Vevhusventilation

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Hej hej igen!

Det börjar arta sig med bygget efter ett heroiskt arbete av Peter Andersson i onsdags.

Funderar lite gällande vevhusventilationen...

Funkar det att bara dra in den gamla slangen till en behållare, eller måste det finnas någon avluftning från behållaren?

Tjackade en sån här:
http://www.cutlery-shop.com/images/travellerblue3c.jpg

Vad tror ni?:hihi

Bode funka som expansionskärl också, eller?
Jag har nämligen världens fulaste plastkärl som ser ut att vara hittad på skroten idag...:3freak

Tack på förhand! :Bugar
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
ja den får inte vara tät, då trycker det ut olja nånstanns!
 

Dr.Bike

Guest
EN av de tysta trotjänarna på din hoj som du väl knappast ägnar någon större omtanke är vevhusventilationen.
Eller?
Vad vet jag: Kanske du åker omkring mest hela dagarna och funderar på hur ventilationen mår? Om den är igenbeckad eller om/hur den fungerar.
Hursomhelst, här är en text jag skrev för länge sedan när några andra hade frågat om det här.
Så håll tillgodo:



En ofta förbisedd sak på våra motorer är vevhusventilationen. Den hade jag tänkt reda ut lite grann här. Den är viktigare än vad man först kan tro! Den har flera uppgifter. En är att leda ut det övertryck som bildas i vevhuset med anledning av de förbränningsgaser som letar sig förbi kolvringarna, samt luftens egen värmeexpansion.
Huvuddelen av trycket är dock att hänföra till kolvringsläckage. Så ju tightare och fräschare ringarna är desto mindre övertryck bildas. Det här är en kunskap som du framförallt kan utnyttja dig av då du är spekulant på en bil eller hoj. När motorn är genomvarm och går på tomgång tar du bort oljepåfyllningslocket. Ur hålet skall det bara komma en viskning. INTE en stormvind! Då är ringarna sannolikt slut! Mer om detta senare.

Nåväl, back on track: Detta övertryck måste ta vägen någonstans, och är inte ventilationen dimensionerad för detta, ELLER blockerad, då händer tråkiga saker. I värsta fall blir övertrycket så stort att man blåser vevaxeltätningar eller andra känsliga packningar. I lindrigare fall blir motorn "bara" en oljeläckande smutsgris. Det kan oxå vara bra att veta att det är förenat med inte allt för små effektförluster vid felaktigt dimensionerad vevhusventilation!

Hur då? JO! Vid kolvarnas upp och nedåtgående rörelser så bildas en pumpeffekt inne i motorn. Luften skall rusa än hit än dit. Dessa pulsationer kommer i disharmoni med kolvarna p.g.a. luftmassans tröghet m.m. Detta får till följd att tryckvågor möts på ett ogynnsamt sätt (jmf.knackning/detonation) under kolvarna och tenderar att motarbeta dessa. O-bra! På trimmade storvolyms v-twinnar är detta särskilt uttalat, och det kan finnas 6-8 hästar att hämta bara i detta med en korrekt avstämd ventilation! Jomänn!
Gamla motorer har oftast som original en underdimensionerad vevhusventilation då detta inte varit särskilt uppmärksammat. Så du som ändå har din motor isär kan med gott samvete och en borr hjälpa din motor att "andas".

Det finns två huvudmetoder för evakuering. De är POSITIV eller NEGATIV vevhusventilation.
Positiv innebär att man återleder vevhusgaserna in via luftburken in i motorn igen. NEGATIV hör man nästan på ordet att det är en miljövidrig metod och mycket riktigt så släpper man skiten rakt ut i naturen. Gamla hojar har oftast... Just det! NEGATIV! Rätt gissat. Det här är en generationsfråga. Äldre motorer hade det så. Men så här kan du enkelt göra: (Jag refererar till CB 750) Kapa ventilationsslangen mellan oljetank och kamkåpa. Sätt i en passande T-koppling. Led in T:et i luftburken. Tyvärr måste du borra ett hål. Men vad gör man inte för miljön?

