Vart ska man börja

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Hej alla, såg precis serien MotoGp på Amazon prime, vilket var riktigt kul. Blev förvånad att se Johan Stigefelt med tanke att jag köpte min första Honda CBR 600 av hans farsa i Anderstorp för 23 år sedan. En ommålad raket som gick som h-ete :)

Var ska man börja, jag är främst ute efter att bli en säkrare förare och lära mig förstå min motorcykel och vad den klarar av.

Är SMC:s kurser bäst att börja med? Finns det möjligheter med lättsamma tävlingar där man faktiskt kan gasa på lite med försäkring ifall det händer något , där man främst kanske tävlar mot sig själv Eller är det svindyrt med försäkringar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det finns ett gäng SMC-instruktörer här på forumet, någon av dem hoppar nog in tråden snart.
Men jag skulle föreslå att du börjar från början.
Upplägget är ju så att varje kurs bygger vidare på den tidigare (utom den första då).
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du måste börja med steg 1, varje år. Men du har väl i praktiken Broms och Kurvkurs på storbana, eller Knix på gocart-bana att välja mellan. Det hänger ju också lite ihop med vars du bor, hur mycket tid du kan och vill lägga osv.

Att tävla med försäkring är dock bara att glömma. Inga bolag erbjuder materialförsäkring för bankörning/träning/tävling, utom några som erbjuder försäkring vid SMC-körningar, kolla noga, eftersom det ändras från år till år. Personförsäkring är lättare, men kolla upp så att inte just ditt bolag klassar hojkörning på bana som extremsport och undantar det i försäkringen. Skaffar du licens är du försäkrad genom den, men det gäller så klart bara på licensträningar, inte när Bennys bankörning och bananimport har hyrt Gelleråsen som kundevent en helg.

Så ska du köra bana lite mer seriöst så är mitt tips att köpa en gammal R6a eller CBR600, bankitta den (men fortfarande ha den gatlegal eftersom många arrangörer har det som krav) och bara ha den trafikförsäkrad. Eller så går du all in med ren banhoj, kanske tom skaffar licens, och harvar runt på rena bankörningar och licensträningar. Det är ju trevligare att tumla runt med en hoj för 30 papp, som det finns gott om billiga delar till, eller som man kan kasta och köpa en ny om det vill sig illa, än att kasta sin fina gathoj i lecahavet, och inse att den dyra försäkringen inte täcker.
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Du måste börja med steg 1, varje år. Men du har väl i praktiken Broms och Kurvkurs på storbana, eller Knix på gocart-bana att välja mellan. Det hänger ju också lite ihop med vars du bor, hur mycket tid du kan och vill lägga osv.

Att tävla med försäkring är dock bara att glömma. Inga bolag erbjuder materialförsäkring för bankörning/träning/tävling, utom några som erbjuder försäkring vid SMC-körningar, kolla noga, eftersom det ändras från år till år. Personförsäkring är lättare, men kolla upp så att inte just ditt bolag klassar hojkörning på bana som extremsport och undantar det i försäkringen. Skaffar du licens är du försäkrad genom den, men det gäller så klart bara på licensträningar, inte när Bennys bankörning och bananimport har hyrt Gelleråsen som kundevent en helg.

Så ska du köra bana lite mer seriöst så är mitt tips att köpa en gammal R6a eller CBR600, bankitta den (men fortfarande ha den gatlegal eftersom många arrangörer har det som krav) och bara ha den trafikförsäkrad. Eller så går du all in med ren banhoj, kanske tom skaffar licens, och harvar runt på rena bankörningar och licensträningar. Det är ju trevligare att tumla runt med en hoj för 30 papp, som det finns gott om billiga delar till, eller som man kan kasta och köpa en ny om det vill sig illa, än att kasta sin fina gathoj i lecahavet, och inse att den dyra försäkringen inte täcker.
Låter som man får börja med lite kurser, skulle man sen få smak på det är nog bästa alternativet att köpa en gammal sporthoj. Skulle gråta om min hoj hade gått omkull :)
Tack för alla utförliga svar.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Lycka till med att få plats hos SMC.
De mesta körningarna är väl fullbokade och har väntelista.

Förståeligt, med tanke på vad man får för pengarna.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Du måste börja med steg 1, varje år. Men du har väl i praktiken Broms och Kurvkurs på storbana, eller Knix på gocart-bana att välja mellan. Det hänger ju också lite ihop med vars du bor, hur mycket tid du kan och vill lägga osv.

Att tävla med försäkring är dock bara att glömma. Inga bolag erbjuder materialförsäkring för bankörning/träning/tävling, utom några som erbjuder försäkring vid SMC-körningar, kolla noga, eftersom det ändras från år till år. Personförsäkring är lättare, men kolla upp så att inte just ditt bolag klassar hojkörning på bana som extremsport och undantar det i försäkringen. Skaffar du licens är du försäkrad genom den, men det gäller så klart bara på licensträningar, inte när Bennys bankörning och bananimport har hyrt Gelleråsen som kundevent en helg.

Så ska du köra bana lite mer seriöst så är mitt tips att köpa en gammal R6a eller CBR600, bankitta den (men fortfarande ha den gatlegal eftersom många arrangörer har det som krav) och bara ha den trafikförsäkrad. Eller så går du all in med ren banhoj, kanske tom skaffar licens, och harvar runt på rena bankörningar och licensträningar. Det är ju trevligare att tumla runt med en hoj för 30 papp, som det finns gott om billiga delar till, eller som man kan kasta och köpa en ny om det vill sig illa, än att kasta sin fina gathoj i lecahavet, och inse att den dyra försäkringen inte täcker.
Måste man gå steg1 varje år? Så om man vill gå igenom stegprogrammet behöver man göra det på ett år?

