Varning!! Försöker att stjäla hojar i STHLM!

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Det är bara pengar..

Hej. :)

Jag googlade civilkurage åt dig:
"Att ha Civilkurage innebär att ha mod att stå för sin mening även när det innebär en personlig risk, förmågan att stå upp för sina värderingar, trots vetskap om öppet eller latent motstånd från omgivningen."
Källa: Wikipedia


Varför detta motstånd mot folk som står upp mot tjuvar och banditer? Ser inte vad du förlorar på det... :confused:
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Självklart är det bara pengar, men inte alltid skoj att lägga ut de pengar du sparat för att ut och resa på att en person inte kan hålla fingrarna i styr.
Kan förtydliga vad JAG menade i mitt inlägg iaf.Verkar va en ganska allmän uppfattning att polisen bara flyttar stöldärenden nederst i högen hela tiden.Visst händer det säkert,men ni ska veta att ALLA stora f-bolag har en väldigt stor press på polisen att ta tag i även dessa ärenden.Finns ju faktiskt en hel rotel som BARA sysslar med sånt.Sen tycker jag det skrivs en hel del om "pundare" som man skulle hoppa ut o överraska med basebollträn o alla möjliga varianter.Betänk då att en desperat pundare som kanske fejsar 9-10 månader totalt i buren när du vill trycka dit honom för sitt 25 brott i rad,3 månader för stöld + delen på förra voltan kanske,har bra mycket mer att förlora enligt hans synsätt på det hela än vad du har med din helförsäkrade mc.Då flyger det upp en oljig skruvmejja ur bakfickan o sen står du där med den intryckt i ögat kanske.Dessutom antar jag att en crew som baxar hojar i en van är fler än en till antalet,så då ska du dessutom spöa upp 3 st tjackstinna dårar.Visst håller jag med er i hjärtat,men i min ålder har även hjärnan lärt sig att överrösta det. Att ha civilkurage o göra ett envarsingripande är bra mycket svårare än man tror,man har absolut ingen som helst rätt att springa ut o klappa på nån med basebollträn för ett simpelt pågående egendomsbrott.Skulle gissa att man slutar på en längre volta själv istället.Att leka polis kan bli väldigt kostsamt. mvh//jacke
 
Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Tror att om vi hade fler som Erland så skulle "banditerna" snabbare lära sig skillnaden på "ditt" och "mitt"... :tummenupp


Jo.. Banditer och pundare är ju kända för att kamma till sig, sluta knarka och bli som medelsvensson när de fått lite spö och hot..

Självklart är det bara pengar, men inte alltid skoj att lägga ut de pengar du sparat för att ut och resa på att en person inte kan hålla fingrarna i styr.

Nej. Men hellre det än att bli skjuten, knivhuggen, ihjälslagen eller ihjälkörd.
 
Last edited:

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Att leka polis kan bli väldigt kostsamt. mvh//jacke

Jo,,,, Å känslan man får är att de inte vill ha nån konkurens heller. "Upsåt ej styrkt" och "släpt efter förhör" inte längre är aktuellt.
:mad:
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Hej. :)

Jag googlade civilkurage åt dig:
"Att ha Civilkurage innebär att ha mod att stå för sin mening även när det innebär en personlig risk, förmågan att stå upp för sina värderingar, trots vetskap om öppet eller latent motstånd från omgivningen."
Källa: Wikipedia


Varför detta motstånd mot folk som står upp mot tjuvar och banditer? Ser inte vad du förlorar på det... :confused:

Fint.. Det är bara det att Civilkurage inte har ett endaste dugg att göra med det som diskuteras i tråden.
 

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
I Lund
Hoj
GSXR 750
Jag accepterar fullt att ni har olika åsikter om vad jag gjort eller att vissa inte tror på det alls. Det handlar om civilkurage även om jag kanske brukar gå för långt. Jag går inte förbi utan att ingripa när ett gäng misshandlar någon heller. Visst har jag fått stryk många gånger men det är inte värre än att vurpa med hojen. Det gör mer ont i själen att inte våga ta tag i saker och den känslan sitter i mycket längre. Om det varit hos mig den där vanen varit på besök så skulle jag ta och följa upp det. Åtminstone försöka ta reda på var de håller till och ta ett snack med dom om att de har blivit sedda och är kända. Många gånger räcker det för att man ska få bli lämnad ifred och att göra något är trots allt bättre än att inte göra något alls. Erland.
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Jag accepterar fullt att ni har olika åsikter om vad jag gjort eller att vissa inte tror på det alls. Det handlar om civilkurage även om jag kanske brukar gå för långt. Jag går inte förbi utan att ingripa när ett gäng misshandlar någon heller. Visst har jag fått stryk många gånger men det är inte värre än att vurpa med hojen. Det gör mer ont i själen att inte våga ta tag i saker och den känslan sitter i mycket längre. Om det varit hos mig den där vanen varit på besök så skulle jag ta och följa upp det. Åtminstone försöka ta reda på var de håller till och ta ett snack med dom om att de har blivit sedda och är kända. Många gånger räcker det för att man ska få bli lämnad ifred och att göra något är trots allt bättre än att inte göra något alls. Erland.

