Vem får stå på en MC-parkering?

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Är lite irriterad över att rutan utanför lägenheten är fylld med mopeder och några cyklar. Fick åka runt och leta efter en annan ruta.

Att bilar inte får parkera på mc-ruta vet jag, men vad gäller övriga fordon som inte är en mc?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mopeder och trampcyklar är väl en sak. Betydligt jobbigare när det står en mc med sidovagn eller fyrhjuling på mc-parkeringen. De är ju reggade som mc, men tar ensamma ut nästan en hel ruta. :huvet
 

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Mopeder och trampcyklar är väl en sak. Betydligt jobbigare när det står en mc med sidovagn eller fyrhjuling på mc-parkeringen. De är ju reggade som mc, men tar ensamma ut nästan en hel ruta. :huvet

Tycker det är jobbigt om det står 3 cyklar och 3 moppar och endast två motorcyklar. Då är det fullt för min del.

EU moped får stå där tydligen.

http://www.motorskolan.se/teorisidan.htm

kolla fråga 12.

Klass 2 då??? Tycker det bara är en massa småmoppar som står där.
 
Last edited:

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
mopeder med reggskylt vad de nu är för klass får/ska stå där. cycklarna kan du hutta!
 

stockhaus

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda CBR600RR
Då kommer en följdfråga, i många städer är det förbjudet för mc att stå vid cykelställ. Men hur är det gällande eu mopeder?:va
 

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
Det är nog olika i olika kommuner, precis som reglerna för parkering av mc vid tex cykelställ. I Malmö får tex fyrhjulingar och mopedbilar inte stå på mc-parkering. Det har jag papper på...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det är olika från stad till stad. En riktig soppa. Som besökare har man inte en chans att räkna ut vad som gäller från en stad till en annan. Det finns inga gemensamma regler över landet. Känns som att det är en fråga som SMC borde driva!
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Det är olika från stad till stad. En riktig soppa. Som besökare har man inte en chans att räkna ut vad som gäller från en stad till en annan. Det finns inga gemensamma regler över landet. Känns som att det är en fråga som SMC borde driva!

Hur då ?
Det är upp till markägaren att bestämma över sin mark och hur de vill ta betalt eller inte och var de vill att du skall stå.

Hur skulle smc få alla de att komma överens om samma regler ?
 

Ziggy

Ny medlem
Gick med
3 May 2009
Ort
Stuvsta
Hoj
KTM 990 SMT -09
word! Fick 900 kr i böter då jag tvingades parkera utanför MC markerat område (1m) grrrr :mad:
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hur då ?
Det är upp till markägaren att bestämma över sin mark och hur de vill ta betalt eller inte och var de vill att du skall stå.

Hur skulle smc få alla de att komma överens om samma regler ?

Jag tänker mer på kommunens gator och torg, än på privata p-platser. I vissa kommuner får man stå lite hur som helst om man inte är i vägen, på andra orter kan man stå i eller vid cykelställ, ibland finns det särskilda mc-rutor, ibland vill man att vi skall betala, vissa vill att lappen skall fästas på hojen, hos andra är det ok att ta med den. Väldigt rörigt. Därför är det kanske läge för någon sorts generell ordning? Så att man vet vad som gäller.

Konkret: om jag tar en lördagstur och fikar i Alingsås - så har jag ingen aning om var/hur jag får ställa hojen.

Åker jag sedan vidare och lunchar i Trollhättan - så har jag ingen aning om var/hur jag får ställa hojen.

Skulle jag sedan på väg hem ta en kissepaus i Uddevalla - så har jag ingen aning om var/hur jag får ställa hojen.
 
Last edited:

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Mopeder utan nummerskylt och cyklar får egentligen inte stå på MC-parkering eftersom man får lov att ställa dessa i cykelställ. Men eftersom det inte finns någon koppling till vem som är ägare så är det ju riskfritt att stå där. Kan ju iofs hända att en förbannad MC-ägare bestämmer sig för att "organisera om" på parkeringen :smasha Mopeder med reggskylt får däremot använda parkeringen.

---->Frontline: Jag har lyckats få p-böter i på cykelparkering men det är i Malmö och Ilmar missar inte en chans att få pengar till kommunkassan.:)
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
I Gbg får man inte heller parkera MC i/vid cykelställ, det har jag (tyvärr) fått erfara!
 

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
BMW K1300S
Moped bil

På coop här i Umeå finns en MC parkering med 4 smala rutor, där brukar någon parkera en sån där Moped-bil och således ta upp två av dessa.
Blev lite irriterad häromdagen när jag inte fick plats...
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
På coop här i Umeå finns en MC parkering med 4 smala rutor, där brukar någon parkera en sån där Moped-bil och således ta upp två av dessa.
Blev lite irriterad häromdagen när jag inte fick plats...

Brukar vara endast för 2 hjuliga mc.
kolla upp det med den som är ansvarig för parkeringen.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top