Veckans gåta! Koxade stift mm på Z1

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Glömde skriva det innan, förgasarna är genomgångna och flotörnivåerna står enligt org inställning. Lectronerna bygger på ett vakuum tryck för att få upp soppan och in i motorn. För att de skulle klättra sig ur förgasarna (utan att de flödar över då) så skulle jag behöva hitta en riktigt brant backe ;)

Vad tror du själv är anledningen till att den går att starta snart efter den varit igång, men inte efter 1-2 dagar?

Jag hade testat att ta ur stiften när jag parkerar hojen och efter 2 dagar kört runt motorn utan stift och sedan montera dessa och testa att starta, fungerar den som tänkt då så måste man ta reda på vad det är som surar ner den.

Som jag ser det 2 saker det kan bero på:
-Dåliga tätningar i toppen som gör att lite olja rinner genom
-soppa från förgasare

Edit:
3 saker
-dåliga kolvringar så med nya stift har man ventilerat ut olja och får igång motorn, är motorn kall håller ringarna tätt sämre och ev pumpar man upp oljan den vägen (men låter lite otroligt i mina öron)
 
Last edited:

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Vad tror du själv är anledningen till att den går att starta snart efter den varit igång, men inte efter 1-2 dagar?

Jag hade testat att ta ur stiften när jag parkerar hojen och efter 2 dagar kört runt motorn utan stift och sedan montera dessa och testa att starta, fungerar den som tänkt då så måste man ta reda på vad det är som surar ner den.

Som jag ser det 2 saker det kan bero på:
-Dåliga tätningar i toppen som gör att lite olja rinner genom
-soppa från förgasare

Edit:
3 saker
-dåliga kolvringar så med nya stift har man ventilerat ut olja och får igång motorn, är motorn kall håller ringarna tätt sämre och ev pumpar man upp oljan den vägen (men låter lite otroligt i mina öron)

Alternativ 2 helt klart, någonstans där. Vi+skäggo är ganska överens om det nu :) Inte plockat av alla ventiler och dylikt ifrån toppen än. Får reda på lite mer i helgen. Vet som sagt inte hur toppen ser ut inuti efter portningen. Kan ju vara att styrningarna är kassa, och det är därigenom oljan letar sig in.

Där är ventilerat vevhusv, så där byggs inte upp något nämnvärt tryck under ifrån som skulle kunna trycka upp den mängden med olja. Cyl+kolv+ringar är nya dessutom så jag tror inte att det är där problemet ligger.

Vi får se till helgen, kommer följa upp det med er så ni får se :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är cylindrarna runda då? Dvs har du mätt allt när du montera ihop den? Kan du vänt ringar upp&ner.. ovala cylindrar har jag träffat på hos rätt många olika konstellationer..
Å nä, lectronen skulle mkt väl kunna blöta ner motorn på jämngas/dellast.
Lectron är typ av eller på.

Om det är flottörerna som flödar så stäng soppatillförseln nästa gång du kör den, låt den självdö. Då är det ingen risk att den står och rinner efter 2dagar, eller år.

Denna återförsäljare hävdar att de inte är för annat än styrlåsrally..
http://gszone.biz/carbs.html
Men de kanske har fel.
 
Last edited:

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Är cylindrarna runda då? Dvs har du mätt allt när du montera ihop den? Kan du vänt ringar upp&ner.. ovala cylindrar har jag träffat på hos rätt många olika konstellationer..
Å nä, lectronen skulle mkt väl kunna blöta ner motorn på jämngas/dellast.
Lectron är typ av eller på.

Om det är flottörerna som flödar så stäng soppatillförseln nästa gång du kör den, låt den självdö. Då är det ingen risk att den står och rinner efter 2dagar, eller år.

Denna återförsäljare hävdar att de inte är för annat än styrlåsrally..
http://gszone.biz/carbs.html
Men de kanske har fel.

I med att jag inte har PowerJet på dem, och de är ställda så utesluter jag dem som orsak. När vi plockade av toppen så var resterna klistriga av olja. Där med måste det vara att den drar olja någonstans. Vevhuset är ventilerat och kolv+cyl+ringar är nya och 100% säker att de blivit rätt monterade. Så efter jag suttit och traggat med er här så har man ju i princip kommit fram till att det måste vara styrningarna som är kassa.
Vi får se i helgen, håller er uppdaterade!