Rätt! :tummenupp :tummenupp

Polisen har ALDRIG hjälpt mig. De tjyvar/pack som har behövt tas om hand, har man fått ta om hand själv...
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4

Att gå imellan ett bråk eller att gå ut på bron och hojta när man ser någon försöka sno/vandalisera något är civilkurage. Att skjuta mot, hota eller spöa folk är kriminellt. Är du så mycket bättre än buset om du nu sätter dig över lagen?

Rätt! :tummenupp :tummenupp

Polisen har ALDRIG hjälpt mig. De tjyvar/pack som har behövt tas om hand, har man fått ta om hand själv...


Du kan också få frågan. Anser du dig vara bättre än tjuven om du misshandlar folk?
 
Last edited:

Krejven

Moderat
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R1:a om något år. :)
Nej. Men hellre det än att bli skjuten, knivhuggen, ihjälslagen eller ihjälkörd.

Om en pundare går runt med kniv och hoppar på någon för att han försvarar sin hoj så är det nog lika bra han gör det mot mig än någon annan som inte skulle kunna hantera det.

Jag skulle aldrig kunna titta på när någon förstör ens ägodel på det viset, visst jag håller med om att man är dum om man hoppar in i slagsmål med honom men jag tänker baske mig försöka jaga bort honom. Vänder han sig då mot en med kniv så får man hantera situationen. Jag skulle dock inte springa efter honom om han väljer det alternativet, men jag skulle aldrig flytta på mig.
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Att gå imellan ett bråk eller att gå ut på bron och hojta när man ser någon försöka sno/vandalisera något är civilkurage. Att skjuta mot, hota eller spöa folk är kriminellt. Är du så mycket bättre än buset om du nu sätter dig över lagen?




Du kan också få frågan. Anser du dig vara bättre än tjuven om du misshandlar folk?

Jepp, det gör jag. Packet vet vad de gör, de vet också att om ägaren kommer så riskerar de spö. De väljer.
Det är tack vare dig och dina likar hos *polis, lagstiftare och bland civilpersoner som det ser ut som det gör idag. Den enda anledningen att INTE spöa upp en hojtjuv skulle vara att nästa hoj han snor kunde vara din. Som tur är verkar vi inte bo nästgårds så jag känner inget hinder.

*oftast beror det inte på polisermännen/kvinnorna. Det beror på polisledning/folkvalda. De poliser jag känner och träffat på är på min sida. De gånger som de blivit inblandade har de tackat mig.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Om en pundare går runt med kniv och hoppar på någon för att han försvarar sin hoj så är det nog lika bra han gör det mot mig än någon annan som inte skulle kunna hantera det.

Jag skulle aldrig kunna titta på när någon förstör ens ägodel på det viset, visst jag håller med om att man är dum om man hoppar in i slagsmål med honom men jag tänker baske mig försöka jaga bort honom. Vänder han sig då mot en med kniv så får man hantera situationen. Jag skulle dock inte springa efter honom om han väljer det alternativet, men jag skulle aldrig flytta på mig.

Vägra bakCa!! :yoparty :rolleyes:

Jag får en stark känsla av att vi utifrån den här tråden kan urskilja hur kamphundsförespåkarna fungerar.. Eller inte fungerar snarare..
 

BULLENRAKET

Pölsa=president,Stiffmies ter just rules!
Gick med
13 Sep 2007
Ort
solna
Hoj
Buell XB12ss long-08
Om en pundare går runt med kniv och hoppar på någon för att han försvarar sin hoj så är det nog lika bra han gör det mot mig än någon annan som inte skulle kunna hantera det.

Jag skulle aldrig kunna titta på när någon förstör ens ägodel på det viset, visst jag håller med om att man är dum om man hoppar in i slagsmål med honom men jag tänker baske mig försöka jaga bort honom. Vänder han sig då mot en med kniv så får man hantera situationen. Jag skulle dock inte springa efter honom om han väljer det alternativet, men jag skulle aldrig flytta på mig.

