Vart hittar jag ett svartjobb?

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
Börjar sommarjobba om en vecka och kommer under detta tjäna dom ca 50 000kr jag får innan csn börjar sno av mig. Jag kommer få sitta på rumpan hela hösten och drömma om hojar, det vill jag inte..
Så vart hittar jag ett svartjobb? restaurang och städning är väl ganska fulla av sånna, men det är inte rikitgt det jag är intresserad av. Någon som har tips på vart man hittar ett?

MOD:Bara radera tråden om den inte passar
 

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Sergels torg (Plattan)
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Vad är du bra på? vad är du intresserad av? Finns alltid folk som behöver hjälp. Flyttbranchen har jag hört vimlar av svartjobb. Mycket helg och -kvällsjobb.

Jag skulle kollat på flashback forum istället, kan tänka mig att det är ett lite mer liberalt forum för just denna fråga :)
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Är det verkligen värt att jobba svart?
Tänk på att du inte är försäkrad och om du är med om en loycka eller försorsakar en kan det bli väldigt dyrt.
Samt att du går miste om PGI och SGI.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det verkligen värt att jobba svart?
Tänk på att du inte är försäkrad och om du är med om en loycka eller försorsakar en kan det bli väldigt dyrt.
Samt att du går miste om PGI och SGI.

Ja men attt arbeta vitt och tjana pengar bara for att CSN sen skall dra ner pa en studiebidrag nar man borjar plugga till hosten ar ju direkt korkat....
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Inte svartjobb, men kanske ett förslag i liknande riktning. Norge lämnar inte ut uppgifter om hur mkt du tjänar, så går att dra in bra med stålar där utan att behöva ta konsekvenser senare.

www.finn.no eller www.ams.se och gå in på jobb norge.
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Är det verkligen värt att jobba svart?
Tänk på att du inte är försäkrad och om du är med om en loycka eller försorsakar en kan det bli väldigt dyrt.
Samt att du går miste om PGI och SGI.

Ja men attt arbeta vitt och tjana pengar bara for att CSN sen skall dra ner pa en studiebidrag nar man borjar plugga till hosten ar ju direkt korkat....

Uörd!

Det är helt sanslöst att driftiga studenter som vill och kan jobba vid sidan av för att dryga ut den pinsamt dåliga månadspeng de får i form av lånade medel ska straffas ut på detta viset.

Men det är väl klart, i långa landet lagom ska ingen få ha det bättre än någon annan utan alla ska ha det lika ruttet :mad:
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Meningen med just bidrag är väl att de ska utgå till folk som inte klarar sig annars. Tjänar man inop pengar till sin försörjning ska man väl inte få bidrag?

Jag har iaf ingen lust att sponsra ts hojköp.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Meningen med just bidrag är väl att de ska utgå till folk som inte klarar sig annars. Tjänar man inop pengar till sin försörjning ska man väl inte få bidrag?

Jag har iaf ingen lust att sponsra ts hojköp.

Nu är det väl iofs egentligen ett lån det handlar om va? ;)
 

Eken

Jorå...
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
GSX-R 1100 W -95
Kan inte annat än att hålla med duckie, Jag har ingen lust att sponsra hans hojköp. Är det snålt med deg för att man pluggar, skit i pluggandet och ta ett jobb istället.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Eller så kan han ju plugga klart, tjäna mer pengar och betala 3 ggr så mycket skatt som ni gör så kanske han har betalat tillbaka sitt "svartjobb" sen.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ja men attt arbeta vitt och tjana pengar bara for att CSN sen skall dra ner pa en studiebidrag nar man borjar plugga till hosten ar ju direkt korkat....
Nu är du faktiskt ganska kategorisk... Det beror helt på vem man är. Om man svensk så stämmer det, för då är det ok att man jobbar svart för att slippa bli av med sina bidrag. Jamenar, det fattar väl alla det orimliga i att man ska behöva bli av med sina bidrag bara för att man vill jobba och därmed positivt bidra till samhällsutvecklingen!? Ska man straffas för det, va? Det är såna som missbrukar systemet som skall bli av med sina bidrag, inte hederligt folk.

Om man däremot är invandrare så är det korkat, för om man gör det då så är man en skithög som bara kommit hit för att missbruka det svenska välfärdssystemet och då ska man skickas hem till det land man kommer ifrån, eller i vart fall samma världsdel. Iofs typiskt invandrare att komma här och snylta på det sättet...
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Kan inte annat än att hålla med duckie, Jag har ingen lust att sponsra hans hojköp. Är det snålt med deg för att man pluggar, skit i pluggandet och ta ett jobb istället.
Kan inte annat än att säga som Dregglarn, det är ju ett lån det handlar om.

