VFR 400-tråden

Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Jag har för mig att jag tidigare tagit upp fyrahundrornas lilla egenhet att ha dålig kylning. Så nu när hojen står utan kåpor i garaget så har jag försökt se om man skulle kunna klämma dit en till liten kylare eller hitta på någon annan fullösning:D (Det bästa vore ju att köpa nya bättre kylare, men man är ju snål...)

Hur som helst, när jag står och studerar kylarna så slår det mig att jag inte blir klok hur vattnet strömmar genom kylarna.

I den övre kylaren så kommer vattnet in i övre delen. I den nedre delen på kylaren sitter en slang på varsin sida som leder ner till den nedre kylaren. I den nedre kylaren så finns ytterligare en "öppning" där en slang leder vatten bort mot vattenpumpen.

Jag trodde att principen var att vatten skulle strömma från ena sidan, genom kylaren till den andra. Men i fallet här så borde det ju strömma in vatten på båda sidor i kylaren, vilket borde ju upphov till dålig genomströmmning.:va

Uppenbarligen så funkar det ju men jag kan inte få grepp om det.

Hoppas att det syns på bilden hur kyleriet är upbyggt.

IMG_0217.jpg
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Hej!

Har köpt en 92 NC30. Behöver ett bullerintyg till den för att kunna få den registrerad. Någon som har ett sådant intyg/vet var jag kan köpa ett? (Dekra hade inget till den modellen)

//Tommy
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Hej!

Har köpt en 92 NC30. Behöver ett bullerintyg till den för att kunna få den registrerad. Någon som har ett sådant intyg/vet var jag kan köpa ett? (Dekra hade inget till den modellen)

//Tommy

Grattis! Berätta gärna lite mer och posta lite bilder.

Vet inte om det är svar på din fråga, men detta är ett tidigare inlägg från mig som berör ljuddämpningen.



"Nu har plåtarna kommit och hojen finns i det svenska registret.
Det som var bekymmer inför regbesiktningen var: ej e-märkta strålkastare fram och som det skulle visa sig senare att det inte satt en original ljuddämpare på. Lösningen med strålkastarna kan man se några inlägg upp i tråden. Knivigare var det med ljuddämparen. Besiktningsmannen på Carspect i Arninge krävde en originalljudämpare för att han skulle kunna "vara säker" på den inte lät för mycket. Alternativet var att hitta en annan ljuddämpare och sedan låta SFRO för dyra pengar mäta ljudet och utfärda ett intyg på att ljuddnivån är godkänd. Det lustiga är det varken finns en skylt på hojen som talar om hur mycket den låter original eller några liknande uppgifter i de engelska papperna.

Ett samtal till Opus tekniska avdelning gav svaret att på så pass gamla hojar kan det vara svårt att hitta originalljudämpare, en eftermarknadsdito som motsvarar original var därför ok. Som tur var så hade jag en ful supertrappdämpare liggandes, visserligen lät den ganska mycket trots större volym och diskar monterade. Därför utnyttjade jag helt enkelt att diskarna satt där och stoppade den full med isoleringsull och en diskboll. Ändstycket på dämparen preppades med en botten från en ölburk som sattes fast med silikon. I denna botten borrades ett hål för att minska utloppsarean och därmed ljudnivån.

Efter modifieringen mätta jag upp 87 dB(A) vid 7000 rpm, något som dom inte borde kunna klaga på då det flesta hojar ligger mellan 89 och 95 dB(A) i standardutförande. Värt att tilläggas är att de mekaniska ljuden från motorn vid samma varvtal mättes upp till 92 dB(A).

Väl på besiktningen så gjordes en kombinerad reg och kontrollbesiktning samtidigt. Denna tycker jag var förvånansvärt kort och besiktningsmannen provade inte ens hojen utan verkade mest titta på att lampor och blinkers var e-märkta. Jag hade förväntat mig en betydligt grundligare koll. Kan bero på att han inte var den ordinarie. Hojen vägdes och fick ramnumret undersökt en andra gång med hjälp av en annan besiktningsman, gissar att dom inte förstod varför det började med NC30 när hojen heter VFR 400...

När det var avklarat gavs beskedet att den var godkänd, han kommenterade dock att ljuddämparen borde vara original eller åtminstone e-märkt men att dom brukade släppa igenom äldre hojar bara dom inte lät för mycket. Kalaset gick på totalt 2300kr för kontrollbesiktning, regbesiktning och vägning. "
 

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Hoj
929 Fireblade, KTM 990 SMT, CRF450, Ape RS125
Har varit sugen på en småkubikare ett tag och en Honda nc30 eller nc35 hade passat bra i stallet tror jag. Men var är det bäst att försöka få tag i en idag? Här i norden finns ju så få. Vanligar i England, men nu efter brexit så vet jag inte hur det är med import därifrån, och kan man dessutom ens få tag i lyktor för högertrafik att montera ? Några få verkar ju finnas i tyskland, kan det vara ett alternativ? Några andra idéer eller tips ? En CBR250RR mc22 hade även varit ett intressant alternativ, men dessa är ju ännu ovanligare..
 

RevHard

Honda Tok
Gick med
13 Jun 2010
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda VFR400R NC30
Har varit sugen på en småkubikare ett tag och en Honda nc30 eller nc35 hade passat bra i stallet tror jag. Men var är det bäst att försöka få tag i en idag? Här i norden finns ju så få. Vanligar i England, men nu efter brexit så vet jag inte hur det är med import därifrån, och kan man dessutom ens få tag i lyktor för högertrafik att montera ? Några få verkar ju finnas i tyskland, kan det vara ett alternativ? Några andra idéer eller tips ? En CBR250RR mc22 hade även varit ett intressant alternativ, men dessa är ju ännu ovanligare..

Hej, har en nc30 som jag funderar på att sälja.
Hör av dig om du är intresserad!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top