Tack för snabbt svar Mats! Blocket är sannolikt blästrat och lackat av någon tidigare ägare en gång i tiden... Köpte hojen med motorn levererad urtagen ur ramen. Enligt säljaren (som inte kört med den själv, han skulle bara ha den för fuggarna) så hade ägaren före honom lyft ur motorn för att snygga upp den lite. Det var tydligen 10-15 år sedan, och sen dess hade allting bara blivit liggande. Jag tog en chansning och öppnade aldrig motorn, kollade bara ventilspel, i med olja och nytt filter, trackerstukade hojen och så har jag kört med den över sommaren. Har noterat ganska stor oljeförbrukning, samt att startmotorn haft ett tufft jobb att dra runt motorn - nåt som jag trodde berodde på risigt batteri och sliten startmotor..., men sannolikt har varit lagerproblem hela tiden.
Har också haft ett ganska elakt kamkedjerassel som jag ej lyckats kurera med spännare, tänkte att det handlade om att kedjan sträckt sig för mycket, men när jag nu rev motorn visade det sig att glidskenan som ligger i främre delen av kamkedjetunneln hade gått av - på två ställen! märkligt nog låg bitarna kvar på plats och hade inte ställt till ngt. Tyvärr hade kamkedjan gnagt av en del gods från blocket. Anledningen till rivningen var att jag under en kvällstur upplevde att motorn tappade kraft och att jag fick ett annorlunda skramlande ljud i motorn. När jag tappade ur oljan såg den ut som metalliclack.. testade med magnet men inget var magnetiskt så jag antar att det var alu och babbitflakes. Hittade även en sprucken kolvring i ettans cylinder - kanske det jag kände när den tappade kraft. Utöver detta ser motorn ut att vara i märkligt bra skick med tanke på ålder och mil (ca 7000mil..). Nu betalade jag inte många kronor för hojen, tänkte att jag skulle köra den så länge den gick och sen göra bojsänke av den, men på nåt sätt har jag fått svårt att göra mig av med den... så går den att återuppväcka från de döda för rimliga pengar behåller jag den!