Varning för hojköp med gratis hemleverans från ”seriös” firma (förfalskad service, trafikfarlig m.m.)

Mike123

Medlem
Gick med
31 May 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Zx10r
Pallar inte med en massa korkade internetpåhopp av avundsjuka troll om att jag är så korkad som köpt på distans, kunde hänt vilken "expert" som helst här. Ta det face2face på stan istället, då är det minsann en helt annan inställning.

Någon moderator får gärna ta bort tråden då ingen av frågeställningarna och syftet med tråden - om någon annan råkat ut för liknande blev till en vettig diskussion.

Mvh
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Pallar inte med en massa korkade påhopp om att jag är så korkad som köpt på distans, kunde hänt vilken "expert" som helst här.

Någon moderator får gärna ta bort tråden då ingen av frågeställningarna och syftet med tråden - om någon annan råkat ut för liknande blev till en vettig diskussion.

Mvh
Svarade ju att det lät som en firma i hudiksvall. Är det så?
 

Mike123

Medlem
Gick med
31 May 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Zx10r
Så...
...tjöp inget osett.

Äldsta regeln i boken, på samma sida som "Trust no-one."

Bra att du påminner sådana som är godtrogna, men jag funderar över syftet med tråden?

Vem vill du bränna? Säljaren?
Men, om han nu kryper till korset efter din kampanj - vem bränner du då?
Oss, som borde få veta vem som bär sig åt så här? Eller säljaren - som fallit till föga och givit dig kompensation - skall du outa honom ändå?

Ser du rävsaxen du satt dig själv i?



Edit:

Oj oj - du har köpt osett av en bilturk.
Man skall inte köpa MC av bilhandlare.
Det kan aldrig sluta väl.
Det är bara att följa tråden "Dagens Blocket" så får man svart på vitt.

Trist för dig, men det känns inte som jag är beredd att gråta med dig.
Att använda nätet som hävstång för att hota att shamea någon är ytterligt B i min bok. Antingen är du lojal med dina hojkompisar eller med bilturken.

Att säljaren flaggar med medlemskap i MHF är väl bra. För en bilhandlare.
MC-branschens fackorgan heter McRF - och dom är kritiska till vem dom tar in.

Vad dillar du om, verkar vara bra grejer i Halland?

Det är en etablerad mc-firma som funnits länge, är dessutom auktoriserad märkeshandlare och även en av de största i landet på beg hojar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Pallar inte med en massa korkade internetpåhopp av avundsjuka troll om att jag är så korkad som köpt på distans, kunde hänt vilken "expert" som helst här. Ta det face2face på stan istället, då är det minsann en helt annan inställning.

Någon moderator får gärna ta bort tråden då ingen av frågeställningarna och syftet med tråden - om någon annan råkat ut för liknande blev till en vettig diskussion.

Mvh
Det är inga påhopp. Man ska inte köpa begagnade fordon osett, eftersom att det alltid finns hög risk för saker man inte accepterar som säljaren helt enkelt inte berättar om. Nya fordon går bättre, men man ska nog ändå göra en allmän översyn så allt är monterat rätt.

Vill man ändå köpa en hoj i andra ändan landet och inte har tid att titta själv kan man be folk här att ta en titt, iaf om man är en av de mer frekventa postarna. Har hänt flera gånger att folk hjälpt till helt gratis med sånt. Ibland med rekomendationen att under inga omständigheter köpa hojen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nej inte den, kan ta det på pm om det kom på tal om ta det vidare med kompensation osv. Mvh
Nä jag fixade det som var på 4gjulingen som visade sig vara dränkt i en mosse.

Firman ägde inte hjulingen så när det blev frågor så var dom bara ombud för en privat försäljning. Lite bränslepumpar filter spridare o annat småbjäffs som att tvätta mossa ur tanken o dyligt inga jätte pengar värt att åka 60 mil för.

Sedan var det väll någon tuno som var jäkligt undligt på den firman som var ungefär samma frågeställningar om som du ställer.

Konsumentköplagen är helt klar i detta fallet.

Du har rätt till reseersättning för dom resor som har varit nödvändiga för ärendet.

Du har rätt till ersättning för förlorad arbets inkomst.

Du har rätt till ersättning för alla övriga kostnader som du haft i ärendet som retur o ränta på utlagd köpesumman.

Du har dock ingen rätt till ersättning för att dom har lurat dej det får du ta civilrättslig via tinget.

Jag bråkade satan med elgiganten om en diskmaskin o jag fick en ny och reseersättning samt förlorad arbets inkomst.. Detta var iprincip lika mycket som diskmaskinen kostade så stå på dej.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vad dillar du om, verkar vara bra grejer i Halland?

Det är en etablerad mc-firma som funnits länge, är dessutom auktoriserad märkeshandlare och även en av de största i landet på beg hojar.


Okay, då hittade jag fel handlare.
Det finns bara en lösning - berätta vem det handlar om.
Halvkvädna historier är dom allra sämsta.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är inga påhopp. Man ska inte köpa begagnade fordon osett, eftersom att det alltid finns hög risk för saker man inte accepterar som säljaren helt enkelt inte berättar om. Nya fordon går bättre, men man ska nog ändå göra en allmän översyn så allt är monterat rätt.

