Vevrenovering Honda CB 650 -82

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Spenaten
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
Har just obducerat rovan från min urgamla Honda 650 och inser att jag står inför byte av både vevaxellager OCH vevstakslager...
Min fråga till församlingen är enligt följande; kan man återanvända överfallsbultarna i vevstakarna, eller är det nya som gäller vid återmontering? Tacksam också på tips om hur man väljer rätt vevaxellager när nån idiot har blästrat bort den instansade bokstavskombinationen på blocket som ska underlätta detta.
tack på förhand
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Vevstaksbultarna brukar man återanvända då det är gamla traditionella bultar som man inte drar över sträckgräns.
På CB750-900-1100 brukar man köra på dom lager som ger störst spel. Gula. Vet inte om färgkoderna är lika på 650. Skillnaden på lagren är pytteliten, så det blir inte fel att använda större spel, tunnare lager.

Är blocket blästrat? Vet personer som blästrat och supernoga tvättat blocket 10 tal gånger, men ändå fått sand kvar i motorn som förstört lagren.....
 

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Spenaten
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
Tack för snabbt svar Mats! Blocket är sannolikt blästrat och lackat av någon tidigare ägare en gång i tiden... Köpte hojen med motorn levererad urtagen ur ramen. Enligt säljaren (som inte kört med den själv, han skulle bara ha den för fuggarna) så hade ägaren före honom lyft ur motorn för att snygga upp den lite. Det var tydligen 10-15 år sedan, och sen dess hade allting bara blivit liggande. Jag tog en chansning och öppnade aldrig motorn, kollade bara ventilspel, i med olja och nytt filter, trackerstukade hojen och så har jag kört med den över sommaren. Har noterat ganska stor oljeförbrukning, samt att startmotorn haft ett tufft jobb att dra runt motorn - nåt som jag trodde berodde på risigt batteri och sliten startmotor..., men sannolikt har varit lagerproblem hela tiden.
Har också haft ett ganska elakt kamkedjerassel som jag ej lyckats kurera med spännare, tänkte att det handlade om att kedjan sträckt sig för mycket, men när jag nu rev motorn visade det sig att glidskenan som ligger i främre delen av kamkedjetunneln hade gått av - på två ställen! märkligt nog låg bitarna kvar på plats och hade inte ställt till ngt. Tyvärr hade kamkedjan gnagt av en del gods från blocket. Anledningen till rivningen var att jag under en kvällstur upplevde att motorn tappade kraft och att jag fick ett annorlunda skramlande ljud i motorn. När jag tappade ur oljan såg den ut som metalliclack.. testade med magnet men inget var magnetiskt så jag antar att det var alu och babbitflakes. Hittade även en sprucken kolvring i ettans cylinder - kanske det jag kände när den tappade kraft. Utöver detta ser motorn ut att vara i märkligt bra skick med tanke på ålder och mil (ca 7000mil..). Nu betalade jag inte många kronor för hojen, tänkte att jag skulle köra den så länge den gick och sen göra bojsänke av den, men på nåt sätt har jag fått svårt att göra mig av med den... så går den att återuppväcka från de döda för rimliga pengar behåller jag den!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top