Vibrerande framända vid inbromsning

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Någon som vet vart man kan få tag i den här i Sverige eller EU till en GTR1400?
Alla jag hittar på från UK och den leveransen ju sån tid när Postmord skall fundera på intullning i någon månad först.

1716217658463.png
 

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Lager - OK
Skivor/belägg - OK
Däck - OK
Gaffeln, släppt alla förband och dragit enl. tips här i tråden - OK
Styrhuvud - OK
Inga glapp - OK
Stämmer det så långt?

Kastar fälgen åt något håll? I sidled eller radiellt (utgå från gaffelben som fixpunkt, har du inte mätklocka så håll en liten mejsel eller strumpsticka o rotera hjulet
Har ej tagit loss styrhuvud eller kollat lager där, men känner inget glapp.
Skall dock ge mig på den med. Men det är ju en "liten" process att komma åt med kåpor överallt.

Fälgen är oskadad, vobblar inte eller tar i om man snurrar den och har fast mätpunkt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Någon som vet vart man kan få tag i den här i Sverige eller EU till en GTR1400?
Alla jag hittar på från UK och den leveransen ju sån tid när Postmord skall fundera på intullning i någon månad först.

View attachment 498716
Hur ser motgående detalj ut??? Är det en kronmutter på styrhuvudet? Kommer du åt med en haknyckel?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Någon som vet vart man kan få tag i den här i Sverige eller EU till en GTR1400?
Alla jag hittar på från UK och den leveransen ju sån tid när Postmord skall fundera på intullning i någon månad först.

View attachment 498716
Man tar en lämplig hylsa och modifierar snyggt med vinkelslip och dremel!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det får bli nästa punkt att kolla.
När jag satt på hojen, drog handbromsen och juckade fram och tillbaka så kunde jag ibland höra hur det klockade/klickade från styrlagrat. Och om jag la vänster pekfinger framför/under gaffelkronan så fingret samtidigt rörde gaffelkrona och styrhuvud så kunde jag känna glappet.
Pallade upp hojen under motorn så att framgaffeln/hjulet hängde fritt, yog av övre gaffel-kronan, lossade den övre av de två hakmuttrarna, drog åt den undre att halvt varv, kollade så att lagret löpte lätt, drog övre hakmyttern, satte tillbaka kronan och tog en kopp kaffe.
 

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Upplever lite samma på min Fazer. Ska faktiskt kolla tipset att dra styrlagret lite hårdare. Op moppetiden upplevdem an samma sak om det var glapp på fjäderbenen. Det känns ingen glapp. Men som skrivit finns det en visst spänn på stytlagren där det kanske inte känns glapp men ändå kan dras hårdare.
Nu spännt styrlagret och det hjälpte ganska mycket. Det kundes dra mycket hårdare än jag trodde. I början märkte jag med kökörning att det kanske var lite väl hård, men nu har det satt sig och även vid längsam körning följer styret fint.

Kan inte säga att alla vibrationer/skakningar är 100% borta under alla omständigheter. Kan vid dåligt underlag, stenhård och bromsning ibland vara lite ryckigt. Men i vilket fall mycket bättre. En som kör lite snällare skulle nog inte märka av det, tror jag.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nu spännt styrlagret och det hjälpte ganska mycket. Det kundes dra mycket hårdare än jag trodde. I början märkte jag med kökörning att det kanske var lite väl hård, men nu har det satt sig och även vid längsam körning följer styret fint.

Kan inte säga att alla vibrationer/skakningar är 100% borta under alla omständigheter. Kan vid dåligt underlag, stenhård och bromsning ibland vara lite ryckigt. Men i vilket fall mycket bättre. En som kör lite snällare skulle nog inte märka av det, tror jag.
Du har dragit det och det funkar bättre - kanske skulle fundera på att öppna upp o kolla om a) fettet inte torkat in b) lagret korroderat. Det verkar ganska troligt att det är något i lagret eftersom allt annat är kollat

Tillägg - såg precis att du kommit in i tråden med samma problem som TS, men rådet är detsamma
 

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Hej!
Mitt inlägg var mer en bekräftelse till TS att det kan vara värd att se över styrlagret, då just denna kan vara boven.

I mitt fall är styrtlagret inte gammal (nu typ 5 år), så tror inte att är det redan är dåligt. Bara att det behövdes en justering.

Har även sett det med bilar att den dålig bärarmsbusning kan leda till bromsvibrationer.
Även med moppen att själva gaffelbenen var urslitna. Men på MC:en skulle det nog snart leda till oljeläckage vid packboxarna, så om de är torra, tror jag inte så mycket på det.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top