Vilken läderolja till vitt skinn?

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Funka det bra med biltema pryttlarna?
väntat på att du ska komma med en utvärdering länge nu! =)

Haha ursäkta för min lathet :huvet men trött som man är har jag skitit i att prova grejerna.. Jag har bara kört och kört, och stället blitt skitigare och skitigare.. Men sett från den ljusa sidan kan jag säga att om biltemas skit får rent mitt ställ nu, då är det bra grejer hehe..

Skall ta mig i kragen ASAP och testa prylarna, återkommer med utvärdering när jag testat :tummenupp
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Haha ursäkta för min lathet :huvet men trött som man är har jag skitit i att prova grejerna.. Jag har bara kört och kört, och stället blitt skitigare och skitigare.. Men sett från den ljusa sidan kan jag säga att om biltemas skit får rent mitt ställ nu, då är det bra grejer hehe..

Skall ta mig i kragen ASAP och testa prylarna, återkommer med utvärdering när jag testat :tummenupp

ordning och reda reda på grejjorna brukar löna sig.. du får testköra grejjorna =)
Ja väntar på resultatet!
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag kör på ekol-olja och de vita partierna på mitt ställ visar inga tecken på missfärgning iaf.

Jätteflaska hos Eko-hallen för 50 spänn eller vad det var. MC-handlarna tar 50% mer för hälften så mycket.
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
ordning och reda reda på grejjorna brukar löna sig.. du får testköra grejjorna =)
Ja väntar på resultatet!

Verkar tyvärr som test av biltemaskiten kan dröja, då mitt skinställ är sönderklippt av ambulanspersonal :huvet så nu lär jag skaffa ett nytt. Osäker om nästa ställ blir vitt, var lite för mycket meck att hålla det snyggt :gnissla

Hoppas nån annan kan ge dig svar om biltemas grejer funkar, men det verkar ju som det av vad som tidigare skrivits i denna tråd :tummenupp

Lycka till!
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Hoppas nån annan kan ge dig svar om biltemas grejer funkar, men det verkar ju som det av vad som tidigare skrivits i denna tråd
Jag har marinerat mitt delvis vita ställ i Biltemas smörja med gott resultat.
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Kör en liten bump på denna tråd.
Hur ser erfarenheterna ut nu när de vita ställen har skötts om under ett par år?

Finns det några big no-no's som man bör ha i åtanke?
 

sebson

sukka frälst & KåTpåM
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Xr650R motard. gixxer k2
RENGÖRING / TVÄTT
- såpa och ljumet vatten.
Stövlar som ställ.

ÅTERFÄRGNING / UPPFRÄSCHNING
- skokräm i dito färg.

För några år sedan åkte jag med vita alpinister stövlar och använde
BOSTON vit ÅTERFÄRGNING med en smart doserade.
REKOMENDERAR.:tummenupp
 

sebson

sukka frälst & KåTpåM
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Xr650R motard. gixxer k2
Ang glycerintvål.
Det har man till träns och läder detaljer.
Ej till lädersadler å dylikt då de upplevs milt sagt halt!

Till sadlar använder vi såpa och ljumet vatten i alla väder. :)
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Det verkar råda delade meningar fortfarande :/

Vilka kan dela med sig av sina erfarenheter från att sköta om (främst olja) VITT skinn?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Har i flera år använt såväl biltemas läderbalsam som läderolja de vita delarna på mitt skinnställ och jag kan inte märka av någon missfärgning. Om jag var megapetig och hade bättre färgseende så kanske jag skulle märkt nå´, men sån e int´ jag.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det verkar råda delade meningar fortfarande :/

Vilka kan dela med sig av sina erfarenheter från att sköta om (främst olja) VITT skinn?

Räcker det inte med en medlem som smörjt sitt vita stall i 4 år med Biltemas produkter utan missfärgning?
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Ekol glycerintvål och läderolja på vita partier på mitt gamla skinnställ i flera år gav ingen som helst missfärgning. Köp i hästsportbutik eller på VL, jättebilligt.
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Räcker det inte med en medlem som smörjt sitt vita stall i 4 år med Biltemas produkter utan missfärgning?

