Vart köpa öronproppar i Sthlm?

mcflickan

Jordling
Gick med
13 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
F650GS
Har fått rådet att köpa öronproppar i "bygg/industri-affär". Skulle vilja ha ett par som sitter ihop med snöre.. men har ingen aning om var sådana affärer finns här i stan :(, eller vad de heter? Var köper ni era öronproppar, som ni är väldigt nöjda med? :)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Var bor du ?
Jag köpte mina på Jula, mest för att det var närmast .... -de finns överallt.
 

mcflickan

Jordling
Gick med
13 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
F650GS
Jag rör mig mest centralt, men kommer åka upp från centrum till Täby idag, hade varit skönt att köpa längs vägen.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
De stora byggvaruhusen har
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Apoteket. De har allt, mycket bättre än byggvaruhusens utbud tycker jag.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Apoteket. De har allt, mycket bättre än byggvaruhusens utbud tycker jag.

Jag är iofs inte nöjd med mina, blir för tyst. Kör utan av ren vana. Formgjutna ska ju vara the shit, men kostar därefter. Finns specifika mc-proppar som primärt dämpar vindbrus. Suktade på ett par sådana på mässan senast, men prislappen hade tre nollor...
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Apoteket , deras simproppar har snöre, finns även proppar med "filter" så man kan höra snack å sånt.....så åk till närmsta apotek vettja :)
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Testat såna mc-proppar (köpte jag på en mc butik), kostade väl typ 300. Sen provade jag såna sim-proppar från apoteket och såna mjuka gula som man också köper på tex apoteket. Tyckte när jag köpte mc-propparna att "fyyyy så dyra... det kan det inte vara värt". Körde med dom hela förra säsongen. Dessutom skulle man klippa av en del av öronkåpan vilket kändes jättekonstigt, att klippa sönder så dyra öronproppar liksom.

I år var de förbrukade så jag köpte på apotekets båda varianter och har provat några turer nu. Usch. Jag är inte alls nöjd med någon av apoteksvarianterna även om de var billiga. Ska åka och köpa nya mc-proppar så fort jag hinner. De var MYCKET bättre både på ljud, man hör omgivning i trafiken men det är liksom filtrerat på något vis, med apoteksvarianterna hör jag knappt andra trafikanter. De hade dessutom en liten insats mitt i med olika typer av ljuddämpningssats för typ stadskörning/Landsvägskörning (jag körde med landsvägs jämnt) men i den så var ett litet hål. Det hålet gjorde att jag 1. Inte blir illamående av undertryck i örongången vilket jag får av alla andra proppar. 2. Man hör när någon står bredvid och pratar tex när man tankar. Med apotekspropparna står killen och jag på bensinmackarna och skriker åt varandra varpå den andra svarar "Vadå?" i hög röst... ger säkert många leenden i bilarna runt om men väldigt irriterande.
Tror de där mc propparna finns i de flesta mc butiker, men kostar lite som sagt. Sen är ju smaken som baken... och jag har kanske känsliga örongångar eller nått... jag tappar balansen helt av de där mjuka gula propparna tex och mår konstant illa när de är i öronen.
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Testat en jävla massa öronproppar, tillslut kände jag vafan. Köpte ett par noiseez eller vad dom heter, dyra som satan men helvete vad bra dom är!
 

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Orange.
Noizezz på eBay kostar ca 220 kr inklusive frakt.

En engångsvariant (bästa engångaren) kostar ca kronan per par inklusive frakt.

Jag använde gjutna ER-skydd förut men tycker att de dämpade sämre än engångsproppar så numer används ER-skydden endast på konserter etc.
Det här med snöre är enligt mig en pärs. Det fasnar i hjälmen eller nåt annat och dras ur -> Stanna hojen, av med hjälmen, i med pluggarna igen, börja om. Skippa snöret!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tack för tipset, beställde Noizezz nu. :tummenupp

Noizezz på eBay kostar ca 220 kr inklusive frakt.

En engångsvariant (bästa engångaren) kostar ca kronan per par inklusive frakt.

Jag använde gjutna ER-skydd förut men tycker att de dämpade sämre än engångsproppar så numer används ER-skydden endast på konserter etc.
Det här med snöre är enligt mig en pärs. Det fasnar i hjälmen eller nåt annat och dras ur -> Stanna hojen, av med hjälmen, i med pluggarna igen, börja om. Skippa snöret!
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Noizezz var ju riktigt billiga, tack för tipset! Ni som kör med Noizezz, vilken dB-modell kör ni? Jag vill ju ha så lite dämpning som möjligt. 17dB-modellen verkar intressant.

Jag avskyr proppar, är ju som att köra med ögonbindel. Tappar totalt känslan. Sedan jag börjat köra med mx-hjälm och mx-glasögon så har dock ljudvolymen hamnat på väldigt osunda nivåer. När man inte hör sig själv skrika i hjälmen är det kanske dags att göra något åt det :glömdet
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Lasse sa det väldigt bra:
Proppar gör skillnad, kanske mer eller mindre. Jag gillar proppar. Vet flera som tävlar som gillar det. På en tävling Linköping där det blåser utav helvete typ hela tiden då banan e snabb körde jag en sekund snabbare med proppar än utan. Brus och buller är också information som når hjärnan. Men det är helt onödig information, och när man tävlar har hjärnan nog mycket information ändå att hålla reda på.

Noizezz var ju riktigt billiga, tack för tipset! Ni som kör med Noizezz, vilken dB-modell kör ni? Jag vill ju ha så lite dämpning som möjligt. 17dB-modellen verkar intressant.

Jag avskyr proppar, är ju som att köra med ögonbindel. Tappar totalt känslan. Sedan jag börjat köra med mx-hjälm och mx-glasögon så har dock ljudvolymen hamnat på väldigt osunda nivåer. När man inte hör sig själv skrika i hjälmen är det kanske dags att göra något åt det :glömdet
 

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Orange.
Verkar som jag borde fått provosion :fakta :fyllisar

Jag kör f.ö. alltid med max dämpning. Man hör ändå inget i 150+ och därunder hörs det som behöver höras ändå.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top