Nu har vi vunnit två segrar. 1: Du leder in de sunkiga oljedimmorna till förbränning i motorn (De kommer sen ut som rent syre... Skoja bara!) Men förbrända och mindre skadliga. 2: Du har (I teorin) skapat ett lätt undertryck i motorn så att din gamla flottkotte (I teorin) blivit tät!
DESSUTOM suger vi ut gaserna högst upp i motorn där de förhatliga vattenångorna samlas. Vips så blev vi av med dem på kuppen. Det finns inte många ämnen förutom vatten som kan bryta ned en fin oljas egenskaper så effektivt.
Ventilationen på motorns baksida låter du vara öppen.
Så ut i garagen nu och kolla att ventilationen inte är blockerad.

Som kuriosa kan ni se på vevhusventilationsslangarna på mycket högt trimmade motorer. De är ofta grova som en...ja, grov slang helt enkelt! Detta är som du nu förstår inte av en slump eller beroende på att de skulle vara i behov av nya kolvringar! Så skulle man ju KUNNA tolka det med ledning av det vi sa tidigare. För det FINNS de som verkligen skulle behöva dessa monsterslangar på sina standardmotorer p.g.a. otäta ringar. LÄS beg. BMW-bilar! I alla fall de som körts av en s.k. "entusiast". Sällan eller aldrig har jag varit med om en motorfamilj som det verkligen STORMAR ur oljepåfyllningslocket på som dessa då de är slut!
Ett annat exempel där man kan ha nytta av ett trick relaterat till vevhusventilation är Mercadieslar. Där kan man ta ur oljestickan och sedan blockera vevhusventilationen med tummen. Kommer motoroljan upp SNABBARE än fem sekunder efter att tummen satts dit är motorn "slut". Genomvarm motor givetvis i bägge fallen. Se där, vad man kan ha "vevhusventilation" till!

Det är många finesser på ett spett!


Eder: Dr.Bike
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kan tillägga att mina 1292cc turbohoj inte trycker ur sig mer än en fingerborg med olja på en helgs rejsande. Mindre kladd och mer effekt! Tyvärr allt för mycket effekt idag på en halkig bana.
 

Dr.Bike

Guest
andersbrink skrev:
Kan tillägga att mina 1292cc turbohoj inte trycker ur sig mer än en fingerborg med olja på en helgs rejsande. Mindre kladd och mer effekt! Tyvärr allt för mycket effekt idag på en halkig bana.

Aha! Där är DU! Ok, jag var ju på väg upp för å kolla på dig, men det har ju inte gjort annat än regnat...
Såg i Borlängetråden att du haft probs.
Tråkigt. Men du fick till det tillslut?

En fingerborg olja ut genom ventilationen = bra betyg på ditt motorbyggande.
(men du har väl asfalt i tråget! :hihi )
Ehuru: har du testat olika tjocka ventilationsslangar på dyno-bänken?

Jag såg tester på gamla harleytwinnar där det gjorde ett antal häst.
Allt relaterat till minskade pumpförluster.
Tror deras optimala ventilationsslang var 1 3/4 tum...
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Dr.Bike skrev:
Aha! Där är DU! Ok, jag var ju på väg upp för å kolla på dig, men det har ju inte gjort annat än regnat...
Såg i Borlängetråden att du haft probs.
Tråkigt. Men du fick till det tillslut?

En fingerborg olja ut genom ventilationen = bra betyg på ditt motorbyggande.
(men du har väl asfalt i tråget! :hihi )
Ehuru: har du testat olika tjocka ventilationsslangar på dyno-bänken?

Jag såg tester på gamla harleytwinnar där det gjorde ett antal häst.
Allt relaterat till minskade pumpförluster.
Tror deras optimala ventilationsslang var 1 3/4 tum...
Jag tror nog inte jag kunde få ett utförligare svar!

Menar du alltså att jag drar slangen från venten till t.ex. ena sidan toppen på flarran och kör med en lika grov och drar upp den under sadeln från andra sidan toppen på grejen.
Då kommer ju all vätska ramla ner i botten och tryckförändringarna flyga upp "där bak" nånstans???
 

Dr.Bike

Guest
t.otte skrev:
Jag tror nog inte jag kunde få ett utförligare svar!

