Vilka 20-åriga motorcyklar brukar vara i bäst skick?

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Dnepr brukar också ägas av entusiaster :D

iofs har du rätt i det, även om jag inte tror att dnepr har riktigt lika stor fanklubb..

Jag har iofs också en hoj som är 12 år äldre än din och den hoppar igång varje dag utan knussel och kostar knappt något alls att varken äga eller försäkra. :)

En polare till mig åker sin Ducati 916 -94 till och från jobbet varje dag utan problem. :)
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
jag köpte mig en zxr-750 1992 och är helnöjd billig försäkring som tydligen blir billigare efter 20 år .. jag kommer nog ha den i säker 15 år till..... kawagrön med dammsugarlangar i tanken..... original skick.....

ciao..
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Neeej! Länka inte till GTS:en, den vill ju jag ha! JAg höll på att länka till den innan men ångrade mig.

Fast jag har ju ingen peng så... :huvet Köp den någon som har och vårda den ömt. Det är en riktig klassiker. Kamskaftsmotor... :yoparty

Såååååååååå Köp nu! Den är kult!:yoparty
http://www.blocket.se/halland/Ducati_860_GTS___76___Klassiker__27294489.htm?ca=11&w=3

Eller darmah!
http://www.blocket.se/eslov/Ducati_Darmah_27253470.htm?ca=11&w=3

Helst en gammal SS, men det finns inga tidiga på blocket..

En Paso kanske? Man blir ju definitivt ensam om den utanför korvmojjen + att jag kan garantera att den dra mer blickar till sig än vilken R1:a som helst!
http://www.blocket.se/jonkoping/Ducati_Paso_906_26752870.htm?ca=11&w=3
 

2strokeforce

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
mariehamn
Hoj
Ducati 900ss,Royal Enfield 500,Honda cb450k3
körde förra sommaren på en 82a cbx550 de var en ganska charmig hoj,inte så mycke ös direkt me 65 hästar men skön å åka på
 

Bifogat

  • HONDA_CBX550.jpg
    HONDA_CBX550.jpg
    35.4 KB · Visningar: 99

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har sällan sett än dåligt skött Ducati. Speciellt de äldre!

Är nog benägen att hålla med. Många Ducati ägs av entusiaster som tar väl hand om sina motorcyklar under sin ägo.

Med det sagt skulle jag nog prioritera skick och väldokumenterat underhåll på en äldre motorcykel framför märke. Finns ju trots allt entusiaster som äger andra märken också. Alla är inte insnöade på just Ducati.

Entusiaster har en tendens att samla på sig gamla kulthojar. Det är nog främst sådana man hittar i gott skick. Man bör nog visa ett genuint intresse för modellen och märket i fråga. Entusiasterna säljer sällan sina motorcyklar vidare till icke entusiaster. Ofta har de lagt ner en del pengar och tid på sina ögonstenar.

Tyvärr är det nog så att många ägare tappar intresse att ta hand om gamla brukshojar tillslut. De lämnas till sitt öde med gammal halvfull tank bensin i tanken, gammal olja i motorn. Att få ordning på en sådan kostar en slant.

Lycka till med ditt köp av en äldre hoj.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Såååååååååå Köp nu! Den är kult!:yoparty
http://www.blocket.se/halland/Ducati_860_GTS___76___Klassiker__27294489.htm?ca=11&w=3

Eller darmah!
http://www.blocket.se/eslov/Ducati_Darmah_27253470.htm?ca=11&w=3

Helst en gammal SS, men det finns inga tidiga på blocket..

En Paso kanske? Man blir ju definitivt ensam om den utanför korvmojjen + att jag kan garantera att den dra mer blickar till sig än vilken R1:a som helst!
http://www.blocket.se/jonkoping/Ducati_Paso_906_26752870.htm?ca=11&w=3
Framför allt är GTS:en snorbillig. Kolla vad de kostar i Tyskland...

Du har så rätt så. En R1 drar aldrig till sig blickar som en gammal Ducati. Aldrig, om den inte är lindad runt ett träd... :rolleyes:

En gammal SS är skitsnygg men kostar ju nåt så in i helv...:gnissla

När Paso kom tyckte jag den var ful, men jag var ung och fattade inte bättre. Nu är det en helt annan sak. Nu är den snygg och udda :yoparty
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Jag har en -94 Yamaha FZR600 med reg CEC318 du kan kolla premien på som jämförelse, kanske du kan sikta på lite nyare hojar?

MVH Lars
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Köp en grussprättar hoj. Billigt och roligt. Typ Yamma TT600R eller Honda xr 650/600.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tja hur långt är ett snöre?

Ärligt talat är det enormt svårt att svara på generellt, beror helt och hållet på ägarna. Miltalet är egentligen kuriosa, skicket är helt avgörande för om det är ett bra köp eller ett rullande renoveringsprojekt som kan knäcka vilket hojintresse som helst. Det du sparar i försäkring får du lägga ned på dyra renoveringar kort sagt...