Haft 44mm Lectroner på med powerjet innan. Då gick den fett! :crash Enligt Kevin på är den korrekt bestyckad i nuläget baserat på bågens prestanda. Men som du säger, de är ju gjorda för racing. Men vet många som bestyckar om sina gamla harleys och H2:eek:r etc med lectroner för att få ut lite mer hästar och rappare pådrag.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Prova kör den på B8ES eller t o m med B7ES, kanske inte att du ska ge järnet med sjuorna men jag skulle inte bli så värst förvånad om den skulle gå igång även efter ett par dagar med varmare stift.
Enkelt att testa, kostar lite gällande både pengar och arbete.
Vanligt fel på äldre cyklar detta med kalla stift, nu har ju du übertrimmat som nämnt men när du inte kör fullt så kommer kanske inte gashastigheten upp i insugen vilket i sin tur ger lågt komp då dina dygnetruntöppna kammar kräver varv för att bygga upp tryck. Gashastigheten med 38orna kräva även den varv, att ha så stora förgasare på en tvåventilare ställer till vissa problem.
Jag provade med 33 mm istället för 35 på min GS1000 och det känns i den tidigare omtalade arscheldynon som att det går fortare. Gå på bakhjuletdynon sa samma sak du cykeln hjulade ut ur Torparn och Bergskurna samt Esset, det gjorde den inte förra året.
 
Last edited:

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
En annan sak som skulle kunna hjälpa också är att du ändrar värme talet på stiften. Har du på tok för kalla stift får du denna effekten också och stiften uppnår inte rätt drift temp för att kunna bränna ren sig själva.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Glömde skriva det innan, förgasarna är genomgångna och flotörnivåerna står enligt org inställning. Lectronerna bygger på ett vakuum tryck för att få upp soppan och in i motorn. För att de skulle klättra sig ur förgasarna (utan att de flödar över då) så skulle jag behöva hitta en riktigt brant backe ;)

När jag skruvade ihop och skulle starta upp turbohojen så betedde den sig ungefär som din. Det visade sig vara lite väl hög flottörnivå så 2 av 4 flottörer tog i taket på flottörhuset och detta gjorde ju självklart så dom flödade över. Fick man väl igång den startade den varm utan problem, nästa gång kall var det ett lotteri med en nitlott som utdelning dom flesta gångerna. Åt stift med god aptit. Startade utan plenum, då gick det att se vilka förgasare som levererade väl mycket av det goda:fyllisar

Fenomenet blir extra tydligt med elpump som trycker på bakom nålventilerna....

Läcker någon nålventil så räcker det med vätskepelaren som utgörs av tanken ovanför förgasarna för att det ska drälla igenom. Om du har möjlighet att titta in i förgasarna med motorn igång så kan du nog se vilken förgasare som flödar. Det är inte helt säkert att felet är konstant heller.:gnissla
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
En annan sak som skulle kunna hjälpa också är att du ändrar värme talet på stiften. Har du på tok för kalla stift får du denna effekten också och stiften uppnår inte rätt drift temp för att kunna bränna ren sig själva.

Japp, bra tips. Detta var det första jag tänkte på faktiskt.

Värmetalet är något man får trixa med en del med på tvåtaktare. Inte lika vanligt på fyrtaktare kanske.

EDIT: såg nu att även inlägget ovanför ditt var inne på detta.
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Japp, bra tips. Detta var det första jag tänkte på faktiskt.

Värmetalet är något man får trixa med en del med på tvåtaktare. Inte lika vanligt på fyrtaktare kanske.

EDIT: såg nu att även inlägget ovanför ditt var inne på detta.

Fast om motorn är som TS skriver, ubertrimmad, så ska man nog tänka till innan man sätter i varmare stift. Orsaken finns nog att hitta nån annanstans.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Fast om motorn är som TS skriver, ubertrimmad, så ska man nog tänka till innan man sätter i varmare stift. Orsaken finns nog att hitta nån annanstans.

Tror också det. Men när man trimmar till denna grad så är nog inte org stiften längre rätt för denna hojen oavsett. Så det är något som bör ses över för det är ju trots allt stiften som lider mest just nu av sotet :brinnerup
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
en inovate mtx 1bredbandslamda(ca 1800kr kolla att du beställer med kort MC kabel) "eller typ samma" är guld värt vid injustering av förgasare sitter alltid uppe så man kan ha ett öga på lamdavärdet ("som jag gillar att ha " lambda 0,9 ca max effekt alla bränslen "ok inte nitro då " o varför inte ställa in Uber maskinen för E85 när ni ändå håller på (sotar knappt alls dessutom)en 13drygt i komp e väl värt 104 oktan E85!på en luftkyld maskin, så slipper ni spikproblemet senare när allt funkar o ni börjar belasta .
Om den e ok styrningar o tätningar vid eran undersökning om det är oljeproblem/kox
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top