/R
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Måste man gå steg1 varje år? Så om man vill gå igenom stegprogrammet behöver man göra det på ett år?

/R
Så var det åtminstone förr, vilket jag å ena sidan kan se en poäng med, många tror ju att dom är Rossis okända brorsa, men samtidigt blir det ju lite tradigt, och ganska dyrt, att gå om första stegen varje år, om man vill fortsätta nöta på finliret i steg 4.

Men det kan ju som sagt vara ändrat numer.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Man behöver inte gå om varje år. Jag själv har endast kört steg 4 de senaste åren.

SMC har även steg 5 vilket är att ta roadracinglicens. Steg 6 är träning och innefattar även pröva-på-race i deras klubbmästerskap om man vill testa det.

Själv har jag gått alla steg och som andra här skriver, SMCs kurser är fantastiska med grymma instruktörer och härlig gemenskap.
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Man behöver inte gå om varje år. Jag själv har endast kört steg 4 de senaste åren.

SMC har även steg 5 vilket är att ta roadracinglicens. Steg 6 är träning och innefattar även pröva-på-race i deras klubbmästerskap om man vill testa det.

Själv har jag gått alla steg och som andra här skriver, SMCs kurser är fantastiska med grymma instruktörer och härlig gemenskap.
Låter jättekul, vad är budgeten per år ungefär ? Samt finns de ens någon över 40 plus ? :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Om du varit inaktiv fyra år på storbanekurserna så får du börja om på steg 1 igen. I övrigt kan man gå steg 4 hur många gånger som helst, eller valfritt gå om andra steg.

Har du möjlighet så kom till oss på SMC och kör storbana och/eller Knix. Det är nog tyvärr ganska bokat redan, men det bör finnas platser kvar och om inte annat lönar det sig att ställa sig på väntelistan, även om du får plats 47.

Vi har alla åldrar, men åldern hos deltagarna blir nog bara äldre, som mc-kollektivet i stort. Alla är välkomna, unga och kvinnor ännu mer!!

Försäkringen gäller på Knix och Steg 1-4 (variationer finns, kolla på SMC:s hemsida eller ditt försäkringsbolag). Vi har steg 5 och 6 för de som vill ta licens och tävla (utan försäkring för hojen). Förmodligen billigaste och bästa sättet att ta licensen på

Och oroa dig inte för att det går för långsamt på våra kurser. Snabb grupp steg 4, det är ganska bra tempo där, lite beroende på deltagare och instruktör.

Dock är det bra att komma ihåg att SMC:s kurser är en trafiksäkerhetsutbildning. Vi lär oss att hantera hojen, vägen och oss själva för att bli säkrare i trafiken. Sen att vi har möjlighet att göra det på en racingbana utan trafikens begränsningar är en annan sak. Men vi har kul, och kör i ett tempo som är lärorikt och utmanande för alla deltagare.
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Vad är de för krav när det gäller skinnställ, är tex tvådelat skinnställ ok, med knäpuckar eller vilka regler är det som gäller?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad är de för krav när det gäller skinnställ, är tex tvådelat skinnställ ok, med knäpuckar eller vilka regler är det som gäller?
Det beror på arrangören, vissa bryr sig inte alls, vissa har krav på skinnställ i snabbare grupper och ska du köra licensträning så är det helt skinnställ som gäller.

Knäpuckar är det ingen som bryr sig i, ha om du vill, det är ju ditt känselspröt/extrastöd mot marken, och har inget med säkerheten att göra.

Däremot har i princip alla krav på ryggskydd, och du kommer få problem med foppatofflor :hihi
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Det beror på arrangören, vissa bryr sig inte alls, vissa har krav på skinnställ i snabbare grupper och ska du köra licensträning så är det helt skinnställ som gäller.

Knäpuckar är det ingen som bryr sig i, ha om du vill, det är ju ditt känselspröt/extrastöd mot marken, och har inget med säkerheten att göra.

Däremot har i princip alla krav på ryggskydd, och du kommer få problem med foppatofflor :hihi
Haha, har motorcykelkläder som är fullt godkända men enbart textil. Men sett en del riktigt snygga skinnställ, men då vill man ju ha tvådelat, samt med foder för kalla morgnar :)

Varit kul och dyka upp på SMC kurs mes trätofflor och blåkläders hängslebyxor :) Ser ju ut och hålla på reklamen.

Förutom det , såg de är mc mässa i malmö i helgen, bryr mig inte så mycket om att åka men brukar de finnas kläder utrustning till bra priser?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Haha, har motorcykelkläder som är fullt godkända men enbart textil. Men sett en del riktigt snygga skinnställ, men då vill man ju ha tvådelat, samt med foder för kalla morgnar :)

Varit kul och dyka upp på SMC kurs mes trätofflor och blåkläders hängslebyxor :) Ser ju ut och hålla på reklamen.
Jag har aldrig sett ett varmfodrat skinnställ, alla ställ har ett tunt foder för att andas, dom ska sitta tight. Är det kallt har man jacka utanpå.

Ska du prompt ha träskor så måste du köra som Arto också:
framförallt sista minuten i klippet.
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Jag har aldrig sett ett varmfodrat skinnställ, alla ställ har ett tunt foder för att andas, dom ska sitta tight. Är det kallt har man jacka utanpå.

Ska du prompt ha träskor så måste du köra som Arto också:
framförallt sista minuten i klippet.

Finns denna jacka med byxor för jackan har foder man kan ta bort så den passar kalla morgnar samt varma soliga dagar med mest som skickar in luft .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top