Tyvärr så spelas oftast `pundaren` av nån snubbe med axelbredd som ditt ben och har typ en glock i bakfickan och är o fixar ett "beställningsjobb" så det kan ju vara på sin plats att veta när man har en sportsmössa att göra skillnad,,,så man inte gör sej illa i onödan o så..
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Jepp, det gör jag. Packet vet vad de gör, de vet också att om ägaren kommer så riskerar de spö. De väljer.
Det är tack vare dig och dina likar hos *polis, lagstiftare och bland civilpersoner som det ser ut som det gör idag. Den enda anledningen att INTE spöa upp en hojtjuv skulle vara att nästa hoj han snor kunde vara din. Som tur är verkar vi inte bo nästgårds så jag känner inget hinder.

*oftast beror det inte på polisermännen/kvinnorna. Det beror på polisledning/folkvalda. De poliser jag känner och träffat på är på min sida. De gånger som de blivit inblandade har de tackat mig.

Jag har under åren blivit av med tre bilar och två motorcyklar plus en massa annat blandat skrot. Jag har, två gånger, varit ut och skrämt iväg buset genom att bara visa dem att de är iaktagna. Mer än så tänker jag inte göra då jag har försäkring på mina grejer. Det är helt enkelt inte värt att riskera varesig egna skador eller fänelsetid för en sak eller för att komma åt en pundare.

Jag är helt övertygad om att polisen tycker att man gör något bra om man avbryter ett brott. Jag är lika övertygad om att de inte alls är imponerade av baseballträmaffian.
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Jag har under åren blivit av med tre bilar och två motorcyklar plus en massa annat blandat skrot. Jag har, två gånger, varit ut och skrämt iväg buset genom att bara visa dem att de är iaktagna. Mer än så tänker jag inte göra då jag har försäkring på mina grejer. Det är helt enkelt inte värt att riskera varesig egna skador eller fänelsetid för en sak eller för att komma åt en pundare.

Jag är helt övertygad om att polisen tycker att man gör något bra om man avbryter ett brott. Jag är lika övertygad om att de inte alls är imponerade av baseballträmaffian.

Jo, man väljer ju själv vilka risker man vill ta. Jag fick för mig att det var packets hälsa som du oroade dig över?
 

Krejven

Moderat
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R1:a om något år. :)
Tyvärr så spelas oftast `pundaren` av nån snubbe med axelbredd som ditt ben och har typ en glock i bakfickan och är o fixar ett "beställningsjobb" så det kan ju vara på sin plats att veta när man har en sportsmössa att göra skillnad,,,så man inte gör sej illa i onödan o så..

Jag vill dock tro att risken att någon drar fram en pistol när de blir upptäckta är relativt liten och då även skjuter är ännu mindre. Men om han nu har bestämt sig för att döda någon så blir det ju antingen en själv eller någon annan. Vid något tillfället så kommer ju någon säga emot och bli skadad.

Biturbo skrev:
Vägra bakCa!!

Jag får en stark känsla av att vi utifrån den här tråden kan urskilja hur kamphundsförespåkarna fungerar.. Eller inte fungerar snarare..

Jag ser tyvärr inte sambandet mellan att äga och träna en kamphund med att inte låta folk sno ens ägodelar. Tyvärr.
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Jag har under åren blivit av med tre bilar och två motorcyklar plus en massa annat blandat skrot. Jag har, två gånger, varit ut och skrämt iväg buset genom att bara visa dem att de är iaktagna. Mer än så tänker jag inte göra då jag har försäkring på mina grejer. Det är helt enkelt inte värt att riskera varesig egna skador eller fänelsetid för en sak eller för att komma åt en pundare.

Jag är helt övertygad om att polisen tycker att man gör något bra om man avbryter ett brott. Jag är lika övertygad om att de inte alls är imponerade av baseballträmaffian.

:tummenupp :fakta

Vi hade inbrott i villan för för ett par år sedan...varje gång vi kom hem och körde in i garaget tog jag basebollsträet och gick med en ficklampa runt huset för att se om det varit ett nytt bryt.......troligt att jag kan svinga ett trä snabbare än vad skurken kan springa på mig med en tackling eller en spark för att inte tala om hur fort det går att sticka en kniv.....

ta ett trä och försök svinga det inomhus eller i garaget så för ni se hur effektiv ni är :huvet
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Jo, man väljer ju själv vilka risker man vill ta. Jag fick för mig att det var packets hälsa som du oroade dig över?

Deras hälsa intresserar mig inte. Men man lär hålla sig inom lagens riktmärke och sitt civilkurage kan man använda till när det behövs. Dvs när människor inblandade. Tex vid misshandel, mobbning eller dylikt.

Jag ser tyvärr inte sambandet mellan att äga och träna en kamphund med att inte låta folk sno ens ägodelar. Tyvärr.


Det verkar vara samma mentalitet på dem, det är allt jag säger. Det finns inget i min värld som är mer patetiska än folk som agerar i våld och tror att man kan hota och slå sig fram till respekt. Att man "vägrar backa" är nog bland det fånigaste jag hört någonsin.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top