Vilken bensinmack tankar ni på?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hojen tankar jag på de mackar som har 98 på separat slang. Med 9-liters tank så fyller jag ju i snitt endast 6 liter i stöten. Det skulle bli rätt mycket 95-oktan annars eftersom det till övervägande del är vad föregående kund har tankat.

Så det blir mest vissa Shell-stationer och då 99-oktan.

/J
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Spelar det någon roll längre då alla har sina sjuka priser. Fan dieseln kostar ju nästan 14kr/L det är ju helt sinnes sjukt den är ju bra mycket billigare att framställa än bensin.

Och jag tankar föresten på JET för det mesta.. och kan även tilläga att jag tankar för ca 3500-4000 kr i månaden.



///Micke
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
hur vet man om man ska köra 98 eller 95? jag har kört på 95 hitills..

Är hojen i originalskick så är det bara att köra på det som rekommenderas i instruktionsboken, de flesta hojar brukar vara byggda för att klara 95 och får just inte mycket vinst av att köras på 98.
 

Lucky_Luke

Snabbare än min egen skugga..
Gick med
25 Apr 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Kawasaki zx6r -97
Har Shell-kort..
Där får man 3% (med dagens pris ca 39öre/liter)..
Dessutom får man 1% på alla andra köp.. Tankar jag tex på statoil får jag en procent rabatt = ca 13 öre/liter..

En bemannad Shell-station ligger ca 15 öre över automatstationer tex jet.. Men eftersom jet inte har några rabatter, och jag har 39öre/liter på shell, blir det för mig 24 öre billigare per liter att tanka på shell..

Shell är dessutom den enda macken som kan erbjuda 99oktanig bensin!!!
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Preem för dom har snyggast tjejer i kassan!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Är hojen i originalskick så är det bara att köra på det som rekommenderas i instruktionsboken, de flesta hojar brukar vara byggda för att klara 95 och får just inte mycket vinst av att köras på 98.

Eftersom det är du och jag läst hur mycket skit du hällt i din motor så antar jag att du har kompression nog att behöva 98 oktan.

Er övriga som tankar annat än 95 oktan (och saknar turbo) anser jag vara lurade.
Märker ni skillnad utan att ha modifierade motorer borde ni lägga pengarna på att få motorn ordentligt mappad/bestyckad istället.

Ni som genast ska hävda att jag har fel borde läsa Bikes bensintest med gixxer1000 och Dynojetbänk.

Min hoj knackade också på 95 men efter K&N-filter och nya munstycken går den mjukt som en bomullsbal på 95. Med ett fåtal fler hästar.

Jag hävdar (tills motsatsen bevisats) att det är MEST pulver i 95 oktan eftersom man då får lite etanol på köpet och etanol i en korrekt bestyckad motor bidrar till effekthöjning.
Enligt samma bänk som användes för K&N-filterbestyckningen fick jag hela 6 hk effekthöjning med e85 i tanken.
Att mellanregistret visade sig helt omöjligt att få ordning på inom rimlig tid gjorde att jag backade men det är pulver att hämta i alkoholbaserade bränslen.

Ni som har PoCo med mappval på styret borde definitivt har en e85-mapp där, lyckans ostar.

Och jag tankar på Jet eller Hydro eftersom min resa ofta startar med en passering av någon av dessa mackar och jag har kort där.

Edit: Hoppsan, Mr Locktite! Jag citerade fel inlägg! :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja jag har bänkat och bestyckat den med 98 oktan. Det är det som är grejen. (Min motor är rätt otrimmad, bara lite uppsnyggade kanaler, det är originalkomp och originalkam.) Man programmerar ju då in en tändkurva som så aggressiv som bränslet tål och sedan så backar man av lite för att ha marginal. Dvs man lägger sig strax under knackgränsen. Så då vill jag fortsätta att köra på -98 sedan. Det dynamiska komptrycket i min motor med nuvarande originalkam och original 10.5:1 i kompförhållande är 16 bar.
Min motor tål nog tom 93 oktan om man gör en mapp för det. Men på ett hobbyfordon så vill man ju unna sig det bästa. ;)

/J
Eftersom det är du och jag läst hur mycket skit du hällt i din motor så antar jag att du har kompression nog att behöva 98 oktan.

Er övriga som tankar annat än 95 oktan (och saknar turbo) anser jag vara lurade.
Märker ni skillnad utan att ha modifierade motorer borde ni lägga pengarna på att få motorn ordentligt mappad/bestyckad istället.

Ni som genast ska hävda att jag har fel borde läsa Bikes bensintest med gixxer1000 och Dynojetbänk.

Min hoj knackade också på 95 men efter K&N-filter och nya munstycken går den mjukt som en bomullsbal på 95. Med ett fåtal fler hästar.

