Vibrationer CBR600RR -08

mykologen

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2014
Ort
Stockholm
Hoj
K9, Suzuki GSXR600
Tjena!

Jag har problem med vibrationer mellan 4000-6000 rpm. Mest är det i dyna och fotpeggar. De är ganska obehagliga så tror det är nått på tok. Står jag still och varvar får jag samma vibrationer som mer eller mindre sprider sig i Mc:n. Därför bör det inte ha att göra med hjullager/packningar utan snarare med motor eller utblås.
Extra tydligt blir det när man motorbromsar ner från ca 7000 till 4000rpm.

Tänkte därför fråga om ni med CBR600RR känner igen dessa vibrationer? Sen undrar jag om ni har några tips på vilka delar jag bör kontrollera/felsöka? :va

I värsta fall får jag lämna in den på verkstan men det lär sluta upp dyrt. :gråta

Sitter ett Yoshimura RS5 (slipon) på samt PowerCommander men den är nollställd. Dryga 1700 mil och servad i slutet på förra sommaren.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Dyrt eller billigt, de är en smaksak :D

Känner igen vibrationerna men mina kändes även längst ut på styrpiggarna.

Lättast är att gå över alla motorbultar.

På min va de kopplingskorgens glidlager som sagt upp sig & blivit för stort spel i kopplingskorgens glidyta, bytte kopplingskorg, glidlager, sen försvann alla otäcka vibrationer på min :tungan.

Vad just dina vibrationer beror på behöver inte alls vara som mitt fel.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Kör en sväng på en äldre KTM stånka så ska du se att det känns bättre sen! :hihi

Jag känner inte igen vibrationerna på CBRen nej
 

mykologen

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2014
Ort
Stockholm
Hoj
K9, Suzuki GSXR600
Gick igenom allt jag kunde, men tror jag får ta den till verkstan. Tack ändå! Märkligt att en Honda med så få mil ska skita sig såhär...
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Du får gärna säga hur det gick och vad verkstaden bytte sen :brinnerup
 

mykologen

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2014
Ort
Stockholm
Hoj
K9, Suzuki GSXR600
Det ena motorfästet var tydligen för hårt åtdraget. De drog åt allt enligt Hondas rekommendationer men blev ingen som helst skillnad. Så insatsen på verkstan var inget att hurra för.

Blev tipsad om att prova med originalljuddämparen eftersom det är upphängd på ett annat sätt. Får se om jag ger mig in och undersöker glidlager som Ferspeedboy nämnt, annars är nästa service 500 mil bort (2400 mil).
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Glömt av totalt en sak att nämna, min urartade sig också mer på ett annat vis, drog man in kopplings handtaget så sluta vibrationerna att existera, så testa
 

mykologen

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2014
Ort
Stockholm
Hoj
K9, Suzuki GSXR600
Du har rätt. Provade det idag. Spelar ingen roll vilken hastighet jag håller, drar jag in kopplingen försvinner alla vibrationer. Men självklart faller motorvarven också. varvar jag till samma varvtal med kopplingen intryckt känner jag dock av liknande vibrationer. Testar ut det mer idag.

Det betyder att det är troligt att något är slitet/trasigt i kopplingskorg? Krävs det inte specialverktyg för att öppna upp den?

Att de inte kontrollerade det på verkstan...
 
Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Du har rätt. Provade det idag. Spelar ingen roll vilken hastighet jag håller, drar jag in kopplingen försvinner alla vibrationer. Men självklart faller motorvarven också. varvar jag till samma varvtal med kopplingen intryckt känner jag dock av liknande vibrationer. Testar ut det mer idag.

Det betyder att det är troligt att något är slitet/trasigt i kopplingskorg? Krävs det inte specialverktyg för att öppna upp den?

Att de inte kontrollerade det på verkstan...

Verkstäder är i regel fullständigt värdelösa på att felsöka, man måste peka vart dom ska leta för att dom överhuvudtaget ska titta....
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Du har rätt. Provade det idag. Spelar ingen roll vilken hastighet jag håller, drar jag in kopplingen försvinner alla vibrationer. Men självklart faller motorvarven också. varvar jag till samma varvtal med kopplingen intryckt känner jag dock av liknande vibrationer. Testar ut det mer idag.

Det betyder att det är troligt att något är slitet/trasigt i kopplingskorg? Krävs det inte specialverktyg för att öppna upp den?

Att de inte kontrollerade det på verkstan...

Känns väldigt snarlikt mitt bekymmer.

Nej du behöver inga specialverktyg, du behöver inte ens hälla ut motoroljan om du lutar hojen åt vänster.

Bara skruva loss delarna & få de uppmätt :)

https://www.youtube.com/watch?v=wQSHHdDJsD8
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top