Verktyg pris kontra kvalitet

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Detta har väl diskuterats redan men jag undrar om de riktigt dyra märkesverktygen motiverar priset?

Har mest kollat på Hazet och Gedore, Exempelvis så kostar en 17 delars öppen/ringnyckelsats ca 2 000kr. Jämfört med liknande Tengtools som ligger på 600kr?

Någon som vet?

Jag tänkte byta ut en del av mina verktyg och komplettera med de jag inte redan har.
 

stone

mek@spoonvalleyracing.se , depåtomte :-)
Gick med
11 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 SMC R
Tengtools är bra kvalitet!

De andra är överreklamerade.

De flesta verktyg jag köper är biltemas med 10 års garanti (spara kvittona för fan)
:tummenupp
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Köp billigt och ersätt de utslitna verktygen med dyrare diton. På det viset får du ihop en bra arsenal lite snabbare och med tiden har du sjysst kvalitet på det du använder ofta.
Men var noga med grejerna, ett slitet verktyg kan göra mer skada än nytta.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Gedore har fantastisk materialkvalitet.
Men det skulle förvåna mig om du lever länge nog att slita ut biltemaverktygen ens.

Fasta nycklar duger det gott med biltema.
Även hylsorna brukar hålla.
Spärrskaft skall man betala ordentligt för, eftersom de dyra (ofta) är tightare i mekanismen, smidigare och håller.
Det viktigaste, tycker jag, är att inte snåla på skruvmejslar, bits, insexnycklar, torx, borr och liknande.
Det är lätt att lockas av låga priser på så enkla verktyg, men där är det stor risk att man förstör mer än man lagar.

Viktigast av allt: Avlägsna alla skiftnycklar, rörtänger och polygriptänger innan du börjar meka.
De har sina syften, men skall aldrig ersätta andra verktyg.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Carniovore och skrotnisse har väl redan fått med det viktigaste.. Jag skulle satsa på att köpa ett ordentligt skåp att ha verktyg i det är ovärderligt när man mekar :tummenupp
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Tengtools är skit, förstår inte hur de kan marknadföras som proffsverktyg.
Köp hellre Biltema i så fall.

Visst är det skillnad på verktyg, finns inget som är så frustrerande som dåliga verktyg när man jobbar.

Bacho's stora hylsnyckelsats är det rea på just nu på Jula, riktigt billigt då de flesta proffsbutiker brukar ta runt 3000kr för den satsen.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Köp billigt och ersätt de utslitna verktygen med dyrare diton. På det viset får du ihop en bra arsenal lite snabbare och med tiden har du sjysst kvalitet på det du använder ofta.
Men var noga med grejerna, ett slitet verktyg kan göra mer skada än nytta.
"Billigt till en viss gräns" kanske man borde förtydliga med. De allra billigaste verktygen på Rusta, ÖoB, Clas Ohlson och liknande bör man undvika. Annars så leder det för lätt till skadade skruvskallar och stor frustration.

Det här skulle vara en "krafthylsa" som följde med en mutterknackare.
hylsa17mm.jpg

:hihi


Bacho's stora hylsnyckelsats är det rea på just nu på Jula, riktigt billigt då de flesta proffsbutiker brukar ta runt 3000kr för den satsen.
Japp. De 1495kr de tar för den nu är ett riktigt vettigt pris för bra grejer. Sedan kan man komplettera den med t.ex. Bachos lilla 3/8"-sats också.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
En del hylsor från billigare märken kan vara mkt grövre vilket medför i VISSA fall att det kan vara svårt att få på hylsan. Huruvida de få tillfällen motivera prisskillnad mm. får var och en avgöra.

Antagligen har de sämre grundämne men gått upp i dimension för att få hållfastheten.

Stötte senast på det på cykeln när jag skulle ta lös trampnavet.
Biltemas hylsor gick inte in i hålet men letade upp ett annat kit som hade tunnare väggar som fixade biffen.

Sedan är det i regel svårare att förstöra muttrar med sexkantshylsor vilket kan vara bra att ha i åtanke...
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Tengtools är skit enligt mig.

Biltema med 10 års garanti! Helnöjd med dom. Dom är iofs inte svinbilliga trots sitt ursprung.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Stötte senast på det på cykeln när jag skulle ta lös trampnavet.
Biltemas hylsor gick inte in i hålet men letade upp ett annat kit som hade tunnare väggar som fixade biffen.

