Vem bygger om till motardfjädring i skåne?

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Är många som säkert kan bygga en bra supermoto-fjädring, även i skåne. Men ingen som gör det (vad jag känner till iaf). Dvs, om du vet precis hur det ska fungera och kännas så får man (sannolikt) bygga om i omgångar tills du är nöjd.

Lättaste är att då vända sig till dom som regelbundet bygger motardfjädringar i Sverige.

Dessa två är dom mest anlitade i Sverige just nu som jag känner till.

http://www.eklof-suspension.com/
http://www.bernaracing.com/

Går ju skicka grejerna

Men som redan påpekats så är sannolikt billigast att konvertera till SMR-setup.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
rent spontant kan jag se en nackdel med att köpa en smr gaffel. den har radialok o det har jag inget.. så man får köpa det med. annars e det nog enklast ja =)
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
rent spontant kan jag se en nackdel med att köpa en smr gaffel. den har radialok o det har jag inget.. så man får köpa det med. annars e det nog enklast ja =)

Har komplett om du är intresserad - Gafflar samt bakdämpare. Delarna är från SMR -06 samt springzz modifierade. Har bytt radialafästet, så det är bara att montera... Fina grejer och nyligen servade utav firma.

Smidigt att ha två uppsättningar då du kanske vill fortsätta med enduro.

Intresserad maila el. skicka PM
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
rent spontant kan jag se en nackdel med att köpa en smr gaffel. den har radialok o det har jag inget.. så man får köpa det med. annars e det nog enklast ja =)

2 uppsättnigar fjädring är ju optimalt om man använder hojen till mer än bara sumo. Är väl bara att köpa magurabromsar när du ändå är på g så är det löst ;)

Men det jag menade va biligaste lösning är väl att köpa det som skiljer i en SMR fjädring mot en motsvarande EXC och sen bygga om. Tror att grundkomponenterna är precis detsamma (ser du enklast i art.nr. listan)
 

aetg

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Mellerud
Hoj
CRF 450SM
lånar tråden lite bara. kan jag kläma på husaberg/husqvarna eller ktm dämpare (fram) på min honda crf450?? Vore gôtt å få på smr dämpare.
tacksam för svar å ber om ursäkt att jag stjäl tråden lite! =)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad är det för fel på att kopiera befintlig shimsning från KTM SMR? Det blir ju inte lika bra som en specialbyggd fjädring från någon av de stora fjädringsbyggarna men å andra sidan är du knappast bra nog som chaffis oavsett.

Handla 0,48 fjädrar samt följande shims (en del av dem sitter redan i men du behöver komplettera) och vips så har du en kopia på SMR gaffeln bortsett från att du inte har den kortare slaglängden.

Comp:
2 x 24 .1
2 x 22 .1
1 x 20 .1
1 x 18 .1
1 x 16 .15
1 x 14 .15
1 x 11 .30
1 x 18 .25

Retur:
1 x 16 .25
1 x 11 .30
3 x 20 .15
1 x 16 .1
1 x 20 .2 ring shim
5 x 24 .1 delta shims

Mid:
4 x 24 .1
1 x 22 .1
1 x 20 .1
1 x 18 .1
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
lånar tråden lite bara. kan jag kläma på husaberg/husqvarna eller ktm dämpare (fram) på min honda crf450?? Vore gôtt å få på smr dämpare.
tacksam för svar å ber om ursäkt att jag stjäl tråden lite! =)

Jag vill minnas att Honda gafflar är lite längre än KTM dito så det kan troligen bli svårt. Men varför inte behålla originalgaffeln med en omshimsning och andra fjädrar?
 

aetg

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Mellerud
Hoj
CRF 450SM
Jag vill minnas att Honda gafflar är lite längre än KTM dito så det kan troligen bli svårt. Men varför inte behålla originalgaffeln med en omshimsning och andra fjädrar?

Ja varför inte.. =) Visste faktiskt inte att det gick. vart köper jag fjädrar å shims?? Jätte tack för svaret!!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja varför inte.. =) Visste faktiskt inte att det gick. vart köper jag fjädrar å shims?? Jätte tack för svaret!!

Shimsningen ovan ä för en KTM gaffel så den kan du inte bara kopiera utan du får kopiera vad någon annan har testat fram. http://www.manssonracing.se/ är han jag handlar av, mycket tillmötesgående även om man inte betalar de 4kkr som ahn vill ha för att göra en omshimsning utan bara köper delarna.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Som Barret säger så är det långt ifrån så enkelt som att bara lämna in fjädringen till någon som utger sig för att bygga om. Att få till en bra fjädring kräver mycket testning och det är inga i Skåne som byggd nmotardfjädring. De skåningar som kör på hög nivå lämnar in fjädringen i mellansverige. Sen handlar det lite om vad det är för hoj du har. Eklöv har fixat mycket bra fjädringa till KTM Husaberg, Berna har fixat åt Suzuki Kavasaki. Ja eklöv fick väl göra om gaffeln så den blev bra.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top