Vilka GPS:er kan man sätta på mc???

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hej!
Jag undrar om det finns fler gps:er än Garmin streetpilot 2610/20/50/60 och 2720 samt Tomtom rider som klarar av att sitta på hojen, med tanke på eventuell väta, vibrationer och dyligt.
Får gärna vara hyfsat stor display så man ser den även medans man kör.
Därför är väl i stort sätt handburna uteslutna. Om det inte finns någon med en relativt stor och tydlig display.
 

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Ort
City
Hoj
Hoj
ec2bme skrev:
2493833 Hej!
Jag undrar om det finns fler gps:er än Garmin streetpilot 2610/20/50/60 och 2720 samt Tomtom rider som klarar av att sitta på hojen, med tanke på eventuell väta, vibrationer och dyligt.
Får gärna vara hyfsat stor display så man ser den även medans man kör.
Därför är väl i stort sätt handburna uteslutna. Om det inte finns någon med en relativt stor och tydlig display.

Jag kör med en handburen navigator, närmare bestämt en garmin GPSMap 60CS och tycker den funkar skitbra, har kört med den på hoj i två säsonger och tycker det näste intill revolutionerat hojåkat!

Nackdel: Liten skärm gör det svårt att få en överblick när man stannar och vill kolla på tänkbara vägar
Fördel: Liten skärm ger liten apparat ger enkel montering utan att skymma instrumenten tom på en sporthoj!

Sedan använder jag ju samma gps när jag är ute och går i skogen/på fjället/på sjön också så då sparar jag ju en slant när man slipper köpa två gpser.

Mvh Anders
 

SLAS

WCX: are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fixhult
Hoj
R1 -06 och ett bygge
Glöm 2610/20/50/60 dom är gamla. 2720 och 2820 finns i dag (2820 Har Blåtand för mobiltele) Men det kommer en Garmin som heter Zumo om ett par veckor. Den är bygd för MC bruk men det följer med bil fästen och liknade.

Tomtom rider är bara vatten skyddad medans Garmin har IPX7 klassning (30min på 1meters djup).

//SLAS



ec2bme skrev:
2493833 Hej!
Jag undrar om det finns fler gps:er än Garmin streetpilot 2610/20/50/60 och 2720 samt Tomtom rider som klarar av att sitta på hojen, med tanke på eventuell väta, vibrationer och dyligt.
Får gärna vara hyfsat stor display så man ser den även medans man kör.
Därför är väl i stort sätt handburna uteslutna. Om det inte finns någon med en relativt stor och tydlig display.
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
TomTom Rider verkar vara helt vattentät eftersom den klarar en högtryckstvätt enligt nån test jag läst... Sen att de inte valt att testa den enligt nån standard är en annan sak.

Jag går också i GPS-tankar och har upptäckt att det finns mycket skit där ute. Eller så är det säljarna som inte bryr sig om att dokumentera alla funktioner.

Jag vill kunna dra ut och köra planlöst i 30 mil och sen komma hem och se i min dator vart jag har kört. Jag vill även kunna planera exakt vilken väg jag vill köra i datorn. Detta verkar endast Garmin Quest och Quest 2 klara av (10000 punkter mot Streetpilots 2000 punkter). TomTom Rider verkar ha skitkass mjukvara som inte låter dig välja exakt vilken väg du vill köra och det står inte dokumenterat nånstans hur lång sträcka man kan logga (om man över huvudtaget kan göra det).

Antingen köper jag en Garmin Quest 2 eller en Zümo. Ja, om ingen av er SH:are hindrar mig... :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag kör med en Garmin 60CSx. Handhållen. Funkar kanon på hojen och jag har inga problem alls att se/manövrera den under körning.

Ville ha en GPS som funkar lika bra på hojjen som när jag är ute och kutar, ute i skogen eller på sjön.
 

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1150R
Sad Glad skrev:
2494348
Jag vill kunna dra ut och köra planlöst i 30 mil och sen komma hem och se i min dator vart jag har kört. Jag vill även kunna planera exakt vilken väg jag vill köra i datorn.