Jag hävdar (tills motsatsen bevisats) att det är MEST pulver i 95 oktan eftersom man då får lite etanol på köpet och etanol i en korrekt bestyckad motor bidrar till effekthöjning.
Enligt samma bänk som användes för K&N-filterbestyckningen fick jag hela 6 hk effekthöjning med e85 i tanken.
Att mellanregistret visade sig helt omöjligt att få ordning på inom rimlig tid gjorde att jag backade men det är pulver att hämta i alkoholbaserade bränslen.

Ni som har PoCo med mappval på styret borde definitivt har en e85-mapp där, lyckans ostar.

Och jag tankar på Jet eller Hydro eftersom min resa ofta startar med en passering av någon av dessa mackar och jag har kort där.

Edit: Hoppsan, Mr Locktite! Jag citerade fel inlägg! :D
 
Last edited:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Det här lärde jag mig när jag chippade min V40. :va

Chiptrimmet gör att du arbetar med ett högre laddtryck i turbon. Det i sin tur gör att temperaturen stiger och du får en varmare cylinder vid större belastning, ex pelle i botten vid rödljusen.
Elektroniken i bilen känner av knackningarna som uppkommer och försöker motverka detta med sämre effekt som följd. :huvet

Ett sätt att motverka detta är att tanka en bensin med högre oktantal, som tillåter lite högre temperaturer utan att motorn börjar knacka eller "spika". Alltså rekomenderas du att köra på 98 oktan efter en chiptrimning. Det går alldeles utmärkt att köra med 95 också men du kommer inte att kunna utnyttja chipptrimmet till fullo då.

98 oktan innehåller inte mer effekt utan är bara effektivare därför att den klarar en högre temperatur utan att självantända. :tummenupp

Detta är i varje fall vad jag lärt mig.. :D

Edit: glömde varför jag plockade upp tråden... tankar på JET :nicka

Jag lät Erik Marklund fila lite i min förra hoj och vad jag minns så sa han att om den inte knackade, så skulle jag köra 95 för det gav lite mer pulver än 98..?
Det var en vanlig förgasarhoj, portad och lite planad, så det fanns ingen elektronik som försökte kompensera. Man blir lite förvirrad då folk och reklam säger att ex. V-power ger mer effekt, och han och annat folk säger tvärtom:confused: :confused: .
Jaja, skitsamma..jag tankar oftast 95, på den mack som ligger närmast. Försöker undvika OK/Konsum då det går, gillar inte dessa kommunistsammanslutningar...
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Jag lät Erik Marklund fila lite i min förra hoj och vad jag minns så sa han att om den inte knackade, så skulle jag köra 95 för det gav lite mer pulver än 98..?
Det var en vanlig förgasarhoj, portad och lite planad, så det fanns ingen elektronik som försökte kompensera. Man blir lite förvirrad då folk och reklam säger att ex. V-power ger mer effekt, och han och annat folk säger tvärtom:confused: :confused: .
Jaja, skitsamma..jag tankar oftast 95, på den mack som ligger närmast. Försöker undvika OK/Konsum då det går, gillar inte dessa kommunistsammanslutningar...

Precis vad jag försökte förklara. Knackar inte motorn finns det ingen anledning till att köra på 98 eller shells V-bensin. Det spelar ingen roll om det är insprutning, förgasare eller turbo.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Precis vad jag försökte förklara. Knackar inte motorn finns det ingen anledning till att köra på 98 eller shells V-bensin. Det spelar ingen roll om det är insprutning, förgasare eller turbo.

Jag vill minnas att Shell var tvungna att ta bort texten "adrenalin till din motor" i reklamen också eftersom det inte är sant (om du inte har turbo eller extrem-tuning)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har kort på Statoil men bor numera inte ens nära en mack så det blir den som finns närmast.

Då både hoj och (icke-turbo)bil är helt standard så blir det alltid 95 oktan (vilket inte var en del av grundfrågan men verkar som folk uppger även det)
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Polarn som pendlar med hoj mellan Gävle o Stockholm, påstår att han kommer 2 mil längre med V-Power, än med vanlig 95.

Apropå rabatter, jag kör runt 800mil på en säsong, hojen drar 0,5 l, 25 öre i rabatt blir en hundring på en sommar, så varför bry sig.

Beror antagligen inte på att hans motor ställer ner tändningen för att fungera väl med 95oktan pga hör kompression och får lite mindre mos utan att 95oktan är utblandad med mellan 5-10% etanol. 98Oktan har till min vetskap ingen inblandning av etanol så det kör jag på. Jag märker mycket skillnad
i hur mina bilar går mellan 95/98 och de flesta jag haft har det dragit något mindre med 98 så prisskillnaden har jämnats ut helt:tummenupp
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Tankar på hydro/Uno-X tappar iom att jah har kort där!
Sen att det är jag som kör ut bensinen till tapparna gör ju oxå det hela enklare eftersom jag vet var de ligger och att det är rätt produkt i cisternerna :fakta
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top