Vill man ändå köpa en hoj i andra ändan landet och inte har tid att titta själv kan man be folk här att ta en titt, iaf om man är en av de mer frekventa postarna. Har hänt flera gånger att folk hjälpt till helt gratis med sånt. Ibland med rekomendationen att under inga omständigheter köpa hojen.

det ska man kanske inte men jag hade nog ändå varit rätt nyfiken på vad de juridiska konsekvenserna kan bli om en fordonsförsäljare påstår att ett fordon är i visst skick och att det sen vid leverans visar sig att det inte stämmer. Tex det där med att de velat ha fejkat service och köpt olja för att få ett kvitto som de sedan returnerar. Otroligt oseriöst beteende vad det låter så förstår att TS är upprörd.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Pallar inte med en massa korkade internetpåhopp av avundsjuka troll om att jag är så korkad som köpt på distans, kunde hänt vilken "expert" som helst här. Ta det face2face på stan istället, då är det minsann en helt annan inställning.

Någon moderator får gärna ta bort tråden då ingen av frågeställningarna och syftet med tråden - om någon annan råkat ut för liknande blev till en vettig diskussion.

Mvh


Självklart har andra råkat ut för liknande grejer. De flesta tiger som döden om sådana grejer, men det klart att det är bra att någon vill outa sig själv och berätta när det gått snett.

Det ploppade upp en tjomme här inne för några år sedan som var missnöjd med en customhoj han köpt på distans och som i
inte såg ut som utlovat.

Han tog i från tårna - men ville inte berätta vem det handlade om.
Plötsligt skulle vi sluta skriva och tråden skulle låsas eller raderas eller gud vet vad.

Han hade uppnått sitt syfte och fått till en deal med säljaren som han var nöjd med.
Vi andra har ingen aning om hur den såg ut, om han fick någon prisreducering eller om dom tog tillbaka hojen - vi fick agera hävstång, men det enda vi fick repeterat för oss var det dumma i att köpa osett.
I övrigt hamnade vi utanför, och vet inte hur det slutade.

Du lägger upp ditt case på ett liknade vis och i vart fall jag är less på sådant.

När MC-konsult gick i KK för mer än 10 år sedan ploppade det på ett annat forum upp en fåne från ingenstans som kallade sig Alexander Von Nordlund och fullkomligt vrålade ut vilken idiot han var.
...men han upplevde det annorlunda själv.



Om jag vore som du skulle jag vara tacksam för att affären gick att backa såpass förhållandevis smidigt som skedde. Du hade kunnat råka mycket mer illa ut.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hmm…trådstartaren bor i Norrköping, fick hojen hemskickad hundra mil och hade egentligen tänkt köra hem via Norge…

Det finns inte väldigt många firmor som erbjuder hemkörning som uppfyller den specen…

Edit: Och den första firma jag kom att tänka på har faktiskt en synnerligen suspekt hoj utannonserad…som står reggad på en privatperson i Norrköping…
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tror att jag listat ut vilken firma och vilken mc det gäller. Slog regnr och det står att det är en privat person som ägare med förvärvs datum 26/5 .
Känns väldigt märkligt att en "riktig etablerad" handlare är så strulig.
Hoppas att det reder ut sig jäkligt tråkigt i vilket fall som
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag kan ha fel, men en snarlik hoj med en nästan likadan historia har diskuterats i en tråd här på forumet för något år sedan. Då hade en köpare listat ut att han köpt något som var hopbyggt av reservdelar och att det dessutom rådde tveksamhet kring årsmodellen.

Är det rent av samma hoj…?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Northbike… lol

Edit: man ser ju förfan kattstryparna på annonsbilderna ?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Huu den RSV4:an hos Northbike ser rätt buskig ut. De har en S1000R också som ser ut som sju sorger och åtta bedrövelser. Om det nu skulle kunna vara någon av de hojarna… :) Jag förstår inte riktigt varför det ska tisslas och tasslas så?
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Letade efter en ny BMW RnineT Racer med rätt spec för ett par år sedan, varken Bike eller det som då var Elite MC kunde få fram någon. Då visade det sig att Northbike hade en ny stående på lagret, vi kom överens, jag skickade över pengarna och tre dagar senare stod en bil med en av de strörsta släpkärror jag sett utan mitt kontor.

Kärran var full med cyklar som skulle levereras till västra och södra Sverige, för mig funkade det klockrent, dock fabriksny cykel, men med tanke på det lasset han hade med sig är det uppenbarligen ganska stora volymer dom säljer på detta vis, enligt säljaren gick en motsvarande transort varannan/var tredje vecka från dom och söder över.

Skulle övriga maskiner på lasset, som var begagnande, vara som det beskrivits i tråden borde den businessen stoppat sig själv för länge sen.

Jag kanske hade tur, eller så hade TS otur och dom har av olika anledningar kommit på kant och hamnat där dom hamnat.

mvh
Micke
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top