Menar du alltså att jag drar slangen från venten till t.ex. ena sidan toppen på flarran och kör med en lika grov och drar upp den under sadeln från andra sidan toppen på grejen.
Då kommer ju all vätska ramla ner i botten och tryckförändringarna flyga upp "där bak" nånstans???

Njaeij, DU behöver inte dra några ytterligare slangar Totte, då du ju ska ha "race"ventilation, d.v.s all ventilation ner i en extern burk.

Men ff: Se till att ventilationsslangen är tillräckligt grov. Kanske de går ut flera slangar från din motor? Då får du förena dem på ett klokt sätt.
Men visst vere det tjusigt med två täta anslutningar på kärlet där ena är fråm motorn, och den andra går till luftburken (om man har en vill säga).

En tredje lösning är att svetsa i ett ejector-rör i collectorn, och sen ansluta en EGR-ventil på den, därefter vevhusventilationen på den.
Undertryckspulserna kommer då SUGA ut sunket ur vevhuset + att dessa "förbränns" likt i en EBK och så vidare.
Man slipper iaf kärlet.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Dr.Bike skrev:
Njaeij, DU behöver inte dra några ytterligare slangar Totte, då du ju ska ha "race"ventilation, d.v.s all ventilation ner i en extern burk.
...

Men, jag antar att du inte läst mina tidigare trådar och det kan ingen klandra dig för...

Hojen är numera överladdad och det finns ingen luftburk...
Antar att du inte menar att jag skall dra den till plenum??? Då går det väl åt skogen... antar jag =)
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
nej till plenum är ingen bra idé men du har "luftburken" på turbon istället nu...


när vi bromsar motorer på jobbet så kör vi bara med en kort slang från ventilation och det är en riktigt rejäl oljekvast ut från slangen, kan man knappt tor att det är sån fart på ventilation
 
Last edited:

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
PD skrev:
nej till plenum är ingen bra idé men du har "luftburken" på turbon istället nu...


när vi bromsar motorer på jobbet så kör vi bara med en kort slang från ventilation och det är en riktigt rejäl oljekvast ut från slangen, kan man knappt tor att det är sån fart på ventilation
Jag förstår inte...
Du får försöka uttrycka dig lite mer klartydligt... hehe

Vill du att jag ska dra in den till luftfiltret!?

Låter ju från vättet?! :3freak
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jag kör med rätt klen slang fast med en backventil på (typ en reedventil) så motorn inte kan suga in luft igen. Sen ner i en burk. Kommer inte mycket luft ur ett sånt system och motorn blir tät och fin
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Dr. Bike du som värkar vara en klippa inom detta område ser det bra ut + ska funka bra om man gör så här?

breather_006.jpg
 

Dr.Bike

Guest
Lam-Kaka skrev:
Dr. Bike du som värkar vara en klippa inom detta område ser det bra ut + ska funka bra om man gör så här?

breather_006.jpg

Jodå, det funkar, men...

i 99,999999 % av alla förekommande driftsfall kommer det pysa gaser UT ur slangen.
Ditt filter kommer alltså bli geggigt inifrån, och är det mycket sunk och gegga, ja då kommer det rinna från filtret.
Bättre då att leda ner slanguschlingen i en burk.
MEn det är smart att ha en uppåtgående slang från toppen första biten, för då rinner det mesta "gugglet" tillbaka, och i huvudsak kommer då bara vattenånga ur slangen.
Ser inte riktigt anledning till ett filter på ventilationen, ja om du inte ska köra ett ökenrally eller nåt...
Nä, förläng den och ner i en colaburk motsv. storlek.
Kompisen köpte en tvålbehållare i rostfritt och satte dit. Ser fränt ut, faktiskt som en liten lustgasflaska! :hihi
Alternativt kan du ju borra ett hål i ditt kolfiberfäste INNE i luftfilterhuset, men då kan det ju som sagt bli lite snorigt därinne om man inte håller efter´t.
 
