Vilken bredbandsleverantör ska man välja? (Fiber)

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Jahapp, nu har nån smart person nånstans på kommunen bestämt att fibernätet skall öppnas upp för flera leverantörer och den nuvarande skall avvecklas. Så nu skall det väljas en ny, men vilken skall man ta? Prismässigt är det ganska lika rakt över, funderade på Bahnhof men då måste man ha deras låsta router och vem vet hur bra den är? Tjänsterna är internet och telefon, ingen tv. Bredbandsbolaget har fått en del skit för sin kundtjänst och dåliga återkoppling. Hursom, de här kan jag välja på-

Bahnhof

Bredbandsbolaget

Bredband2

Ownit

T3

Bredbandsgruppen

IP Sweden

All Tele

Hoist Group

SFTY

Serverado

Phonera

Det var dde flesta, är det nå man sk sky som pesten?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag själv har valt ett annat bolag, men det spelar ingen roll... Jag vad efter va jag ville ha å kolla sen va priset vart å hur dom kunde fakturera..
Frågan är vad du vill ha.. Vilken hastighet på bebandet... Kolla om de finns typ paketpris ...
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
ALDRIG bredbandsbolaget!! Det är de viktigaste.

annars röstar jag för bahnhof alltid funkat och de är de enda som försöker värna om integriteten på internet.
Jag har dem och får använda vilken router jag vill?
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
ALDRIG bredbandsbolaget!! Det är de viktigaste.

annars röstar jag för bahnhof alltid funkat och de är de enda som försöker värna om integriteten på internet.
Jag har dem och får använda vilken router jag vill?

Bredbandsbolaget är nog redan ute, Bahnhof har ju integriteten som du säger. Men om man vill ha telefoni med dem så måste man använda deras router. Hade det inte varit för et hade jag nog redan slagit till.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har en ren bredbandsleverantör. Sedan har jag telefon hos Teletek, väldigt prisvärt. Jag en bärbar telefon från Siemens med SIP-anslutning till Teletek. Helnöjd.

Dessutom är man helt oberoende av leverantören vilka tjänster man ska ha.

http://www.universal.se/hem/
http://teletek.se/
 

Bowin

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2015
Ort
Urshult
Hoj
2012 Kawasaki Z750R
Behöver man verkligen ha en fast telefon idag? Är nog 10 år sen jag gjorde mig av med det.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Bowin

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2015
Ort
Urshult
Hoj
2012 Kawasaki Z750R
Kör för övrigt med Banhof. Funkar riktigt bra tycker jag.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Bahnhof alla dagar i veckan.

Jag har Telia öppen fiber hemma så man kan välja. Beställde en kvart efter att jag fått fibern inblåst. Ville ha publik IP då jag har lite webbservrar o skit hemma så jag ringde. 10 minuter senare hade jag länk/IP och 100 mbit.

PÅ TV som kommer in på andra uttaget så har jag Viasat. Fast telefon det har jag inte nån.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Bahnhof!
Har det själv sen jag fick telia öppen fiber. Alltid funkat*, prisvärt och ideologiskt sunt företag. Du kan välja om du vill ha publikt ip eller bahnhof internt som ger geolocation nånstans i tjockholm.

*Fick starta om modemet ett par gånger medans resten av pöbeln i mitt närområde kopplades in. Så fort inkopplingsarbetet i närområdet blev klart har det varit 100% uptime
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Bahnhof!

Jag skulle kunna skriva en massa om varför, men är lat och summerar det ner till att har man möjligheten att ha Bahnhof, då tar man den :)
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Hur är Bahnhofs router låst? Att den fördelar trafiken såsom typ Telias gateway gör? Dvs trafiken är styrd för tv & tele. Det går att kringgå om man vill ha sin egen router, då dessa man får utskickade oftast är ren skit.

Men hemtelefon är ju helt onödigt om du har en mobiltelefon.
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Hur är Bahnhofs router låst? Att den fördelar trafiken såsom typ Telias gateway gör? Dvs trafiken är styrd för tv & tele. Det går att kringgå om man vill ha sin egen router, då dessa man får utskickade oftast är ren skit.

Men hemtelefon är ju helt onödigt om du har en mobiltelefon.

Inte en aning om hur den är låst, men det är bara om man har telefon via Bahnhof den är låst, men efter tipset om Teletek får det nog bli en kombination av de båda.

Vi ringer mycket utlandssamtal, så därför är fast telefon ett krav.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Den är nog bara "låst" såtillvida att den är förkonfad för två olika VLAN så data och tele separeras (istället för i mediekonverteraren). Kolla om det går att brygga den så den bara blir en splitter för data/tele så sätter du vilken router du vill innanför.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Inte en aning om hur den är låst, men det är bara om man har telefon via Bahnhof den är låst, men efter tipset om Teletek får det nog bli en kombination av de båda.

Vi ringer mycket utlandssamtal, så därför är fast telefon ett krav.

Har inget behov själv, men om jag skulle ringa mycket utomlands skulle jag leta efter någon leverantör med SIP och skaffa konto där. Då ringer man för lokalsamtal i det landet.

Den gigaset jag har kan man lägga in fler konton i och välja vilket man ringer med.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Som alla andra skrivit, Bahnhof, framförallt om du tänker porrsurfa helvet!!! (De har ett bra förhållande till integritet!)

Om du är en hardcore gamer 1337 kan även Bredband2 vara aktuellt. Konsekvent lägst latency många år i rad vilket gör att du sätter dina leet-headshot-killz0r liiite snabbare än 12-åringarna på Interwebz.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag tänker gå emot strömmen och säga:
INTE Bahnhof!

När jag hade bredband hos dem var det stora problem att spela över internet, och det är ett grundkrav för mej.
Klagade flera gånger men Bahnhof påstod alltid felet låg nån annanstans.
Bytte leverantör till Bredband2 och hade inga mera problem.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
T3, liten norrländsk leverantör men jag hör att dom finns på vissa orter söderut. Har haft dom i 12 år och är väldigt nöjd. Stabilt har det varit. Driftstörningarna har varit få.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top