Hur skulle du uppfatta livet om du traskar iväg till banken för att låna ihop till en lägenhet i centrala E-tuna, och får till svar att du har tjänat för mycket för att få låna. Inte specielt logiskt eller :dummer

Helt okej att man inte får bidragsdelen ifall man knegar satan, men lånet ska man få ta hur rik man än är :mattias
 

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Östberga
Hoj
KTM 990 Adventure R
Kan inte annat än att hålla med duckie, Jag har ingen lust att sponsra hans hojköp. Är det snålt med deg för att man pluggar, skit i pluggandet och ta ett jobb istället.

Håller med men pga skattereglerna o csn reglerna så tvingas man
det går ju knappt runt överhuvudtaget.
men om nån har något konkret tips på vitt jobb där man har möjlighet att studera samtidigt som man jobbar och kan tjäna så det går runt.
Det finns ju inget mellanläge, antingen är man tokfattig eller så lånar man pappas kreditkort (och har rosa skjorta)
Men alla då som har lite pengar o har lyckats hitta ett jobb som man kan dryga ut kassan med, de hamnar ju i kläm

Tills CSN eller rsv ändrar reglerna till mer och blir mer flexibla. kör hårt på svart jobb
Byggbranchen, krog, resturang, frisör, flytt m.m.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Meningen med just bidrag är väl att de ska utgå till folk som inte klarar sig annars. Tjänar man inop pengar till sin försörjning ska man väl inte få bidrag?

Jag har iaf ingen lust att sponsra ts hojköp.

Poängen med bidrag ja, poängen med lånet då?

Tjejen jobbade inte mer än andra under studietiden, men tjänade mkt mer. Nu kom notan, ett inbetalningskort på 5 siffror för att hon tjänat för mkt tidigare.

För att hon inte kuggat en enda tenta, trots att hon lyckats jobba och vara full 8-9 dar / vecka :gnissla .

Tanken med att begränsa inkomsten för studenter var från början att de inte skulle skriva in sig, få studiemedel och sen jobba iaf och därmed torska studierna. Så länge man klarar sig borde det inte spela nån roll (det blev till och med dyrare nu totalt än om hon inte fått pengarna från start, förklara det!?)

När man måste köpa böcker för i snitt 1000 sek / månad, har en hyra över 3000 för ett ruttet boende och pluggar långt från hemstad (och tåg är inte gratis) så är det helt galet att begränsa inkomsten så grovt.

Kan nån tjäna 100 000 på sommarlovet så är det väl bara att gratulera, fattar inte varför man ska straffa ut folk för det?
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
Meningen med just bidrag är väl att de ska utgå till folk som inte klarar sig annars. Tjänar man inop pengar till sin försörjning ska man väl inte få bidrag?

Jag har iaf ingen lust att sponsra ts hojköp.

Ett alternativ skulle ju vara att då dra in bidragsdelen och bara betala ut lånet (Som förövrigt inte ens är särdeles förmånligt längre)..
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Nu är det väl iofs egentligen ett lån det handlar om va? ;)

Är det? Jag fattade det som att studiebidraget minskas/bortfaller helt om man tjänar över en viss summa. Kanske lånet påverkas också, det har jag ingen aning om.
Sen är väl ett studielån sanktionerat av staten (skattebetalarna) en viss förmån också, som jag heller inte har lust att sponsra för folk som uppenbarligen inte behöver det, och som tänker köpa hoj för pengarna istället för att använda det som det är tänkt.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Det stora problemet är ju just att LÅN-delen påverkas om man tjänar för mycket.. Jag tycker att man borde få tjäna hur mycket man vill när man pluggar men att BIDRAGS-delen skulle dras ner om man började tjäna över en viss summa. Sen att Csn bryr sig hur mycket man tjänar på sommaren (när man endå inte har rätt till bidrag eller lån) är helt vansinningt..
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
Är det? Jag fattade det som att studiebidraget minskas/bortfaller helt om man tjänar över en viss summa. Kanske lånet påverkas också, det har jag ingen aning om.
Sen är väl ett studielån sanktionerat av staten (skattebetalarna) en viss förmån också, som jag heller inte har lust att sponsra för folk som uppenbarligen inte behöver det, och som tänker köpa hoj för pengarna istället för att använda det som det är tänkt.

Båda minskas.. sen så finns det nog inte en student i sverige som använder lånet för att betala annat än nödvändigheter.

bidrag + max lån = 7500kr 10 månader om året..
hyra + räkningar och mat = 6-7000kr 12 månader om året..
vilket lämnar mig ca 3000kr om året till nya kalsonger..
ajuste, jag ska ha ett liv också, det kostar pengar.. fast det får jag jobba ihop till.. fast inte hur mycket som helst... logiskt och jättesmart..
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top