Varför vill alla (många) byta till 1000cc?

zolander

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Småland
Hoj
K5
Hej hej!

Sitter på blocket och letar efter ny hoj, men hur kommer det sig att så många vill byta sina 600/750 till 1000cc?

Är det tråkigt att köra 600/750?

//En som undrar
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
De har peniskomplex och måste kompensera med att ha det värsta..
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Alla vill ha störst. Så enkelt är det. Förutom vi som har så stora att vi aldrig behöver känna oss osäkra eller fundera på om den räcker till.
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
För att 600 känns slött ganska snabbt.

Hade jag inte kört stunt hade jag bytt direkt till en literhoj.
 

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Verkar som att mycket vill ha mer, accet är väl den största och säkert den enda skillnaden. Att skylla på att en 600cc inte går att köra i stan är bullshit har själv en 636 o har aldrig fått problem med den i stan. För mig som inte klarar av att bomba i varje kurva räcker en 600 väl och blir över med råge!
 

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Motorcykel
bytte själv från 600cc till 1100cc..

det hade göra med att jag ville ha mer vrid och mindre varvtalskrik från motorn.
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Skiljer inte så mycket i pris som beggad. Så varför inte köpa det värsta direkt?

Jag är dock nöjd med min lilla twin. Och med duktig pilot går den tillräckligt fort :)
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Kommer byta nästa år, vill ha mer vrid vid mindre varv... :simple
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
På bana och på kurviga vägar kör nog 90 % snabbare med 600!
Jag tycker 600 är jävligt roligt eftersom dom är grymt smidiga och "tvingar"
fram lite mera aktiv körning pga varvtalet.

Däremot är 1000 snabbare när du närmar dig 240 km/h men så fort kör man ju aldrig :rolleyes:

Det sköna med 1000 är just att man inte behöver växla lika mycket pga att du har mer kraft från botten
 

Urbo

Gör't MC - klubben med fjong!
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tranås
Hoj
Vässad Fazer 1000
Far min bytte från FJR1300 till ny guldvinge. Jag kommenterade direkt och sa att det dröjer inte länge förrän han köper en liten kvick hoj som han kan busa med. Så han provade min Fazer, och en månad senare köpte han en ny Transalp för att komplettera stallet med en liten grusbushoj... Visserligen inga sporthojar nån av dom, men visst kan man ha kul på en liten hoj också. Själv dreglar jag över en Fazer 1000 eller FZ1-n... varför? Självklart för att få lite mer drag under galoschen och slippa tokvarva.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag kan tänka mig att en literhoj går mycket bättre lägre i registret, och det är nog antagligen därför folk byter upp sig.

Men enligt mig innebär inte detta att 600 kubikarna har dåligt drag på låga varv, tvärtom - räcker och blir över när man kör gata. Att följa trafikrytmen är inga problem, och det är nog inte mycket som kan hänga med på gatan på de lägre varven förutom just literhojarna. Så jag tycker att det är lite löjligt att klaga på bottendraget hos 600 kubikarna :)

Dock förstår jag argumentet att literhojarna har ett planare effektregister än 600 kubikarna vilket uppskattas mer skulle jag våga tro.

Sen tröttnar man på sin hoj efter ett tag, och då är det kul att pröva på något större bara för att känna på.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
På gata är jag väldigt nöjd med min 750, den har både lite mellanregister och vaknar ordentligt när den vaknar till.
På bana, där man pressar det sista, kändes 1000 bättre, nästan lika mycket växlande som på Polkas 600, men med en mindre spetsig effektkurva, som passar min körstil bättre.
 

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Motorcykel
Bör tilläggas att min 1100 drar mindre bensin också än 600:an. gäller kanske inte alla mc men kul för mig :)
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är inget fel på en 600cc (har 2 själv). Men en literhoj är betydligt skönare att köra omkring på om man kör längre sträckor. Du byter ut varven mot vrid istället, och slipper det vassa ylande ljudet från 600cc... Dock är en 600cc betydligt smidigare anser jag än en literhoj!
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Bytte upp mej från 660 till 1670 cc, och det va inte farten jag var ute efter. Nu har jag en hoj med gött vrid. Och min K....K är inte liten.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
gillar du att växla å behöva ligga på 13-14000rpm jämt för att det ska hända ngt, köp en 600, vill du ha lite killilill i kulpåsen å bra drag redan från låga varv köp en 1000cc, vad e problemet?
 

pHil.

Guest
ju mer effekt ju coolare juu ;D;D hellre en m3a än fassans gamla 320?
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
En mycket trolig anledning är man inte tillräckligt snabb i kurvorna och måste kompensera med högre fart på rakorna :D

Jag har 1000 kubik men inte så hög effekt och har själv upplevt varför vissa hävdar att dom behöver många hästrafter:tuttar
Till och med min farmor kan nog gasa fullt med 1000 kubikare rakt fram:tummenupp

Men visst kan jag hålla med om att mera kubik är skönare om man åker på vägen, speciellt med någon bakpå:fakta
 
Last edited:
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top