Vilken hoj har gett just dig mest körglädje?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det får bli V4an i denna fråga.

Lättkörd, men inte lika lättwheelad som äldre syskonet med twin.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Min Honda CBR600FS 2002 (F4i)

Det var inte min första hoj, för jag började på en Kawasaki er6-f, men jag gillade aldrig ljudet och tyckte den hade något för lite effekt.
Hondan löste allt det där, lite mer effekt och ett så mycket härligare ljud. Sedan dess har jag kört 2500 mil med den.

Något annat som jag tror knutit mig till hojen är många garagetimmar, mycket småfix och experimenterande. Till slut vet man precis vad det är som man har, det gör något för upplevelsen med tycker jag.

Trots att jag köpte mig en S1000RR kunde jag inte släppa Hondan och går regelbundet tillbaka och kör med den. Det är inte den bästa hojen, men den känns rätt för mig.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
När jag bytt in min rasade Honda 450 mot en Honda 750 -73
Känslan nar man svängde ut på stora vägen glöms inte:)
Idag är Hondan en trött sak, annat 1973!
Kul att många har sina bästa hojminnen på äldre och mindre hojar, flera tidigare i tråden har nämnt Zündapp 100/125cc och encylindriga 500cc. Förmodligen kan man ha lika kul på en 15hk 125a som på en 150 hästars 1000cc.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Provkörning hos Sulas i Strängnäs i maj 2019 så testade jag en Husqvarna Vitpilen 701. Riktigt rolig och busig enligt mig. Skulle dock aldrig köpa en då jag har en hoj för att åka på långresor.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
SV650S -00.
Skulle köpt Öhlins-fjädring till den i stället för en ny hoj för 95 papp. Hade man på nåt sätt kunnat stoppa i 50 kusar till hade det inte skadat heller men strikt taget inte nödvändigt.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
När läraren på körskolan sa ”Du kan köra tillbaka själv till körskolan så kommer jag sen” efter klarad uppkörning. En surCB har aldrig varit så körglad. :)

Jag körde också upp på en CB125, fick dock inte köra tillbaka den efter avklarad uppkörning. Men känslan att för första gången få köra utan övningsskylt, det är ett minne jag tror alla kan skriva under på är bland det bästa hojminne man har! :kär
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Min Kawazaki ZX7R, en otroligt skön hoj, stabil och bra fjädring. den fick mig att bli banräv som Macke sa.
 

JoeBar

Medlem
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Norrfjärden
Hoj
Suzuki GSXR 600 -99 & SV650s -00 | Kawasaki z1000 -82
Handen på hjärtat så är det nog min gamla z1000 från -82. Uppgraderade A1 till A med den för dryga 10år sedan och den hänger med än.
Det är en fantastisk hoj på alla möjliga sätt, betydligt snabbare än man tror, betydligt sämre bromsar än vad man kan tänka sig och en smått religiös upplevelse då det svänger ordentligt(alltså, man överväger om det är dags att börja tillbedja valfri gudomlighet för att man ska komma till vägs ände med hjulen neråt)
Och just ja, sitthöjd som cross dessutom!
Kommer aldrig sälja den :tummenupp
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Den hoj som har gett, och fortsätter att ge mig, mest körglädje, är Honda RC30. Det är absolut inte den starkaste hojen och inte heller den mest snabbsvängda med dagens mått mätt. Men, den var klart duglig på banorna för 30 år sedan. En myt på IoM. Den har en fantastisk design och ett motorljud som ger en gåshud. Första gången jag provkörde en 1993 var magiskt. Körställningen är extremt sportig, motorn svarar direkt på gasen, och den styr precis dit du vill (även om lite mer kraft måste användas) och den håller spåret i kurvor, även över ojämnheter. Den inger ett enormt förtroende. Den får dig att känna dig speciell när du kör den. Och den fortsätter att ge mig ett lyckligt leende, alla dessa år senare, när jag plockar ut den för en tur!
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag ser att det är flera som liksom jag varit ägare till Zündapp KS 125 från 70-talet. Man undrar vart alla dessa tagit vägen, de är i princip omöjliga att få tag och om de finns betingar de fantasisummor.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Min Yamaha TT600R och min gamla XT660. Inte för att det är dom bästa hojarna, utan för att dom gett mig flest roliga mil hittills.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Med reservation för att jag aldrig kört sporthoj och nog inte mer än något tiotal hojar totalt så är nog min gamla fina moppe jag hade vid 15 års ålder, en Puch Dakota, den som gjort störst avtryck, där och då var det ju skitkul :)

Av riktiga hojar definitivt min nuvarande R1200GSA, inte den roligaste hojen, men den jag tveklöst haft mest roligt med, en hel del riktigt fina körupplevelser. Men det börjar bli dags att byta efter mer än 10000 körda mil.

Tråkigaste är antagligen en BMW F750GS.

Får väl se vad det blir nästa gång, kanske en Multistrada. Blir lite begränsad i urval när man gillar att köra mycket och länge, är 193cm, 120kg och har dålig rygg, behöver ju vara hyfsat bekvämt.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Ja, största gamechangern var, i vart fall, då jag fick låna en bekants NSU Sportmax (utan mongo-kåpor) nångång andra halvan av nittiotalet. Den var, så här i efterhand, kanske inte störst, bäst, vackrast eller ens fräckast, men javlar vad den skakande om massa bråte i hjärnan och med det vartenda uns av ev förstånd...

Och på den vägen är det...
 

Bifogat

  • 800px-NSU_Sportmax.jpg
    800px-NSU_Sportmax.jpg
    172.6 KB · Visningar: 41

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
KTM 525 år absolut roligaste hojen.. till motorn gick i bitar:död

Ja. EXC450 med motardkittet på är urmysig!
Finns det något på detta koncept som håller för pendlaråka?
XR650R står på bevakningslistan men vill egentligen helst ha basen i en endurohoj

En z50 monkeybike på 80-talet minns jag också med en sällsam frid men det är nog bara nostalgi egentligen
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top