Vevaxelbulten är special, där har även cykelverkstäder specialverktyg för att det är trångt, men vissa riktigt tunnväggiga hylsor/lednycklar funkar...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Efter att farsan köpte någon hylsnyckelsats av märket Kamasa för 15-20år sedan så är jag lite skeptisk till de. Hylsorna och de fasta nycklarna var bra. Men bitsen var inte av något vidare kvalitet. Och spärrskaften hade mekanismer som var ungefär lika hållbara som om de varit gjorda av flänsost. :mad:

De spärrskaften var väldigt lika de här till utseendet:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Blocknycklar-och-Hylsor/Sparrhandtag/
Men Kamasas spärrskaft ser inte likadana ut nu så förhoppningsvis så är de bättre nu.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Efter att farsan köpte någon hylsnyckelsats av märket Kamasa för 15-20år sedan så är jag lite skeptisk till de. Hylsorna och de fasta nycklarna var bra. Men bitsen var inte av något vidare kvalitet. Och spärrskaften hade mekanismer som var ungefär lika hållbara som om de varit gjorda av flänsost. :mad:

De spärrskaften var väldigt lika de här till utseendet:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Blocknycklar-och-Hylsor/Sparrhandtag/
Men Kamasas spärrskaft ser inte likadana ut nu så förhoppningsvis så är de bättre nu.

Jag har en sån sats som är över 20 år gammal, från början användes den mer eller mindre dagligen, den används fortfarande men betydligt sparsammare.

Det enda som har gått sönder är 19mm hylsan, då jag förlänge med ett 1½m långt järnrör för att få lös en mutter....
Jag fick en ny utan snack.

Skruvmejselbitsen har jag aldrig använt, det är möjligt att dom är kass, men jag använder riktiga mejslar istället.
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
Efter att farsan köpte någon hylsnyckelsats av märket Kamasa för 15-20år sedan så är jag lite skeptisk till de. Hylsorna och de fasta nycklarna var bra. Men bitsen var inte av något vidare kvalitet. Och spärrskaften hade mekanismer som var ungefär lika hållbara som om de varit gjorda av flänsost. :mad:De spärrskaften var väldigt lika de här till utseendet:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Blocknycklar-och-Hylsor/Sparrhandtag/
Men Kamasas spärrskaft ser inte likadana ut nu så förhoppningsvis så är de bättre nu.

kan ju ha å göra med hur man använder dom oxå? man skola ju icke tokdra med spärrskaft!
en vän har haft sin låda i 16år nu funkar fint,

sj kör man på bacho, kanonöjd! kommer en "kvalitetspust" bara man öppnar lådan :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag instämmer med många tidigare talare. Biltemas fasta nycklar fungerar utmärkt. Hylsorna är ok men tunnare väggar hade inte skadat, Bahco-satsen ovan är bättre då. Skruvmejslar gillar jag Belzer men det viktigaste är att du har råd att byta skruvmejslar frekvent då de slits oavsett märke och hellre en ny Biltema än en sliten dyr.

Tänger tycker jag är svårt då känslan i billigare är för dålig och oftast är de även lite klumpigare. Jag köper lösa Knipex tänger, dyrt men bra....
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Använder nästans bara kamasa, trots att jag får personalrabbat på tengtools prylar. Verkar bara få 12kantshylsor på teng, och är det rostigt, vilket det är om jag skruvar på bil, eller lättmetall, vilket det är om man skruvar på hoj, så har man bara sönder grejjerna.
Gillar kamasa prylarna faktiskt, bästa jag använt helt klart. Dock är lådan lite bajs så allting ligger på golvet var & varannan gång man öppnar.... :gnissla
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag lägger gärna ut några hundringar extra för att få hylsor i toppkvalité medan jag nöjer mig med Biltema på större delen av det fasta nyckelsortimentet även om det finns en del Kamasa där, ingen större skillnad på prylarna faktiskt.
Spärrskaft däremot kör jag bara med bra prylar då billiga sådana knäcks oroväckande fort.
Har flertalet Bacho-spärrskaft som håller måttet trots att de har några år på nacken, har gjort slut på flera Biltema och minst ett Kamasa-skaft.
Har använt några Ampro-prylar men att de ens får ha med ordet pro i namnet är en stor gåta för mig, vilken jävla dynga :mad:
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag säger en vettig låda med spärrnycklar och lednycklar å hylsor från bach. Har funkar jätte bra här hemma till olika maskiner.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
En kompis arbetar på båtvarv, dom kör mycket Biltema, & det funkar hur bra som helst (används flitigt) & som sagt, skulle det pajja så har man garanti, kan ej försvara att köpa saker som kostar 5 ggr så mycket....
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Skall man verkligen använda spärrskaft till sådana hård-dragningar som folk verkar göra som drar sönder dem? Själv har jag fått lära mig att man inte bör göra det.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top