Vibrerande rs 125

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Hej!

Var ute o åkte med hojen en ganska lång bit och precis under en omkörning så bara poffade det till och så började den vibrera ganska mycket från motorn. Jag drog in kopplingen och stängde av. Eftersom jag var långt hemifrån så ville jag testa att starta den igen efter att den hade svalnat, men den vibrerade fortfarande så farsan kom o hämtade mig med kärran.

Någon som har någon ide om vad som kan vara fel? Typ vevlager eller ngt sånt? Tack på förhand!
 

frigol33t

Ett hjul - j*vligt kul
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Växjö/Staffanstorp
Hoj
KTM EXC 125 SM
vibrerar den lika mkt stillastående som om du kommer i, säg 50 km/h? mer varvtal ger mer vibrationer? tänkte att hjullagrena var slut först men om den vibrerar stillastående (+ att du skiver att det vibrerar från motorn) så är ju det borträknat :hihi :näsblod
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Den vibrerar mer ju mer jag gasar, jag har inte startat den sen det hände p.g.a. att den kanske går sönder ännu mer då.
 

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Kanske är en bult till något motorfäste som har ramlat av, ta dig en titt. det är kanske bara en bult någonstans som har ramlat av.
kolla det ifall du vill:)
är ju inte säker men det är inte omöjligt:tuttar
:tummenupp
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Kanske är en bult till något motorfäste som har ramlat av, ta dig en titt. det är kanske bara en bult någonstans som har ramlat av.
kolla det ifall du vill:)
är ju inte säker men det är inte omöjligt:tuttar
:tummenupp

Tack för förslaget! Ska kolla en extra vända på de
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Kan vara lagerna som gjort sitt.

Självklart kollar du fäste osv först innan du river motorn för koll av lager.
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
det var inte fästena som satt löst eller ngt sånt, jag var precis i garaget o kolla:( så nu antar jag att det kan bli både dyrt och pilligt, inte precis något jag hade längtat efter:huvet
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Nu är motorn ur. När jag öppnade kopplingskåpan så fick jag se att två av plastkugghjulen var alldeles sönder tuggade. Det ena (på bilden) är det som sitter direkt på vevaxeln. Det kanske inte syns så tydligt på bilderna men det är ojämnt söndertuggat, kan det vara orsaken till att hojen vibrerar? Jag tycker att vibrationerna inte borde varit så kraftiga bara för det lilla kugghjulet som inte alls väger mycket.

Vevaxeln går mycket jämnt och fint. Jag provade att rycka lite i vevaxeln för att se om det glappade i lagrena men den sitter fint. Går det att märka om lagrena är trasiga på det här sättet?
 

Bifogat

  • DSC01208jkgh.jpg
    DSC01208jkgh.jpg
    68.8 KB · Visningar: 78
  • DSC01210.JPG
    DSC01210.JPG
    71.8 KB · Visningar: 78

KrogeN

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia AF1 125cc - 91
De e bara onödigt att riva ner blocket, du kände ju på vevstaken om de glappade o gör de inte de då så e dem ok, skulle tro att nån bult till motorfästet lossnat eller gått av:)
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
De e bara onödigt att riva ner blocket, du kände ju på vevstaken om de glappade o gör de inte de då så e dem ok, skulle tro att nån bult till motorfästet lossnat eller gått av:)

Det var inge fel på någe bultar till motorfästena. Alla var så hela o fina, jag hade till och med svårt att få loss motorn så hårt som den satt. Men jag är lite tveksam på om att det trasiga plastkugghjulet kan skapa så mycket vibrationer som det ändå blir
 

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Men det plastkugget som är minst trasigt är ju balansaxeln. Köp nya kugg så blir det nog bra sen.
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Hur ska kugghjulen vara placerade för att det ska bli rätt, ska markeringarna vara mot varandra eller?
 

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Ja, markeringarna mot varandra. Sätt på kugget på vevaxeln först. Då är det ju ett spår i vevaxeln och ett i kugghjulet. Ha kolven i ÖD, då blir det lite lättare att passa in balansaxeln. Sen gör du samma sak med det andra kugget, men du ser samtidigt till att kugghjulen passar ihop med "ytterspåren". :)
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Tack så mkt för hjälpen!:)
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Nu är hojen ihopsatt igen. Fick vänta på delar i drygt två veckor från geiwiz men dem är väl inte kända för att vara snabba. Nu går iaf hojen mycket bättre på tomgång och upp till runt 6-7000 men sen tycker jag att den börjar vibrera konstigt på något annat sätt, kan jag ha glömt något? Tips? Menmen, den går iaf nu.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top