvarar per Cell (4 Celler) ~3,2Volt per Cell.
Och ser man på diagrammet i Figure 2 nedan
http://batteryuniversity.com/learn/article/lithium_based_batteries
och utgår från att batteriet är fulladdat vid 14,4 Volt, dvs 3,6 Volt / Cell
så blir resultatet
Graphite anod 14,4 Volt ca 40% vid 12,9 Volt (3,2V/Cell) återstår ca 3%
Coke anod 14,4 Volt ca 40% vid 12,9 Volt (3,2V/Cell) återstår ca 20%
Sätter man max laddning i hoj till 100% vid 14,4 Volt, Cellspänning 3,6 Volt
Så återstår med Graphite anode ca 7,5% innan Zafir börjar ladda. Igen.
Så återstår med Coke anode ca 50% innan Zafir börjar ladda. Igen.
Det skulle som jag ser det vara fördelaktigt att i hojbatteri använda Coke anod.
För då är alltid batteriet laddat minst 50% med en Ctek Zafir.
MEN med din taktik. Koppla på laddaren några timmar före start kommer ju garanterat fixat ett fulladdat batteri.
Själv brukar jag hänga på laddaren när jag kommer hem. Men jag har ju vanliga blybatterier......
Skaffar du en multimeter och mäter batterispänningen innan du slänger på laddaren kommer du snabbt lära dig hur laddat batteriet är. Efter en dag på banan. Och hur mycket det laddar ur sig. När hojen används.
Är spänningen över 14 Volt har du minst 50% kvar Graphite anod, 90% Coke.
Med Coke anod går 50% gränsen vid ca 12,8 Volt...
Ta gärna om du har en multimeter.
Tex http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
Och mät batterispänningen direkt före laddning när du kommer hem efter körning, efter laddning och sedan efter 1 dag, 2 dagar, 3 dagar, 1 vecka och skriv resultatet här så får vi alla här på SH en uppfattning om hur snabbt batteriet laddar ur sig när det sitter på din hoj.
För jag tippar det är fler än jag som är nyfikna.
Och du får en uppfattning om hur stort behovet att ladda är. Innan du tar ut hojen.
Och hur stort behovet är att ladda efter körning.
Och efter batteriet laddats. Hur snabbt det laddar ur sig.
Vissa hojar drar ingen ström alls när hojen står.
Andra drar lite till elektronik, klocka osv.
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Drar du ett LiPo under 3 volt per cell vill inte laddarna ladda dem igen...
Om spänningen är för låg; 'frågar min laddare: Är du säker på att detta är en 4 cells acc?
Om man då svarar: Ja, det är det; så går laddningen igång (trots den låga spänningen).
 

Snowman89

Guest
Nå'nting är trasigt. Om batteri/laddning/strömförbrukare är friska; skall de klara minst en månad utan att man behöver ladda (jag laddar mina stillastående fordon var tredje månad).
Jag har aldrig sagt något om att hojen laddar ur sig när den står och ej används.
Eller vad har du för mirakel elstart som ej påverkar batteriet?
Såvitt jag vet så är just elstarten en motor som vispar igång hojens primära motor, denna "elstart" konsumerar då alltså el och kommer således dra ur batteriet tids nog om man kör många startförsök efter varandra.
Om nu inte man hinner åka såpass länge att hojen hinner ladda upp batteriet igen.
Tror du fortfarande något är trasigt?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Såvitt jag vet så är just elstarten en motor som vispar igång hojens primära motor, denna "elstart" konsumerar då alltså el och kommer således dra ur batteriet tids nog om man kör många startförsök efter varandra.
Om nu inte man hinner åka såpass länge att hojen hinner ladda upp batteriet igen.
Tror du fortfarande något är trasigt?
Ja.

En STOR startmotor drar ≈ 200 A.
En liten generator ger ≈ 15 A.
En frisk hoj startar på mindre än 2 s.
You do the math.
 

Snowman89

Guest
Ja.

En STOR startmotor drar ≈ 200 A.
En liten generator ger ≈ 15 A.
En frisk hoj startar på mindre än 2 s.
You do the math.
Vad är det du inte förstår?
Jag har ALDRIG påstått att jag startar hojen en gång men måste nöta minuter.
Jag säger att jag använder elstarten FLERA gånger och inte enbart en gång?

Om du faktiskt börjar läsa mina inlägg så skriver jag i inlägget du citerade att det gällde flera startförsök och inte ett.....
 

Snowman89

Guest
PRECIS. Slänger du på din Ctek Zafir några timmar innan du ska ut och åka som kommer den ladda batteriet upp till ca 14,3 Volt.
Vilket är vad du kan förvänta dig med ett Lithium-Ion på en hoj. Batteriet är då så fulladdat det kan bli.
Däremot fungerar KANSKE inte Ctek Zafir 45 för underhållsladdning. Som du ser det !
Du vill ju att batteriet ska vara full-laddat när du tar hojen. Men start av underhållsladdning vid 12,9 Volt motsvarar per Cell (4 Celler) ~3,2Volt per Cell.
Och ser man på diagrammet i Figure 2 nedan
http://batteryuniversity.com/learn/article/lithium_based_batteries
och utgår från att batteriet är fulladdat vid 14,4 Volt, dvs 3,6 Volt / Cell
så blir resultatet
Graphite anod 14,4 Volt ca 40% vid 12,9 Volt (3,2V/Cell) återstår ca 3%
Coke anod 14,4 Volt ca 40% vid 12,9 Volt (3,2V/Cell) återstår ca 20%
Sätter man max laddning i hoj till 100% vid 14,4 Volt, Cellspänning 3,6 Volt
Så återstår med Graphite anode ca 7,5% innan Zafir börjar ladda. Igen.
Så återstår med Coke anode ca 50% innan Zafir börjar ladda. Igen.
Det skulle som jag ser det vara fördelaktigt att i hojbatteri använda Coke anod.
För då är alltid batteriet laddat minst 50% med en Ctek Zafir.
MEN med din taktik. Koppla på laddaren några timmar före start kommer ju garanterat fixat ett fulladdat batteri.
Själv brukar jag hänga på laddaren när jag kommer hem. Men jag har ju vanliga blybatterier......
Skaffar du en multimeter och mäter batterispänningen innan du slänger på laddaren kommer du snabbt lära dig hur laddat batteriet är. Efter en dag på banan. Och hur mycket det laddar ur sig. När hojen används.
Är spänningen över 14 Volt har du minst 50% kvar Graphite anod, 90% Coke.
Med Coke anod går 50% gränsen vid ca 12,8 Volt...
Ta gärna om du har en multimeter.
Tex http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
Och mät batterispänningen direkt före laddning när du kommer hem efter körning, efter laddning och sedan efter 1 dag, 2 dagar, 3 dagar, 1 vecka och skriv resultatet här så får vi alla här på SH en uppfattning om hur snabbt batteriet laddar ur sig när det sitter på din hoj.
För jag tippar det är fler än jag som är nyfikna.
Och du får en uppfattning om hur stort behovet att ladda är. Innan du tar ut hojen.
Och hur stort behovet är att ladda efter körning.
Och efter batteriet laddats. Hur snabbt det laddar ur sig.
Vissa hojar drar ingen ström alls när hojen står.
Andra drar lite till elektronik, klocka osv.
Tack för ett bra svar!
Det var just ett sånt här svar jag var på jakt efter:)
 

Snowman89

Guest
Att en frisk hoj skall behöva startas mer än 2 gånger per minut.
Nu var ju inte jag intresserad av åsikter om hur jag kör eller vad jag kör.
Hojen har enbart elstart och därav vore det trevligt att säkerställa att batteriet är fulladdat inför träningar.
Så jag ser inte riktigt vart du vill komma med det hela...
Att jag kör för långsamt/dåligt och ska därför inte köra alls?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Lånar tråden.

Jag har ett JMT Li-Ion i en hoj, den används bara då och då eftersom jag har fler hojar.
Nu vill ja koppla på en underhållsladdare på den som kan ligga ansluten 24/7 när hojen inte används, eftersom hojen har ett instrument med en digital klocka i, som tar sin ström genom att den ligger konstant ansluten mot pluspolen och låter jag det gå mer än några dagar utan att hojen startas så laddar batteriet ur ner till "low" och det orkar då inte starta hojen.

Alltså, jag letar efter en bra och prisvärd "smart" laddare för Li-Ion som kan vara konstant ansluten under längre tidsperioder.

Hittat dessa två, bra eller anus?

charger_zpspnmynvsf.jpg


Någon som har erfarenhet av någon av dem? VIlken skulle ni välja och varför? Finns alternativ till samma pris här hemma?


Tack & Bock
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top