Utan att veta hur mkt du har i budget så rekommenderar jag gsxr 1100Ingen motor i världen är skottsäker men deras luft/oljekylda motorer
(1986-92) är enormt slitstarka. Modellen sålde enormt bra i Sverige under början av 90-talet så det rullar fortfarande en hel del hojar. Många har såklart gjort sitt och originalexen börjar bli rätt dyra men ett välskött ex är mkt hoj per krona. Även 750-modellen kan vara ett bra köp.

Samma andas barn är Yamahas FZR 1000. Avancerad konstruktion för sin tid med femventilsteknik och deltaboxram men skippa första generationen 87-88, det var inte en bra hoj. Priserna ligger något lägre än gsxr 1100 eftersom FZR inte har riktigt samma "kultstatus".

Honda VFR ser man då och då (har en granne som har en vit 86a som gått som en klocka i 8000 mil). Ett välskött ex kan säkert rulla hur långt som helst praktiskt taget.

Mina två cent
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Jag har en Gsx 1100-83 som gått 9.000 mil
Den funkar hur bra som helst. Den startar utan problem varje gång ó inga som helst missljud i motorn

Den är försäkrad i veteranbilsklubben det innebär en kostnad på 476:- om året i helförsäkring:D
 

Zimzimma

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Bilsport & MC har 20års-gräns för classic försäkring.
då blir det faktiskt billigt.

Ja precis, det är den försäkringen jag kollat på.

Tack för alla tips än så länge. Ska kolla upp så fort jag får lite tid över.
 

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000rr
Suzuki GSXR 1100 Alla gånger :tummenupp
Eller vänta ngt år och köp en CBR 900, lite smidigare enligt mitt tycke.
Fast båda hojarna är inte sådär långt ifrån dagens hojar när det gäller effekt, så de bör inte vara något problem och hänga på de flesta i normalt tempo :)
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Inte bara försäkringen man skall titta på .
En billig hoj att äga är BMW F800 . Jag betalar lite drygt 4000 helförs helåret i Sth .
Drar lite soppa 0,35 landsväg 0,45 blandad körning . Långa service intervaller 1000 mil . Har kört nu 700 mil det enda jag har gjort är tvättat & tankat . Bytte olja & filter inför vinterförvaring . Eftersom den är remdriven så behövs inge justering & smörjning kedja .
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Woho en tråd där jag kan rekommendera min hoj :banana
Haha nä men allvarligt så är jag riktigt nöjd med den, skulle nog föredragit en streetfighter men det finns inte att tillgå för de här årsmodellerna och jag vill inte förstöra en fin orginalhoj...

Höll nästan på att glömma att säga vad det var för nån, ifall du glömmer att kolla till vänster. Kör en GSX-R750 -90, USD gaffel ca 115hk, ska väga 220-230kg fulltankad.
Schysst drag också :tungan
http://www.garaget.org/video/uxvs7pibaebi

Nu blir inte försäkringen billigare för att hojen Plötsligt blir 20 år.
För varje år som hojen blir äldre, så blir det lite billigare. Så en 16 år gamal hoj kan vara riktigt billig i försäkring också.
Blir lite mer att välja på då.

Mats

Kommer inte ihåg exakt men för mig rör det sig om en skillnad på 10 000+ sen jag flyttade till sthlm. När jag bodde hemma (zon2) kunde jag försäkra en YZF750R som verkade trevlig för 6-7k halvförs sen hoppade det upp på 15-20k.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
En polare till mig åker sin Ducati 916 -94 till och från jobbet varje dag utan problem. :)

Endast en Ducatiägare kan se det som en merit värd att nämna. Vi andra ser sånt som en självklarhet. :tungan

Du får trösta dig med att ducatis marknadsavdelning snart är lika bra som HD:s, och då är ju kvalitetsbrister samma sak som personlighet.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
rf 900 är faktiskt duglig på allt,bättre 0-100 än gsxr och funkar helt okej på banan oxå
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Varför håller ni överhuvudtaget på att tipsa om modeller från mitten av 90-talet när han uttryckligen har nämnt att han vill ha en cykel som är 20 år eller äldre för att kunna utnyttja classica-försäkringar? E' ni dåliga på matte, eller...? ;)

En modell som annars faktiskt passar in i den beskrivningen är yamaha FZ 750, eller varför inte streetfighterversionen FZX 750? Motorerna som sitter i dessa maskiner får sägas vara bevisat mycket välkonstruerade då de låg till grund för alla yamaha-sportmotorer som byggts de senaste 25 åren. Jag har ägt min FZ:a i 16 år och jag har bara hört talas om två olika saker som har fallerat i dessa motorer. (Vid någorlunda normalt användande i alla fall.) Det ena är att lagret på utgående axeln kan gå ibland (sannolikt pga att kedjan varit för hårt spänd) och att "kopplingen" i startmotorn kan lägga av. (Ett problem som i vissa fall kan "korrigeras" bara genom att byta olja...)

Skrotarna sägs ha ett överskott av dessa motorer så det får väl sägas vara ett + i kanten för modellen.

Classica-försäkringen på min FZ:a kostar ca 1700 kr hel/hel och då dessa modeller ofta inte har körts lika hårt som många gixxrar från 80-talet så ser jag det som min plikt att rekommendera den. :tummenupp

Vill du läsa mer om "mönster monstret" så klicka HÄR. :D
.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top