Last edited:

Devil 41

Ny medlem
Gick med
8 May 2005
Ort
Vännäs
Hoj
Kawasaki
Dr.Bike skrev:
EN av de tysta trotjänarna på din hoj som du väl knappast ägnar någon större omtanke är vevhusventilationen.
Eller?
Vad vet jag: Kanske du åker omkring mest hela dagarna och funderar på hur ventilationen mår? Om den är igenbeckad eller om/hur den fungerar.
Hursomhelst, här är en text jag skrev för länge sedan när några andra hade frågat om det här.
Så håll tillgodo:



En ofta förbisedd sak på våra motorer är vevhusventilationen. Den hade jag tänkt reda ut lite grann här. Den är viktigare än vad man först kan tro! Den har flera uppgifter. En är att leda ut det övertryck som bildas i vevhuset med anledning av de förbränningsgaser som letar sig förbi kolvringarna, samt luftens egen värmeexpansion.
Huvuddelen av trycket är dock att hänföra till kolvringsläckage. Så ju tightare och fräschare ringarna är desto mindre övertryck bildas. Det här är en kunskap som du framförallt kan utnyttja dig av då du är spekulant på en bil eller hoj. När motorn är genomvarm och går på tomgång tar du bort oljepåfyllningslocket. Ur hålet skall det bara komma en viskning. INTE en stormvind! Då är ringarna sannolikt slut! Mer om detta senare.

Nåväl, back on track: Detta övertryck måste ta vägen någonstans, och är inte ventilationen dimensionerad för detta, ELLER blockerad, då händer tråkiga saker. I värsta fall blir övertrycket så stort att man blåser vevaxeltätningar eller andra känsliga packningar. I lindrigare fall blir motorn "bara" en oljeläckande smutsgris. Det kan oxå vara bra att veta att det är förenat med inte allt för små effektförluster vid felaktigt dimensionerad vevhusventilation!

Hur då? JO! Vid kolvarnas upp och nedåtgående rörelser så bildas en pumpeffekt inne i motorn. Luften skall rusa än hit än dit. Dessa pulsationer kommer i disharmoni med kolvarna p.g.a. luftmassans tröghet m.m. Detta får till följd att tryckvågor möts på ett ogynnsamt sätt (jmf.knackning/detonation) under kolvarna och tenderar att motarbeta dessa. O-bra! På trimmade storvolyms v-twinnar är detta särskilt uttalat, och det kan finnas 6-8 hästar att hämta bara i detta med en korrekt avstämd ventilation! Jomänn!
Gamla motorer har oftast som original en underdimensionerad vevhusventilation då detta inte varit särskilt uppmärksammat. Så du som ändå har din motor isär kan med gott samvete och en borr hjälpa din motor att "andas".

Det finns två huvudmetoder för evakuering. De är POSITIV eller NEGATIV vevhusventilation.
Positiv innebär att man återleder vevhusgaserna in via luftburken in i motorn igen. NEGATIV hör man nästan på ordet att det är en miljövidrig metod och mycket riktigt så släpper man skiten rakt ut i naturen. Gamla hojar har oftast... Just det! NEGATIV! Rätt gissat. Det här är en generationsfråga. Äldre motorer hade det så. Men så här kan du enkelt göra: (Jag refererar till CB 750) Kapa ventilationsslangen mellan oljetank och kamkåpa. Sätt i en passande T-koppling. Led in T:et i luftburken. Tyvärr måste du borra ett hål. Men vad gör man inte för miljön?

Nu har vi vunnit två segrar. 1: Du leder in de sunkiga oljedimmorna till förbränning i motorn (De kommer sen ut som rent syre... Skoja bara!) Men förbrända och mindre skadliga. 2: Du har (I teorin) skapat ett lätt undertryck i motorn så att din gamla flottkotte (I teorin) blivit tät!
DESSUTOM suger vi ut gaserna högst upp i motorn där de förhatliga vattenångorna samlas. Vips så blev vi av med dem på kuppen. Det finns inte många ämnen förutom vatten som kan bryta ned en fin oljas egenskaper så effektivt.
Ventilationen på motorns baksida låter du vara öppen.
Så ut i garagen nu och kolla att ventilationen inte är blockerad.