Korta svaret: Nej. Tror du att jag verkligen dragit upp frågan igen då?

Ekol glycerintvål och läderolja på vita partier på mitt gamla skinnställ i flera år gav ingen som helst missfärgning. Köp i hästsportbutik eller på VL, jättebilligt.

Vilken färg har oljan? Behöver man oroa sig för att den är gulaktig?

Det känns ju som att det finns en liten andel (gult) pigment i en en gulaktig vätska. När vätskan avdunstar borde pigmenten vara kvar. Men det kanske är i så pass liten grad att man inte behöver oroa sig för att gula ner vita partier.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Det verkar råda delade meningar fortfarande :/

Vilka kan dela med sig av sina erfarenheter från att sköta om (främst olja) VITT skinn?
Mitt ställ är svart, vitt och rött och jag använder mig av den här tvålen, som för övrigt är superb: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=820035&deptid=101&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC För infettning använder jag mig av den lika superba produkten hamanolfett från samma tillverkare: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=820050&deptid=101&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC Trots att båda produkterna är gul-beige-aktiga så är de helt neutrala när man väl smörjer ut dem. Stället förvandlas varje gång till nyskick.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vilken färg har oljan? Behöver man oroa sig för att den är gulaktig?

Det känns ju som att det finns en liten andel (gult) pigment i en en gulaktig vätska. När vätskan avdunstar borde pigmenten vara kvar. Men det kanske är i så pass liten grad att man inte behöver oroa sig för att gula ner vita partier.

Hur många behöver svara för att det ska kännas okej då?
Om du geggar vit hårgele i ditt hår, blir det vitt då?
Feltemas prylar funkar kanon. Du kan även gå in på hästsportbutiker eller hojbutiker och fråga efter något för att fetta in vita skinnställ. Vita skinnställ är inte direkt ovanliga, och de som köpt dem vill sällan ha dem rosa, så butikerna har prylar för det.
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Hur många behöver svara för att det ska kännas okej då?
Om du geggar vit hårgele i ditt hår, blir det vitt då?
Feltemas prylar funkar kanon. Du kan även gå in på hästsportbutiker eller hojbutiker och fråga efter något för att fetta in vita skinnställ. Vita skinnställ är inte direkt ovanliga, och de som köpt dem vill sällan ha dem rosa, så butikerna har prylar för det.
Okej.. Det behövs tydligen ett långt svar ändå...... Alla har inte samma referensramar. Därför är det väl lämpligt att ta in erfarenheterna från mer en EN MÄNNISKA PÅ INTERNET. Speciellt när denna människan pratar om en produkt var aktuell för ganska exakt fem år sedan. Är Biltemas produkt precis samma idag som då?

Förstår inte din fråga gällande hårgelén. Om du syftar till min frågeställning så är din fråga rätt irrelevant eftersom en pigmentlös vätska i regel inte färgar något som redan är färgat medan en vätska innehållande pigment ganska säkert färgar något som saknar färg (vitt).

Jag är tämligen säker på att hårgelé inte innehåller pigment just av anledningen till att man inte ska få vitt hår från att använda den.

Med andra ord: På svart skinn spelar färgen på behandlingsprodukterna i princip ingen roll eftersom färgen svart redan innehåller alla färger. Vitt däremot, innehåller inga färger och min ambition är att behålla det så genom att inte tillföra några andra.

Jepp, ska gå in i en hooksbutik och prata med dem. Smidigt och bra. Det är dock fortfarande intressant att höra vad konsumenternas erfarenheter är, och inte bara hur säljarnas åsikter lyder.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.

Okej - ett mer konstruktivt inlägg - min erfarenhet av motuls prylar är inte vidare värst. Skinnstället blir inte gult, men det kändes som 75 gånger mer gnuggande för att få effekt (rengöring samt smörjning) än feltemas grejer. Kanske går in djupare i materialet, vad vet jag, men jag gillar inte att skaffa mig merjobb.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top