Viken skateboard ska man köpa till nybörjare?

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Ska köpa bräda som födelsedagspresent till en 12-årig kille, liten och tunn och kan inte väga mer än 35-45 kg. Han har aldrig ens provat så det behöver inte vara VM-klass men han har långt till reservdelsaffär så den bör vara hyggligt hållbar.

Några rekommendationer?
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Köp en Warp-bräda på Stadium, dessa ska säkerligen fungera utmärkt som första bräda. Blir grabben fast lär han ända snart skaffa en ny, snyggare och bättre bräda.

Synd att när man själv åkte aldrig lyckades bli riktigt bra på det...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Någon koll på vilken typ av bräda det ska vara? Vad åker hans kompisar?
Hur mycket får den kosta?

Hållbarheten brukar inte vara något gigantiskt problem så länge man undviker de allra billigaste brädorna och inte är allt för avancerad i sin åkning.

Ska han bara åka lite för skojs skull och inte har tänk sig någon rampåkning eller avancerade trick kanske en longboard vore något att testa? De är lite lugnare i sitt uppträdande och lite mjukare om man bara glider fram längs en gångväg eller något.

Det som nästan verkar trendigast idag (som man ser flest kids på stan med) är långbrädor och plastbrädor.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Kille har som sagt aldrig stått på en bräda men ögonen lyste när han såg sånt här:
 

Bifogat

  • 5_MOT0185.jpg
    5_MOT0185.jpg
    35.1 KB · Visningar: 167

Rber

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2012
Ort
Västkusten
Hoj
FZ6-N S2, 2009
Smit in på oneoff på Kungsgatan (nyöppnat i gamla RipCurl butiken) finns bra men enkla färdiga paket för några hundringar. Det enda att tänka på egentligen är att inte köpa en bredare bräda om du skulle få för dig att köpa lösa delar och skruva själv!
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
En sån här kanske?

Okej, kanske inte så relevant egentligen, men den verkar tuff ;).
 

Bifogat

  • girl1.jpg
    girl1.jpg
    21.2 KB · Visningar: 159

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Någon som har koll på brädor för ännu mindre barn? Leksaksaffärernas brädor är ju rena skämtet med suddgummin i truckarna och hårdplasthjul. Jag söker en bräda med "riktiga" delar men i mindre storlek till Lillkorv.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Lättast är om du mäter ungen.
Från marken upp till grenen med skor.

Brädan ska inte vara högre :tummenupp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Lättast är om du mäter ungen.
Från marken upp till grenen med skor.

Brädan ska inte vara högre :tummenupp

I mitt fall skulle en så liten bräda bli knappt synlig då Lillkorv skall fylla 6. Han kommer inte använda brädan för att göra ollies och kickflips utan skulle nog hellre se att han kan växa i brädan och tills dess lära sig ta fart, "hatta"(!?), och åka på den och svänga i svag lutning.. En bräda som är proportionerlig för honom skulle bli för liten och för instabil så den minsta tänkbara juniorbräda är nog ett bättre köp. Den du länkade till är nog i rätt storlek men känns lite väl tilltaget med 850:- för en bräda åt en 6:åring.

Edit:
Vad fan heter det när man åker genom att "hatta" med brädan? Vi kallade det så när farsan byggde en ramp åt mig på baksidan någon gång runt 87-88 men vad kallas tekniken nu för tiden? Finns det något begrepp?
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
I mitt fall skulle en så liten bräda bli knappt synlig då Lillkorv skall fylla 6. Han kommer inte använda brädan för att göra ollies och kickflips utan skulle nog hellre se att han kan växa i brädan och tills dess lära sig ta fart, "hatta"(!?), och åka på den och svänga i svag lutning.. En bräda som är proportionerlig för honom skulle bli för liten och för instabil så den minsta tänkbara juniorbräda är nog ett bättre köp. Den du länkade till är nog i rätt storlek men känns lite väl tilltaget med 850:- för en bräda åt en 6:åring.

Okej då förstår jag.

Priset tycker jag är ganska bra då min första bräda hamnade på 1500 kr, och det var 1997 :tungan
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Okej då förstår jag.

Priset tycker jag är ganska bra då min första bräda hamnade på 1500 kr, och det var 1997 :tungan

Jo, jämför men i början på 90-talet(och tidigare) var man å andra sidan hänvisad till de renodlade skejtbutikerna. Blir nostalgisk till minnena hur man stod å dregglade över Powell Peralta & Alva-brädorna på Street Style på Olofsgatan.. Det var ju samma sak med snowboard. Nu är sporterna så stora att det finns såpass många budgetmärken som når mer än tillräcklig kvalitét för nybörjaren att det känns överflödigt att betala för mycket. På samma sätt skulle jag inte rekommendera en nybörjare på skidor att gå till alpingaraget eller nybörjarsnowboardaren att gå till OneOff då Stadium & Inter Sport har nybörjarmodeller som är mer än tillräckliga för halva kostnaden..
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jo, jämför men i början på 90-talet var man å andra sidan hänvisad till de renodlade skejtbutikerna. Det var ju samma sak med snowboard. Nu är sporterna så stora att det finns såpass många budgetmärken som når mer än tillräcklig kvalitét för nybörjaren att det känns överflödigt att betala för mycket. På samma sätt skulle jag inte rekommendera en nybörjare på skidor att gå till alpingaraget eller nybörjarsnowboardaren att gå till OneOff då Stadium & Inter Sport har nybörjarmodeller som är mer än tillräckliga för halva kostnaden..

Jupp. Tiderna förändras verkligen :)

Börja med den billiga du hittade, den kommer räcka toppen ett bra tag :tummenupp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Varför har alla brädor så förbannat hårda hjul nu för tiden? Har alla en betongpark på baksidan eller vad handlar det om?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Kulturen är tyvärr jävligt märkesbögig. Warp och andra "påhittade" märken kommer han tyckta är töntigt snart. Köp en billig men från ett riktigt märke. Då slipper han bli mobbad för det. Reservdelar kan man inte ha långt till om man har internet.
 

jetson

Guest
Edit:
Vad fan heter det när man åker genom att "hatta" med brädan? Vi kallade det så när farsan byggde en ramp åt mig på baksidan någon gång runt 87-88 men vad kallas tekniken nu för tiden? Finns det något begrepp?

Varför har alla brädor så förbannat hårda hjul nu för tiden? Har alla en betongpark på baksidan eller vad handlar det om?

Hehe vi kallade det nog också att hatta. Var iofs längesen 10-15 år sen. Hårda hjul måste man ju ha om man kör street annars fastnar man när man grindar plus får sämre pop, iaf vad jag kan komma ihåg. Lättare att reda ut sneda landningar på flippar osv. Går inte "slidea" så bra på asfalten med mjuka hjul heller, och det är jääävligt coolt att dra en fett tweakad late 180 och slidea sista biten..

Fan man kanske skulle leta fram brädan.. :)
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top