Som kuriosa kan ni se på vevhusventilationsslangarna på mycket högt trimmade motorer. De är ofta grova som en...ja, grov slang helt enkelt! Detta är som du nu förstår inte av en slump eller beroende på att de skulle vara i behov av nya kolvringar! Så skulle man ju KUNNA tolka det med ledning av det vi sa tidigare. För det FINNS de som verkligen skulle behöva dessa monsterslangar på sina standardmotorer p.g.a. otäta ringar. LÄS beg. BMW-bilar! I alla fall de som körts av en s.k. "entusiast". Sällan eller aldrig har jag varit med om en motorfamilj som det verkligen STORMAR ur oljepåfyllningslocket på som dessa då de är slut!
Ett annat exempel där man kan ha nytta av ett trick relaterat till vevhusventilation är Mercadieslar. Där kan man ta ur oljestickan och sedan blockera vevhusventilationen med tummen. Kommer motoroljan upp SNABBARE än fem sekunder efter att tummen satts dit är motorn "slut". Genomvarm motor givetvis i bägge fallen. Se där, vad man kan ha "vevhusventilation" till!

Det är många finesser på ett spett!


Eder: Dr.Bike
Mycket fakta,tack för det. :)
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Dr.Bike skrev:
En ofta förbisedd sak på våra motorer är vevhusventilationen. Den hade jag tänkt reda ut lite grann här. Den är viktigare än vad man först kan tro! Den har flera uppgifter. En är att leda ut det övertryck som bildas i vevhuset med anledning av de förbränningsgaser som letar sig förbi kolvringarna, samt luftens egen värmeexpansion.

Menar du oljeringarna ?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Pejo skrev:
Menar du oljeringarna ?

Oljeskrapringarna är väl den rätta benämningen. Vevhusventilationen behövs för att de två övre kompressionsringarna inte kan fås att hålla absolut tätt. Oljeringarna ser till att olja inte smiter förbi och kommer upp i förbränningsutrymmet utan cylinderfodrens oljefilm dräneras bort genom dräneringshålen mellan de två oljeskrapringarna.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
andersbrink skrev:
Oljeskrapringarna är väl den rätta benämningen. Vevhusventilationen behövs för att de två övre kompressionsringarna inte kan fås att hålla absolut tätt. Oljeringarna ser till att olja inte smiter förbi och kommer upp i förbränningsutrymmet utan cylinderfodrens oljefilm dräneras bort genom dräneringshålen mellan de två oljeskrapringarna.

När en motor som nått nån form av medelålder ryker lite när man drar den varvräknaren ut, dom sista 3-tusen varven(men inte annars), beror det på att kompression smiter förbi ned i vevhuset och skickar oljedimma upp till luftburken o vidare ned i cylindrarna, eller, beror det på att oljan tränger upp från vevhuset via kolvringarna ?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om man har luftburken intakt är nog det den mest bidragande orsaken vid så höga varvtal. Kör man med extern oljeuppsamlare tröttnar man till slut på att bli oljig på benen så man blir tvingad att byta kolvringarna. Slitna insugsstyrningar och tätningar bidrar även det till att en 4-taktare rykter som en 2-taktare vid gaspådrag.

Pejo skrev:
När en motor som nått nån form av medelålder ryker lite när man drar den varvräknaren ut, dom sista 3-tusen varven(men inte annars), beror det på att kompression smiter förbi ned i vevhuset och skickar oljedimma upp till luftburken o vidare ned i cylindrarna, eller, beror det på att oljan tränger upp från vevhuset via kolvringarna ?
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
andersbrink skrev:
Om man har luftburken intakt är nog det den mest bidragande orsaken vid så höga varvtal. Kör man med extern oljeuppsamlare tröttnar man till slut på att bli oljig på benen så man blir tvingad att byta kolvringarna. Slitna insugsstyrningar och tätningar bidrar även det till att en 4-taktare rykter som en 2-taktare vid gaspådrag.

Det var en antingen-eller fråga... alltså, smiter trycket förbi kolven ner i vevhuset och trycker övertryck upp i luftburken,
eller
är det olja som smiter förbi kolvringarna direkt upp i förbränningsutrymmet?
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top