Garmin is the shit, pga. det du skriver.
Har en Quest funkar fin, fint. Skärmen kanske ser liten ut men duger gott och väl på MC och i bil.

http://www.garmin.com/automotive/products.html#motorcycles
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
SLAS skrev:
2494001 Glöm 2610/20/50/60 dom är gamla. 2720 och 2820 finns i dag (2820 Har Blåtand för mobiltele) Men det kommer en Garmin som heter Zumo om ett par veckor. Den är bygd för MC bruk men det följer med bil fästen och liknade.

Tomtom rider är bara vatten skyddad medans Garmin har IPX7 klassning (30min på 1meters djup).

//SLAS

Garmin Zümo 550
Suggested Retail Price:
$1076.91 U.S.D. (for domestic US market only)

Litet fett pris, kanske, fast jag är ju prylgalen så varför inte, den verkar ju ha allt.
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Kan tyvärr inte ge någon rekommendation men funderar på att köpa en TomTom Rider..Hört bra om den.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Garmin Quest kommer jag att inhandla inom snar framtid.
Jag har frågat folk som har GPS, kollat med återförsäljare vad dom rekomenderar för mina behov ( MC och Bil ). Detta gav mig till slut ett par och välja mellan.
Men jag har utsett quest till vad jag behöver och vad som kommer funka bäst.
http://www.navigate-worldwide.com/indexSE.html
//Tobbe
 

Dark Streets

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Innanför min dörr...
Hoj
En svart...
Vilka GPS:er kan man sätta på MC???

Hej!

In och titta på SMC forum, det diskuteras om just GPS där också, där kan den "osäkre" få ta del av lite mera...

Logga in på: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=61

Jag föredrar en Tomtom Rider, för att den har större display, plats finns för den. www.touratech.se har en massa finurliga saker till den typ: stabil hållare med och utan lås... Kika, så får ni bedöma om det finns något som passar...

Måväl, kör som ni brukar...:squid
 

pho

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBR900RR
tobbeviking skrev:
2495998 Garmin Quest kommer jag att inhandla inom snar framtid.
Jag har frågat folk som har GPS, kollat med återförsäljare vad dom rekomenderar för mina behov ( MC och Bil ). Detta gav mig till slut ett par och välja mellan.
Men jag har utsett quest till vad jag behöver och vad som kommer funka bäst.
http://www.navigate-worldwide.com/indexSE.html
//Tobbe
Det är svårt att navigera med handskar mao quest dålig
TOMTOM Rider bra som är gjort för att navigera med handskar
Annars är garmin bäst nackdelen med TOMTOM är att man måste skriva in ort innan gata.
Mvh PHO
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
pho skrev:
2496088 Det är svårt att navigera med handskar mao quest dålig
TOMTOM Rider bra som är gjort för att navigera med handskar
Annars är garmin bäst nackdelen med TOMTOM är att man måste skriva in ort innan gata.
Mvh PHO
Har tomtom samma "friheter" med mjukvaran som Quest har?
Dvs att man kan logga en rutt, ladda in en redan loggad rutt eller lägga en rutt på datorn hemma och ladda in i gps:n?
Jag kommer navigera min GPS med crosshandskar, en viss skillnad mot tex en touringhandske. Men för mitt användande så är det inte så hemskt om det är knöligt att navigera med handskar. Kommer köra grusbus mest och då stannar man ändå relativt ofta. Men eftersom jag inte köpt ännu så är andra förslag givetvis välkomna. Bara det att just tomtom inte varit särskilt omtyckt av dom som jag pratat med.
//Tobbe
EDIT: Vill man kunna stoppa GPS:n i fickan med så är ju Quest av ett lite smäckrare format än Rider. Givetvis en nackdel som uppvägs av fördelen att Rider har större skärm. :EDIT
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag använder en Garmin Quest med en heavy-duty-hållare från Touratech med uttag för hörsnäcka och 12V-matning från batteriet (när jag har den på Speed Triplen). Den fungerar i vått och torrt, på långfärdstouring på landsväg, offroad-vecka i Norge eller handburen på skogspromenaden.

Vattentät, pallar ändlösa marksyningar med offroadhojen och har jävligt stabil programvara/kartor. Liten skärm dock och inte helt enkel att manövrera med handskar.
 

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Hörby
Hoj
FZ6S -05
Jag har en Quest 2 som är smidig att ha på hojen. Dessutom lätt att plocka av och stoppa i fickan. Har ingen erfarenhet av andra modeller, men jag valde Q2 just för loggningsfunktionen och möjligheten att skapa egna rutter. Mottagningen är för det mesta bra, men där det är tät skog längs vägen tappar den ibland orienteringen. Skärmuppdateringen kunde också varit snabbare, men i det stora hela är jag ändå nöjd med den.

Ett irriterande problem har jag däremot upptäckt. Om jag skapar en manuell rutt med många punkter (fler än cirka 50) hänger sig GPS:n stup i kvarten när man kör (oftast vid dålig mottagning). Då får man stanna till och "boota om". Vid färre punkter funkar det bra. Kompisar som har Quest(1) verkar inte ha detta problem. Är det nån annan som råkat ut för detta??? Verkar vara ett mjukvaruproblem, eller är det fel på mitt exemplar?
 

SLAS

WCX: are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fixhult
Hoj
R1 -06 och ett bygge
Uppdadera den det är gratis på Garmin.se.

//SLAS


Harrysson skrev:
2496322 Jag har en Quest 2 som är smidig att ha på hojen. Dessutom lätt att plocka av och stoppa i fickan. Har ingen erfarenhet av andra modeller, men jag valde Q2 just för loggningsfunktionen och möjligheten att skapa egna rutter. Mottagningen är för det mesta bra, men där det är tät skog längs vägen tappar den ibland orienteringen. Skärmuppdateringen kunde också varit snabbare, men i det stora hela är jag ändå nöjd med den.

Ett irriterande problem har jag däremot upptäckt. Om jag skapar en manuell rutt med många punkter (fler än cirka 50) hänger sig GPS:n stup i kvarten när man kör (oftast vid dålig mottagning). Då får man stanna till och "boota om". Vid färre punkter funkar det bra. Kompisar som har Quest(1) verkar inte ha detta problem. Är det nån annan som råkat ut för detta??? Verkar vara ett mjukvaruproblem, eller är det fel på mitt exemplar?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Helt novis på det här med GPS:er. Det lilla jag tror mig förstått är att det finns två typer, en för "vildmark" och en för bilnavigering, men ingen som kombinerar de två? Vill inte köpa två, utan vill ha en flyttbar variant.

Ska jag köpa en GPS vill jag ha en som funkar att ha med på vandringar (Sverige, alperna, världen), plotta hoj- och båtturer (Europa), och som funkar att ta med om man ska köra bil på okända platser (dvs körinstruktioner, ffa Europa).

Har jag missat någon modell, eller är någon av de som nämns ovan funkis för mina behov?
 

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Ort
City
Hoj
Hoj
HansJ skrev:
2496400
Ska jag köpa en GPS vill jag ha en som funkar att ha med på vandringar (Sverige, alperna, världen), plotta hoj- och båtturer (Europa), och som funkar att ta med om man ska köra bil på okända platser (dvs körinstruktioner, ffa Europa).

Har jag missat någon modell, eller är någon av de som nämns ovan funkis för mina behov?

Till att börja med har du missat att läsa tråden du postar i :) Kolla mitt inlägg ovan, min garmin gpsmap 60cs är helt suverän både i skog och mark och på hojen! Det var liksom den stora anledningen till att valet föll på just den modellen.

Mvh Anders
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Jag kör med TomTom i min Telefon/Handdator.
TomTom är bra om man vill ha navigeringshjälp till en speciell plats, däremot funkar den inte alls bra om man vill planera rutter. Logga data kan den inte alls.

Så är man ute efter något annat än navigeringshjälp är det Garmin som gäller.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
NyBumsad skrev:
2496463 Till att börja med har du missat att läsa tråden du postar i :) Kolla mitt inlägg ovan, min garmin gpsmap 60cs är helt suverän både i skog och mark och på hojen! Det var liksom den stora anledningen till att valet föll på just den modellen.

Mvh Anders
Ja lite då...
Men allvarligt, är den funkis i bilen, dvs vägvisning, adressinmatning etc? Kartor, kan man ladda in exvis Europa, stadskartor etc. Vad missar man jmf med en "riktig" GPS för bilkörning?
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top