Varning för Biltemas bromsbelägg (för MC)

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag brukar handla på Biltema, deras varmkorv för 5:- Allt annat är SOPOR.
Tycker man att deras korv är god så har ditt sinne för kvalitetsbedömningar fatala brister,
Att avgöra verktygskvalite är betydligt mer avancerat så fortsätt träna på mat tills det sitter :D
 

Fabio

Njuter som bäst vid 11.000 rpm
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Gixxer K1 1000cc
Var i texten läste du att jag tyckte den var god? :) Även äcklig mat går ner bonn-jävel :tummenupp
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Var i texten läste du att jag tyckte den var god? :) Även äcklig mat går ner bonn-jävel :tummenupp
din egen text då du skrev "Allt annat är SOPOR!
Hade du skrivit att allt är sopor så hade det ju inkluderat den äckliga korven.

/Bonnjäveln :)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Jag har i princip bara haft biltemaverktyg sen 11 år tillbaka. Har tex forfarande kvar vinkelkapen jag köpte 2005 och den skar titanplåt så sent som i förra veckan som smör.

Har en hylsnyckelsats modell större som inköptes på Biltema för ca 35 år sedan och den håller fortfarande utmärkt bra. :crash
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
öh, min verktygssats e la ca 3 år å bitsen eller va man kallar dem hålls inte på plats i mejseln å de dära adaptrarna så så bra e de inte.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hur står sig Biltemas korv mot IKEAs?

Var hittar man närmaste Biltema-korv om man bor i Stockholm? Jag har inte hittat deras korv varken i Botkyrka eller Haninge. Har dom på Biltema vid Gustavsberg?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hur står sig Biltemas korv mot IKEAs?

Var hittar man närmaste Biltema-korv om man bor i Stockholm? Jag har inte hittat deras korv varken i Botkyrka eller Haninge. Har dom på Biltema vid Gustavsberg?
<OT>De brukar inte ha nån bistro på de äldre varuhusen, men på nybyggena finns det. Således åker du till Veddesta.
4 korvar, en bulle och en kaffe ger en lunch för 25 kr. :p</OT>
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Provade Biltemabelägg på bil för (väldigt) många år sedan.
Bettet var sådär men rökutvecklingen var det absolut inget fel på :lol
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
öh nä e ju deras stora verktygssats. Billigt jämfört med andra märken på andra ställen men va la det dyraste på biltema iaf.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har en hylsnyckelsats modell större som inköptes på Biltema för ca 35 år sedan och den håller fortfarande utmärkt bra. :crash

Och bakdäcket på min R6 har hållt i fyra år.














...å då har det ändå gått 1.5 mil! :tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hur står sig Biltemas korv mot IKEAs?

Var hittar man närmaste Biltema-korv om man bor i Stockholm? Jag har inte hittat deras korv varken i Botkyrka eller Haninge. Har dom på Biltema vid Gustavsberg?

Du får besöka flaggskeppsbutiken i Södertälje. Glöm inte att låsa bilen samt tömma den på värdesaker.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har haft flera hojar med en beläggning kvar på skivorna, som gjort att bromsarna tappat en del på toppen av bromsverkan... Några mil med biltemas belägg, så är skivorna renslitna & i nyskick ;o)

Likaså hade jag en hoj där bromsen tog riktigt ojämt och gav en känsla av skeva skivor som vibrerar eller pulserar.. Köpte biltemas belägg & körde en sisådär 10-20 mil, sedan försvann problemet helt.

Upplever dom river mer på skivorna än nått annat... Visst kan man köra med dom på vissa hojar & säkert till bakhjulet eller lättar hojar... Men fram & till en sporthoj eller tyngre touring... vette tusan.

Har dock köpt backar till ett antal bilar, å där verkar de funka helt ok... om än med kortare livslängd än original.
Så är det till min bil, som körs 6-8000mil/år blir det original, men gummans som går 7-800mil duger biltemas hur bra som helst.

De var ett bra tips att slita in skivorna med biltema belägg!! Jag har ett helvetes vibrerande i fram bromsen pga rost på min Ktm 990sm. Rosten syns om man tittar noga så ser man små porer där beläggen stått under vinterförvaring. Troligast ställde förra ägaren undan hojen för vintern med blöta eller rentav vägsalt körd. Jag har kört ca 600 mil med detta vibrerande med KTM belägg utan att de har slitits till de bättre. Jag vred ena framskivan ett halvt varv och då halverades pulserna så de nästan är ok. Jag har även slipat skivorna med sandpapperlammell på borrmaskin utan resultat.

Nu ska jag prova biltema belägg för att få bort rosten, men om någ har et tips på ännu sämre belägg som sliter än värre på skivorna så säg till. Stål mot stål törs jag inte prova!!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
De var ett bra tips att slita in skivorna med biltema belägg!! Jag har ett helvetes vibrerande i fram bromsen pga rost på min Ktm 990sm. Rosten syns om man tittar noga så ser man små porer där beläggen stått under vinterförvaring. Troligast ställde förra ägaren undan hojen för vintern med blöta eller rentav vägsalt körd. Jag har kört ca 600 mil med detta vibrerande med KTM belägg utan att de har slitits till de bättre. Jag vred ena framskivan ett halvt varv och då halverades pulserna så de nästan är ok. Jag har även slipat skivorna med sandpapperlammell på borrmaskin utan resultat.

Nu ska jag prova biltema belägg för att få bort rosten, men om någ har et tips på ännu sämre belägg som sliter än värre på skivorna så säg till. Stål mot stål törs jag inte prova!!

Tänk om du faktiskt är något stort på spåren där!!! Tänk specialbelägg avsedda för att svarva skivorna, som monteras och körs enligt körschema och ger perfekta skivor på 10 min. Jag menar de snurrar ju redan, fan ska de upp i en svarv att göra?

Sök patent:fakta
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tänk om du faktiskt är något stort på spåren där!!! Tänk specialbelägg avsedda för att svarva skivorna, som monteras och körs enligt körschema och ger perfekta skivor på 10 min. Jag menar de snurrar ju redan, fan ska de upp i en svarv att göra?

Sök patent:fakta

Ja varför inte jag har funderat på diamantfyllda belägg :yoparty Men om biltema beläggen funkar kan man ju köpa in ett stort parti och sälja för tredubbla priset,,drive and repair :tummenupp
Jag kommer med en rapport på biltema beläggen såfort jag provat lite senare i vinter för jag kör året runt.
De är bara hoppas biltema är bäst på att vara sämst för en gångs skull :D
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Testat nu dom senaste månaderna biltemas å org bakbelägg å dom håller precis lika länge... Kört på samma ställe alla gångerna å dom höll lika antal timmar...
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top