Att vikta inre fotpinnen eller inte?
Jag har läst och begrundat Nick Ienatsch "Sport Riding Techniques":
http://www.amazon.com/Sport-Riding-...72/ref=sr_11_1?ie=UTF8&qid=1213044687&sr=11-1
Han trycker på att det finns åtminstone tre tekniker man kan använda som "assistenter" till motstyrning.
1. Throttle steering
2. Leg pressure
3. Weighting your footpegs
(1) handlar on gaskontroll. Inget att orda om.
(2) handlar om att pressa med det yttre knät mot tanken för att initiera svängen. Inget att orda om.
(3) handlar om att lägga vikten på den inre fotpinne för att initiera svängen.
När det gäller 3 är jag förvirrad. Hur gör du?
Lägger du vikt initialt på inre fotpinnen för att påbörja svängen?
När väl svängen är initierad - Belastar du någon av fotpinnarna genom kurvan. Inre, yttre eller inte alls?
Jag var på en broms&kurvkurs idag och dom rekommenderade vikt på yttre fotpinnen för hjälpa till med motstyrning, dvs om du ska svänga höger - tryck till på höger styrända och lägg samtidigt vikt på vänster fotpinne.
Det kallas "Tryck-tramp" i SMCs "Full kontroll" bok:
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1160
Lägga vikt på inre fotpinnen? Lägga vikt på yttre fotpinnen?
Håhåjaja.
Hur gör och tänker du?
Jag känner att jag komplicerar detta. Men va fan.
Jag har läst och begrundat Nick Ienatsch "Sport Riding Techniques":
http://www.amazon.com/Sport-Riding-...72/ref=sr_11_1?ie=UTF8&qid=1213044687&sr=11-1
Han trycker på att det finns åtminstone tre tekniker man kan använda som "assistenter" till motstyrning.
1. Throttle steering
2. Leg pressure
3. Weighting your footpegs
(1) handlar on gaskontroll. Inget att orda om.
(2) handlar om att pressa med det yttre knät mot tanken för att initiera svängen. Inget att orda om.
(3) handlar om att lägga vikten på den inre fotpinne för att initiera svängen.
När det gäller 3 är jag förvirrad. Hur gör du?
Lägger du vikt initialt på inre fotpinnen för att påbörja svängen?
När väl svängen är initierad - Belastar du någon av fotpinnarna genom kurvan. Inre, yttre eller inte alls?
Jag var på en broms&kurvkurs idag och dom rekommenderade vikt på yttre fotpinnen för hjälpa till med motstyrning, dvs om du ska svänga höger - tryck till på höger styrända och lägg samtidigt vikt på vänster fotpinne.
Det kallas "Tryck-tramp" i SMCs "Full kontroll" bok:
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1160
Lägga vikt på inre fotpinnen? Lägga vikt på yttre fotpinnen?
Håhåjaja.
Hur gör och tänker du?
Jag känner att jag komplicerar detta. Men va fan.
Last edited: