Ventilproblem, Kawasaki garanti mm.

DonaldDuck

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Husbåt
Hoj
-09, Kawasaki ER6N
Hejsan!

Jag har en Kawasaki Er6-n och bor i ett U-land. Med andra ord konsumentlagar osv, fungerar inte som i Sverige. Har man möjlighet så blåser man alltid kunden för kortsiktig vinst. Hursom, Jag har ju i allafall Kawasaki`s 2 åriga garanti och nu är det så att jag har kört runt med fel på ventilerna i mer än ett halvår pga. Kawasaki verkstaden inte ville erkänna att det var något fel på motorn.

Men sedan jag fick BMW`s mekaniker att intyga att det var fel på ventilerna och enligt dom även annat i motorn som dom inte ville precisera då dom inte fick plocka isär den, om min garanti skall vara gällande, så undrar jag vilka långsiktiga effekter det kan ha fått på motorn när jag nu har kört runt med ca 500 mil med felinställda ventiler vilket har gjort att kolvarna inte har varit synkroniserade med varandra.

Alltså vilka delar i motorn kan ha blivit utsatta av extra slitage pga. av att ventilerna har varit felinställda?

Undrar detta därför att jag försöker få dom att byta ut motorn enligt garantin, men dom vill endast ställa in ventilerna och jag menar på att motorn måste ha fått en massa långsiktiga skador med förtidig förslitning. Vilket dom hävdar inte är fallet.

Ps. Någon som vet Kawasaki`s garantistandarder (warranty policy) finns det någon maxgräns på hur många gånger dom får laga samma fel? Maxgräns på hur lång tid en reparation får ta etc.? Frågar därför att jag har haft mer eller mindre konstanta problem med denna bågen sedan jag köpte den och dom på Kawasaki centeret inte skäms det minst för att ljuga mig rakt upp i ansiktet.

Tacksam för snabbt svar!

/DD
 
Last edited:

Där Väste

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
KXF 450 -07, CR 250 -03, RM 250 -06, SXV 550 -07, KTM 660 -05, R1 -05, CBR900 -93
Hur menar du med att kolvarna inte ar synkade?
Ar det tandningsgivare pa kammen sa explosionen sker innan/efter
korrekt grader BTDC? Kanns inte som det utan att det ar "waste spark"?
Ar det kamaxlarna som sitter fel eller ar det ventilspel?

Det jag kommer pa som kan handa om ventilspelet ar fel;
"Svetsning" pa ventilsate.
Skadad kolv.
Krokiga ventiler.
Osv.


Vilket land ar du i?
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Hur kunde BMW-mekanikerna konstatera fel utan att ha undersökt motorn?

VAD är felet?

Visuell undersökning som kan konstatera en del e att gå in med fiberoptik genom tändstifthål å kolla kolvtopp å insida av förbränningsrum.
Kolla täthet med kompprov / Leakdown

Att kunna bevisa ett minskat MTBF jmf med förväntat kan bli svårt...
 

DonaldDuck

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Husbåt
Hoj
-09, Kawasaki ER6N
Hur menar du med att kolvarna inte ar synkade?
Ar det tandningsgivare pa kammen sa explosionen sker innan/efter
korrekt grader BTDC? Kanns inte som det utan att det ar "waste spark"?
Ar det kamaxlarna som sitter fel eller ar det ventilspel?

Det jag kommer pa som kan handa om ventilspelet ar fel;
"Svetsning" pa ventilsate.
Skadad kolv.
Krokiga ventiler.
Osv.


Vilket land ar du i?

Hejsan! Tackar för utförligt svar! Skulle du kunna komma på mera saker som kan händ med motorn så vore det uppskattat, då jag isådanafall skulle ha mera att komma med för att få dom att byta motorn.

Jag har tyvärr ingen anning om vad det är för fel.. Jag är absolut ingen mekaniker utan använder bara vanligt "bond förnuft"..

Vad jag vet är att det är ett konstant men lite oregelbundet tickande när motorn är igång och att den har tappat massor i kraft/styrka/HP.

Ibland men inte ofta smäller det också till och man förstår att motorn inte går som den skall att kolvarna inte kan jobba synkroniserat.

Känns för det mesta som att det är en eller en och en halv kolv/cylinder som jobbar åt gången.

Bor i Thailand, ganska osannolikt kan tyckas att dom inte kan laga den här då den tillverkas här.

Hur kunde BMW-mekanikerna konstatera fel utan att ha undersökt motorn?

VAD är felet?QUOTE

Ja dom kunde lyssna på motorn och höra att det var fel, vilket nästan alla kan inklusive jag och till och med min flickvän som aldrig ens ägt en motorcykel.

Vet inte riktigt vad som är felet mer än vad dom sa om ventilerna, att den tappat kraft/styrka/HP och att den (hela motorcyklen) börjar att vibrera väldigt vid 5500-6000 varv/min och att det imellanät smäller till i motorn och det är då väldigt uppenbart att den inte går som den skall. (synkroniseringsmässigt)

Tror inte att det har något samband men den är också väldigt hård i växellådan.

/DD
 
Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Låt göra ett kompressionsprov, det kommer att visa typ om några av ventilerna läcker.
De kan göra att motorn tappar kraft och vibrerar om den kanske bara fungerar på en cylinder.
Det går att gissa en massa möjliga olika orsaker, men man MÅSTE kontrollera för att veta.

En sak som INTE är bra, är att du kört omkring med MC:n mer än ett halvår.
Är det ett fel så ska det åtgärdas direkt, annars kommer motorn att bli sämre för varje mil, och du gör själv att motorn slits pga att du kör den med felet.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Låter som vevlager i mina öron, hade precis samma symtom på moppen, men det är väl skilda världar, 2t och 4t....
 

DonaldDuck

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Husbåt
Hoj
-09, Kawasaki ER6N
Det går att gissa en massa möjliga olika orsaker, men man MÅSTE kontrollera för att veta.

En sak som INTE är bra, är att du kört omkring med MC:n mer än ett halvår.
Är det ett fel så ska det åtgärdas direkt, annars kommer motorn att bli sämre för varje mil, och du gör själv att motorn slits pga att du kör den med felet.

Det är precis det här som gör det relavant att jag inte bor i ett västerlänskt land. Man får verkligen pressa dom för att dom skall undersöka något över huvud taget. Dom säger alltid att allt är som det skall, att det är helt normalt osv. Dom har inga problem med att ljuga en rakt upp i ansiktet, säger att dom byt ut delar som dom inte har byt ut, tvingar mig även att betala för delar som dom inte byter. Så det är inte så lättjobbat... Så här såg ett mail jag nyligen fick från dom ut, just innan jag hämtade upp motorcyklen och åkte till BMW`s mekaniker som ju sa samma som jag att det var fel på åtmindstånde ventilerna.

Reply to you about yous M/c
1. We already checking for your engine by using the Kawasaki Diagnosis (KDS 3) to find overall abnormal point in electrical system sensors and not find anything , It normal condition and standard.
2. We have set all 17 persons (Include foreman, technicians and service Engineer for testing about your engine noise when it strating and operation have tested resulted below:
17 persons have marked on normal noise.
0 persons have marked on abnormal noise.

Med andra ord det är alltid upp till mig att överbevisa dom. Inte det lättaste alla gånger kan jag lova. Visst man kan tycka att det är dumt gjort av mig att köra med den när jag vet att den är trasig, men å andra sidan så har jag ju inte haft något val om jag inte bara skulle ställa bågen. Jag kommer inte högre upp än till verkstadschefen så det är svårt att gå vidare då dom inte lämnar ut kontaktuppgifterna till någon högre upp i ledningen.

Ja, jag kommer inte längre än så här.

Därför ber jag om hjälp med vad som kan ha blivit konsekvenserna av att dom inte åtgärdade felet när jag började klaga på det. Om jag har massa kött på benen så kanske jag kan få igenom ett motorbyte.

Om någon har mera ideer på vad som kan ha tagit stryk i motorn vore jag tacksam för svar.

Har någon kontaktuppgifterna till Kawasaki huvudkontor i Japan? Har sökt på internet men dom hänvisar hela tiden till ens lokala återförsäljare och service efter köp är inte riktigt vad dom prioriterar här...

Alla andra ideer att komma vidare högre upp i Kawasakis organisation tas tacksamt emot då detta bara är ett av många, många problem som jag har haft med motorcyklen och som jag tror att mekanikerna många gånger har förvärrat både genom okunskap och att dom inte bryr sig om att göra ett bra jobb. Verkstaden är nog överbelastad och det verkar som att inställningen är att man tjänar ju inga pengar på att laga det rätt under garantiperioden.

Tacksam för alla svar!

/DD
 
Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Har du provat att kontakta Kawazaki direkt? Din ÅF verkar ju inte kunna lösa problemet och det är Kawazaki som står för garantierna, inte ÅF.
 

DonaldDuck

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Husbåt
Hoj
-09, Kawasaki ER6N
Har du provat att kontakta Kawazaki direkt? Din ÅF verkar ju inte kunna lösa problemet och det är Kawazaki som står för garantierna, inte ÅF.

Ideen är bra, men hur skall jag kontakta dom? I Thailand kommer jag nog inte högre än så här och Japans hemsida hänvisar till att man skall kontakta sin lokala återförsäljare.

Men har någon kontaktuppgifter till någon högre på Kawasaki, Thailand eller Japan eller annat som kunde vara till hjälp så mottages det tacksamt!

/DD
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Då förstår jag problemet bättre...
Och Thailand är så att säga totalitärt och som konsument så finns risken att du är "rökt" OM du inte har egna juridiska(advokat, domare typ) kontakter som kan påverka Kawasaki-Thailand.
Eller har ekonomiska möjligheter för att anlita jurister... allt löses med pengar tyvärr :(

Och det stämmer nog tyvärr att Kawasaki ltd Japan hänvisar alltid till respektive enskilda länders generalagenter. Dom vill inte ha kundkontakter direkt. Men det borde finnas någon avdelning som handhar kontakterna med generalagenter för att man ska kunna klaga på om generalagenterna inte sköter sig mot sina slutkunder.
Tyvärr har jag ingen sådan kontakt eller hänvisning.

Men på något sätt MÅSTE motorn undersökas av någon oberoende som kan analysera om hojen verkligen går som den ska, eller inte.
Som det står så hade dom kopplat in någon felsökningsutrustning som INTE KAN indikera om det är korrekt kompressionstryck i båda cylindrarna.
För om ventilerna läcker så kan tändsystemet inte indikera annat än om en spole, kabel, stift eller CDI krånglar... Inte att ventiler läcker och man tappar kompression.

Hade dom någon lambdasensor och sensor för övriga avgasvärden? Detta skulle kunna indikera om det är något fel.


Risken om du fortsätter att köra, speciellt med vibrationer så kommer mekaniska delar att gå sönder. Att köra med dåligt komptryck, dåliga ventiler blir farligt om de går magert och man får mycket höga temperaturer i förbränningsrummet så de delar med lägst smältpunkt börjar å "droppa"...
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ett försök, långsökt dock.

Är att med en BRA, (HD-kamera) spela in en film på hojen med bra ljudkvalitet och sedan skicka den filmen till Kawasaki Japan, berätta din situation i mailet och fråga om det hade varit möjligt att någon av deras personer kunde lyssna och göra ett uttalande.

Viktigt är dock att du är mycket ödmjuk och trevlig i detta mail.

Det kan vara en väg att gå.



--------

T,ex jag som är mekaniker hör direkt om det är fel i motorn om filmen är bra så det ska inte vara något problem för en på Kawasaki
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Thailand? Det första jag kommer att tänka på är dålig soppa med efterföljande spikningar. Skulle förklara avgassmällar och dålig gång inom specifikt varvtal, alla allvarligare motorfel skulle nog visa sig ganska snart eftersom du kör med felet.
 

DonaldDuck

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Husbåt
Hoj
-09, Kawasaki ER6N
Men på något sätt MÅSTE motorn undersökas av någon oberoende som kan analysera om hojen verkligen går som den ska, eller inte.
Som det står så hade dom kopplat in någon felsökningsutrustning som INTE KAN indikera om det är korrekt kompressionstryck i båda cylindrarna.
För om ventilerna läcker så kan tändsystemet inte indikera annat än om en spole, kabel, stift eller CDI krånglar... Inte att ventiler läcker och man tappar kompression.

Hade dom någon lambdasensor och sensor för övriga avgasvärden? Detta skulle kunna indikera om det är något fel.

Kan tyvärr inte undersökas av någon oberoende om min garanti skall fortsätta att gälla. Jag vet inte vad dom gör i verkstaden och får väldigt bristfällig och oförlitlig information, som kund får man inte vara med när dom mekar med motorcyklen.. Man får som kund inte vara med i verkstaden numera, fick man för något år sedan, undra varför dom ändrat den regeln...


Risken om du fortsätter att köra, speciellt med vibrationer så kommer mekaniska delar att gå sönder. Att köra med dåligt komptryck, dåliga ventiler blir farligt om de går magert och man får mycket höga temperaturer i förbränningsrummet så de delar med lägst smältpunkt börjar å "droppa"...

Tackar! Precis sådant här som jag är ute efter:)

Thailand? Det första jag kommer att tänka på är dålig soppa med efterföljande spikningar. Skulle förklara avgassmällar och dålig gång inom specifikt varvtal, alla allvarligare motorfel skulle nog visa sig ganska snart eftersom du kör med felet.

Det är nog också sant som du säger, soppakvaliteten påverkar gången, har noterat skillnad mellan olika dagar hur illa den går och det skulle nog kunna härledas en del till olika mackar. Jag kör på det av Kawasaki rekommenderade Gasohol 91 oktan som består av 90% bensin och 10% etanol. Men det måste vara mera problem än bara soppan annars skulle alla Er6:eek:r här nere vara likadana.

Men det är inte så att det bara är dålig gång vid specifikt varvtal utan bara att hela motorcyklen börjar att vibrera väldigt märkbart vid 5500-6000 varv/m, men dålig gång är det överlag på alla varvtal.

Menar du att motorn mer eller mindre inte påverkas om jag kör med den som den är, den måste väl rimligen bli utsliten i förtid utan att för den delen totalt haverera?

/DD
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
För stort ventilspel kan man skita i, det sliter inte så värst mycket men det är inte vad den lider av. För litet och den borde vara värst kall för att bli bättre när den blir varmare, ger ojämn gång och eventuellt insug och avgassmällar men om det är spel alltid borde den bränna ventilen så småningom om det är på avgassidan med total avsaknad av kompression på den cylindern som följd (insugsidan kan nog klara sig med det ganska länge). Blir då kanske påverkad av yttertemperatur t.ex kalla dagar värre.

Alla missjud av lager borde förvärras relativt snabbt utom lilländan på vevstaken, den kan nog vara glapp länge utan egentliga problem tills kolven kysser en ventil för att då tappa kompet helt på den cylindern.
Alla andra lager i motorn utom ramlager och storendan av vevstaken påverkar inte gången på motorn i säg (men effekten kan bli lidande) utan orsakar mest missljud.

Kamkedjan kan skramla och leva utav bara f.n utan att det i säg påverkar gången nämnvärt till spelet blir så stort att givare om det sitter på kammen inte stämmer längre, men då har den nog redan hoppat och skrotat av motorn.

Typ nåt sådant men skall nämnas att jag är en glad amatör så ta det med en nypa salt, men att köra med den kan jag bara avråda, men det gör du redan endå så... den verkar klara det.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Ideen är bra, men hur skall jag kontakta dom? I Thailand kommer jag nog inte högre än så här och Japans hemsida hänvisar till att man skall kontakta sin lokala återförsäljare.

Okej, ett mer konkret förslag då.

Åk till Yut på Dynamic Motors i Bankok och få felet diagnostiserat, verkar ha riktigt bra rykte och älskar hojar.

Dynamic Motors
259/1-2 Visuttikasat Rd.
Bangkhunprom
Pranakorn - Bangkok (Thailand)

Notera att det är googlad info, jag har ingen egen erfarenhet av Dynamic Motors
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top